ایالت کنتیکت به مرکزیت هارتفورد در شمال شرقی آمریکا قرار دارد. کنتیکت یکی از شش ایالت مشهور به ایالت‌های نیوانگلند آمریکا و یکی از ۱۳ ایالت اولیه ای است که در جریان انقلاب آمریکا و اعلام استقلال شرکت کردند. کنتیکت سرانجام در تاریخ ۹ ژانویه ۱۷۸۸ بعنوان پنجمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. مهم ترین شهرهای آن نیوهیون و بریجپورت می باشند. نیوهیون میزبان دانشگاه ییل، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های جهان است. جورج هربرت واکر بوش، جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون، هیلاری کلینتون، جان کری، باربارا پیرس بوش، جرالد فورد، فرید زکریا، ویلیام هووارد تفت، مریل استریپ و الیور استون از شخصیت های مشهور تحصیل کرده در این دانشگاه هستند.
جمعیت این ایالت ۳.۵۶۵.۲۸۷ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۶۵.۹ درصد سفید پوست، ۱۶.۹ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱۲.۲ درصد سیاه پوست، ۵.۰ (Asian) آسیای شرقی، ۰.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.
کنتیکت در قرن ۱۸ و ۱۹ از مراکز مهم تولید اسلحه بود و در جنگ داخلی با تولید اسلحه، بسیج نیرو، پول و امکانات نقش مهمی را در ارتش اتحادیه یا همان ارتش دولت فدرال ایفا کرد. هم اکنون نیز دفتر مرکزی شرکت های United Technologies Corporation و وینچستر در این ایالت می باشد.
موزه دانشگاه ییل، موزه زیر دریایی، New England Air Museum، Mashantucket Pequot Museum & Research Center، Lake Compounce: Family Theme Park، Gillette Castle State Park از مراکز دیدنی و جاذبه های توریستی این ایالت می باشند که باعث رونق صنعت توریست این ایالت شده اند.
جرج دابلیو بوش چهل و سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، ویلیام چیتیک فیلسوف، اسلام‌شناس و متخصص عرفان مولوی، ابن عربی و دارنده دکترای ادبیات فارسی و رالف نیدر سیاستمدار و کاندیدای چهار دوره ریاست جمهوری آمریکا از شخصیت های مشهور متولد این ایالت هستند.
از سال ۱۷۸۹ تاکنون کنتیکت در همه ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده است که از این تعداد ۲۳ دوره جمهوری خواهان، ۲۰ دوره دموکرات ها، هشت دوره حزب فدرالیست، سه دوره حزب ویگ (Whig)، دو دوره جمهوری خواهان دموکراتیک و دو دوره حزب جمهوری خواهان ملی (National Republican Party) برنده این انتخابات بوده اند.
برای بررسی بهتر این انتخابات مثل همیشه بخش بندی و مطلب را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۴۸ می باشد که ۱۷ دوره این انتخابات برگزار شده بود. اما در این مقطع اصلا حزب جمهوری خواه تشکیل نشده بود و سهم دموکرات ها نیز دو دوره و مابقی ۱۵ دوره متعلق به احزاب ذکر شده دیگر است که حزب فدرالیست با هشت دوره برنده شدن برتر از همه هستند. بخش دوم از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۸۸ میلادی می باشد که ۳۴ دوره از این انتخابات برگزار شد و سهم جمهوری خواهان ۲۳ دوره و دموکرات ها ۱۱ دوره می باشد. اما بخش سوم از سال ۱۹۹۲ الی آگوست ۲۰۲۰ می باشد و هفت دوره پایانی این انتخابات برگزار شده که دموکرات ها برنده هر هفت دوره شدند.
همانگونه که مشاهده می کنیم جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات بهتر عمل کردند ولی دموکرات ها برنده همه هفت دوره اخیر این انتخابات بوده اند. حال این نشان از گرایش مردم این ایالت به دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری دارد.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۵۱.۸ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۶.۴ درصد آرا شد.
از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۵۷.۹ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ و تدکروز به ترتیب با ۲۸.۴ و ۱۱.۷ درصد آرا شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با ۵۴.۶ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۰.۹ درصد آرا شد و هفت رای الکترال این ایالت را برنده شد.
از سال ۱۷۸۹ تاکنون تعداد ۵۷ سناتور از ایالت کنتیکت راهی مجلس سنا آمریکا شدند که از این تعداد ۱۷ تن فقط با عضویت در حزب جمهوری خواه، ۱۶ تن فقط با عضویت در حزب دموکرات، شش تن فدرالیست، چهار تن حزب ویگ (Whig)، سه تن طرفدار دولت (Pro-Administration Party)، دو تن ضد جکسونی ها (Anti-Jacksonians)، یک تن خاک آزاد (Free Soil)، یک تن جکسونی ها و شش تن هم سناتورهایی بودند که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که بقرار زیر می باشد: دو تن با عضویت در آدامز و ضد جکسونی ها، یک تن با عضویت در احزاب طرفدار دولت و فدرالیست، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و فدرالیست، یک تن دموکرات و دموکرات مستقل (Independent Democrat and Democratic)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد (Democratic-Republican Party and CRR) و یک تن با عضویت در جمهوری خواه و جمهوری خواهان لیبرال.
جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر از دموکرات ها بوده اند، اما تقریبا در ۶۰ سال اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده و از هفت سناتوری که در این تقریبا شصت سال راهی سنا شدند پنج تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه بوده اند. اگر بخواهیم عمیق تر نگاه کنیم یکی از دو صندلی کنتیکت در مجلس سنا ازسال ۱۹۶۳ تاکنون و دیگری از سال ۱۹۸۹ تا کنون در دست دموکرات ها می باشد که نشان از گرایش به دموکرات ها در حال حاضر دارد.
Christopher J. Dodd (۱۹۸۱-۲۰۱۱) و Joseph I. Lieberman (۱۹۸۹-۲۰۱۳) هر دو از حزب دموکرات به ترتیب با ۳۰ و ۲۴ سال حضور در سنا با سابقه ترین سناتورهای ایالت کنتیکت هستند.
Christopher Murphy و Richard Blumenthal هر دو از حزب دموکرات، دو سناتور حال حاضر این ایالت هستند.
Prescott S. Bush که از سال ۱۹۵۲الی ۱۹۶۳ در مقام سناتور این ایالت بود، پدر جرج هربرت واکر بوش و پدر بزرگ جرج واکر بوش روسای جمهور سابق آمریکا بود.
از سال ۱۷۸۹ تاکنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۲۳۳ نماینده از ایالت کنتیکت راهی مجلس نمایندگان آمریکا شدند که از این تعداد ۸۱ تن دموکرات، ۶۶ تن جمهوری خواه، ۲۹ تن فدرالیست، ۹ تن حزب ویگ (Whig)، پنج تن جمهوری خواهان دموکراتیک، سه تن طرفدار دولت (Pro-Administration Party)، پنج تن ضد جکسونی ها، سه تن آدامز (Adams)، دو تن جکسونی ها (Jacksonian)، یک تن خاک آزاد (Free Soil)، یک تن حزب آمریکایی (American Party or Know Nothing)، یک تن آدام کلای (Adams-Clay) می باشند. ۳۰ تن نیز نمایندگانی هستند که حزب خود را در دوران نمایندگی عوض کردند که تشکیل شده از: پنج تن دموکرات و جکسونیان، چهار تن ضد جکسونی ها و ویگ، سه تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک، آدام کلای، آدامز و ضد جکسونی ها، سه تن جزب آمریکایی و جمهوری خواه، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و آدامز، دو تن آدامز و ضد جکسونی ها، دو تن طرفداران دولت و فدرالیست (Pro-Administration Party and Federalist)، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و آدام کلای (Adams-Clay)، یک تن ویگ و جمهوری خواه و نهایتا یک تن با عضویت در احزاب فدرالیست، جمهوری خواه دموکراتیک و ضد جکسونی ها می باشد.
بر طبق آمار دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات برتر بوده اند و از تقریبا ۱۰ سال پیش هیچ جمهوری خواهی برای نمایندگی از این ایالت انتخاب نشده است. در حال حاضر هر پنج نماینده این ایالت از حزب دموکرات می باشند و نکته خاص دیگری در این انتخابات وجود ندارد که قابل ذکر باشد.

از سال ۱۷۸۸ که ایالت کنتیکت به ایالات متحده آمریکا پیوست تا ۶۹ تن به مقام فرمانداری در این ایالت رسیدند که بعضا بیش از یک دوره، که از این تعداد ۲۹ تن جمهوری خواه، ۲۱ تن دموکرات، هفت تن ویگ (Whig Party)، هفت تن حزب فدرالیست، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن مستقل، یک تن حزب جمهوری خواه ملی (National Republican Party)، یک تن حزب بومی آمریکا یا حزب آمریکایی (Native American Party or American Party or Know Nothing Party) بودند. همانطور که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری در کنتیکت برتر هستند اما در ۱۰ سال اخیر دموکرات ها موفق تر عمل کردند و هر سه فرماندار منتخب از حزب دموکرات بودند.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان با ۲۳ دوره برد در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری بهتر عمل کرده اند اما دموکرات ها برنده هر هفت دوره اخیر این انتخابات بوده اند. جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات سنا با فاصله کمی از دموکرات ها برتر می باشند اما سالیان طولانی است که هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا در دست دموکرات ها است. هم در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در کنتیکت دموکرات ها برتر هستند و هم هر پنج نماینده حال حاضر این ایالت دموکرات هستند و در نهایت جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری این ایالت برتر هستند اما هر سه دوره انتخابات اخیر فرمانداری را دموکرات ها برنده شدند. می توان نتیجه گرفت که ایالت کنتیکت در طول تاریخ بیشتر بسمت جمهوری خواهان گرایش داشته است اما الان در حال حاضر بیشتر بعنوان یک ایالت دموکرات می توان در نظر گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)