حکومت ایران به منظور مقابله با روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا دست به مانور زد و اجازه دسترسی به ۲ سایت مظنون را داد، سپس نشست مشترک کمسیون برجام را برای مقابله با آمریکا برگراز کرد، اما این مانورها با شکست مواجه شد وقتی رسانه‌های معتبر بین‌المللی در روز جمعه ۱۴ شهریور از گزارش آژانس پرده برداشتند که حکومت ایران همچنان مشغول نقض عمده توافق برجام است.

در حالی که حکومت ایران تحت فشار‌های آمریکا بر سر پرونده‌ی اتمی‌اش است، حاضر شد اجازه بازدید از دو سایت مظنون به فعالیت‌های هسته‌ای نظامی را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد. اما اسناد و شواهد نشان می دهد این حکومت همچنان مشغول نقض فاحش برجام و در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

بعد از آنکه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حکومت ایران که از سوی آمریکا به شورای امنیت ارائه داد، توسط دیگر کشورها بلوکه شد، آمریکا اعلام کرد به دلیل نقض فاحش برجام توسط حکومت ایران، در پایان شهریور ماه مکانیسم ماشه را فعال کرده و تمامی تحریم‌‌های پیشین‌ شورای امنیت ملل متحد که طی ۶ قطعنامه پیش از برجام بر این حکومت اعمال شده بود را برمی‌گرداند.

به دنبال این قاطعیت صریح از جانب آمریکا، نظام که می‌خواست وزنه تعادل را به نفع خود و حامیان سیاست مماشات، مانند چین، روسیه و تروئیکای اروپایی برگرداند، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در یک توافق صوری همکاری کرد تا دو سایت مظنون، که تاکنون از دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به آن مخالفت می‌کرد، مورد بازدید قرار گیرد.

این توافق در روز چهارشنبه ۵ شهریور در بیانیه‌ای مشترک اعلام و رسانه‌ای شد.

نیویورک‌تایمز در ۵ شهریور به نقل از وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: «دسترسی بازرسان به سایت‌های رژیم ایران فقط اولین قدم است، رژیم ایران باید به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند زیرا آژانس نیاز دارد پاسخ سؤالاتش در مورد احتمال مواد و فعالیت‌های اعلام نشده را از رژیم ایران دریافت کند».

بعد از اجازه‌ی بازرسی از ۲ سایت مظنون، حکومت ایران مانور دیگری نیز به ثبت داد.

نظام اعضای کمیسیون مشترک برجام را در جلسه‌ای در روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در شهر وین گرد هم آورد تا بر «حفظ و اجرای کامل برجام» تاکید کرده و سایر اعضای برجام را در جبهه مقابله خود با آمریکا، به صف‌آرایی و کمک بطلبد.

اما این مانورهای نظام فرج و گشایشی برایش نداشت. به فاصله چند روز گزارشاتی از نقض فاحش و عمده برجام توسط حکومت ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسط رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد و رشته‌های نظام را پنبه کرد.

رویترز به نقل از گزارش سه‌ماهه آژانس که روز جمعه ۱۴ شهریور منتشر شد، نوشت: «ایران کماکان در حال غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفوژهای گوناگون پیشرفته و در نقض توافق اتمی است.»

رویترز همچنین پیرامون بازدید آژانس از ۲ سایت مظنون نوشت: « این دو محل سایت‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.»

آسوشیتدپرس نیز در ۱۴ شهریور نوشت: «آژانس دیدبان اتمی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران در نقض محدودیت های تعیین شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی، به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود ادامه می دهد.»

آسوشیتدپرس افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در سندی محرمانه که بین کشورهای عضو توزیع شده و توسط آسوشیتدپرس مشاهده شده، گزارش داد که ایران تا ۲۵ اوت، ۲۱۰۵ کیلوگرم اورانیوم با درجه غنی‌سازی کم را ذخیره کرده است، که این مقدار از ۱۵۷۱ کیلوگرم در آخرین گزارش در تاریخ ۲۰ مه، بیشترشده است.»

بر اساس برجام، حکومت ایران تنها مجاز بود کمتر از ۲۰۳ کیلوگرم ذخایر اورانیوم کم‌غلظت در اختیار داشته باشد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود افزود: «دیدبان اتمی سازمان ملل گفت ایران به افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ادامه داده که ناقض محدودیت‌هایی است که در برجام قید شده است.»

این گزارش همچنین اعلام می‌کند «آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کرد که ایران همچنین به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر ۴.۵ درصد نسبت به ۳.۶۷ درصدی که تحت برجام توافق شده ادامه داده است.»

حال باید منتظر ماند و دید در پایان شهریور کفه ترازو به سمت کدام سمت سنگین خواهد شد؟ آیا ماشه چکانده خواهد شد؟ ماشه‌ای که اگر چکانده شوند مرگ حکومت ایران را نیز در پی خواهد داشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)