زمزمه‌های فیلتر‌کردن شبکه‌های اجتماعی توسط حکومت ایران که از روی کار آمدن مجلس جدید نظام آغاز شده، بار دیگر در این روزها از سوی سران و مهره‌‌های نگران نظام شنیده می‌شود. ترس نظام از شبکه‌های اجتماعی و تابع آن فیلترینگ، از کجا ناشی می‌شود؟

سخن آخر را باید همان اول گفت. ترس از براندازی نظام و سازماندهی و پیشبرد آن توسط مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی، عامل اصلی بارها فریاد و فغان نظام از شبکه‌‌های اجتماعی و تلاش برای فیلترینگ آن است.

مشکل امنیتی شبکه‌های اجتماعی برای نظام
این ترس بارها توسط کارگزاران ریز و درشت نظام واگویه شده است. آخرین نمونه سخنان ابوالحسن فیروزآبادی؛ رئیس «مرکز ملی فضای مجازی» نظام است که در ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ اظهار شد.

وی در این روز اعلام کرد «اگر پلتفرم‌ها در فضای مجازی با خط قرمزهای جمهوری اسلامی هماهنگ نباشند، فیلتر خواهند شد» و افزود «در صورتی که پلتفرم‌ها از قوانین ایران تبعیت نکنند یا برای نظام مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایجاد کنند، فیلتر خواهند شد.»

رازی در این بین نهفته نیست و صورت مسئله به روشنی بیان می‌شود، فیروزآبادی اما ترجیح می‌دهد ابتدا «مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی» پیش بکشد اما در نهایت درد اصلی نظام را بازگویه می‌کند؛ مشکل امنیتی شبکه‌های اجتماعی برای نظام.

وی دلیل فیلترشدن توییتر را این طور بیان کرد؛ «توییتر در حوادث ۸۸ مداخله آشکار کرد» و ادامه داد «طبیعی بود که با تلگرام برخورد شود» اشاره فیروزآبادی به همکاری نکردن پیام‌رسان تلگرام جهت جاسوسی از شهروندان ایرانی و قرار دادن اطلاعات کاربران در اختیار نیروهای امنیتی نظام و استقرار سرورهای این پیام‌رسان در داخل ایران است.

همسویی همه جناح‌های نظام بر سر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
فیروزآبادی همچنین بر همسویی همه جناح‌های نظام بر سر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی انگشت می‌گذارد و می‌گوید «دوره اول شورای عالی فضای مجازی به دستور [خامنه‌ای] در اسفند ۱۳۹۰ تشکیل شد که بیشتر جلساتش در دولت دهم به تصویب آیین‌نامه‌ها، اساسنامه ها، شرح وظیفه و مبادی اولیه کار شورا و طراحی ساختار مرکز ملی فضای مجازی اختصاص یافت. کار اصلی شورا در دولت روحانی شروع شد که با توجه به تاکیدات [خامنه‌ای]، اولین مباحث درباره شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پاک است» .

چین الگوی نظام برای فیلترینگ شبکه‌‌های اجتماعی
نظام آشکارا الگوی خود برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را چین می‌داند و فیروزآبادی نیز به روشنی در سخنان ۱۶ شهریور خود، در تلویزیون نظام بر آن انگشت تاکید می‌گذارد که چین در سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی با مشابه‌سازی اپلیکیشن‌ها موفق بوده است.

هر چند نظام سال‌هاست از این خطر می‌هراسد و بنای آن را دارد تا دسترسی مردم ایران به گردش آزاد اطلاعات را محدود کند، اما از نظر فنی و تخصصی هیچ گاه امکان تحقق چنین امری را نداشته است.

صالح جوکار؛ عضو مجلس نظام اخیرا اعلام کرده است «در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بحث اینترنت ملی تحت عنوان همکاری دو کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است».

مجلس نظام به دنبال پیشبرد طرح فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
هر چند که زمزمه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در نظام از سوی مهره‌های دلواپس آن نیز تکرار و تاکید می‌شود اما در چند ماهه اخیر گویا این مهم نظام، به دست مجلس یکدست «ولایی»! خامنه‌ای سپرده شده است.

بلافاصله پس از روی کارآمدن این مجلس یکی از اقداماتی که بفرموده در دستور کار آن قرار گرفت طرح فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بود.

این موضوع بارها از سوی اعضای مجلس نظام اعلام شد. آخرین بار در ۳ شهریور ۴۰ عضو مجلس نظام «طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را به هیئت رئیسه مجلس نظام ارائه کردند.

اعضای مجلس نظام به این نیز بسنده نکرده و خواهان «احکام مجازات نقدی و حبس علیه کسانی شدند که بدون مجوز اقدام به ارائه پیام‌رسان اجتماعی می‌کنند یا به تکثیر و توزیع وی‌پی‌ان و فیلترشکن مبادرت می‌ورزند.»

البته علاوه بر مجلس، کارگزاران دیگر خامنه‌ای نیز همواره نگرانی و ترس خود را از شبکه‌های اجتماعی و خطرات آن برای نظام ابراز می‌کنند.

احمد خاتمی مهره سرسپرده خامنه‌ای در ۷ شهریور با صراحت اعلام کرد «به یاد دارید فضای مجازی در سال ۹۶ چه کار کرد» و فضای مجازی را به «سگ هار» تشبیه کرد و افزود «از سگ هار هم بدتر است»

این جملات خود به تنهایی نمود ترس بی‌پایان نظام از شبکه‌‌های اجتماعی است. اما همگام با خاتمی که در روز جمعه سخن می‌گفت، در نماز جمعه‌های حکومت نیز نمایندگان خامنه‌ای در یک کر هماهنگ این نگرانی نظام را بروز دادند.

صورت مسئله کاملا گویا رو روشن است مسئله نه اینترنت ملی که ترس نظام از شبکه‌های اجتماعی خارج از کنترل و سانسور نظام است که مردم ایران در آن می‌توانند راجع به براندازی این نظام اظهارنظر، برنامه‌ریزی، سازماندهی، اطلاع‌رسانی و اقدام کنند.

شکست نظام در پهنه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی حتمی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)