یک فعال سیاسی می‌گوید انتقاد یکپارچه خانوادهآیت الله خمینی از آیت‌الله خامنه‌ای همواره طی سال‌های گذشته وجود داشته و اکنون شکل واضح‌تر و تندتری به خود گرفته است. به اعتقاد حسن یوسفی اشکوری، با شدت گرفتن این انتقادات، آیت الله خامنه‌ای در پی حذف مخالفان خود و به حاشیه راندن آنهاست.

گفتگو با حسن یوسفی اشکوری- دین‌پژوه و فعال سیاسی

رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد یازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

زهرا مصطفوی- دختر آیت‌الله خمینی، در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه‌ای برای نخستین بار رسماً اعلام کرد که پدرش علاوه بر آقای خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی را هم مناسب جانشینی خود می‌دانست.

وی که در نامه خود خواستار دخالت آیت الله خامنه ای در مورد رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بود، در نامه سرگشاده خود به رهبر ایران تأکید کرده است: «همان روزی که تأیید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام، تأیید صلاحیت برادر، آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند.»

پس از آن سید حسن خمینی- نوه آیت الله خمینی، هم از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و در نامه ای به وی نوشت که نام هاشمی رفسنجانی «از این پس توأم با امید به فردا، در حافظه مردم ایران نقشی برجسته خواهد یافت.

 

آیت‌الله خامنه‌ای در پی به حاشیه راندن بیت آیت‌الله خمینی است

حسن یوسفی اشکوری- دین پژوه و فعال سیاسی، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه می‌گوید: «هرچند برخورد خانواده آیت الله خمینی با تصمیم شورای نگهبان و آیت الله خامنه‌ای تا حدودی تازگی دارد، اما این رویارویی سابقه داشته است.»

وی می‌افزاید: «بعد از دوران اصلاحات و از حدود ۱۵-۱۶ سال پیش که شکاف درون حکومت ایجاد شد، عده‌ای خود را اصولگرا نامیده و مرام‌شان را ولائی و پیرو آقای خامنه‌ای معرفی کردند ودر مقابل، کسانی هم به عنوان جریان خط امامی اصلاح طلب، منتقد شیوه حکومتداری آقای خامنه‌ای بودند؛ از همان زمان بیت آقای خمینی به طور کامل در کنار اصلاح‌طلبان بودند و همواره به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سیاست‌های آقای خامنه‌ای انتقاد کرده‌اند و اکنون که این شکاف بیشتر شده، این انتقادها و این رویارویی آشکارتر شده است.»

به گفته وی وقتی خانواده آقای خمینی از همان آغاز جزو منتقدان سیاست‌های آقای خامنه‌ای قرار گرفتند، طبیعی است که آقای خامنه‌ای هم منتقدان خود را از هر گروه که باشند منزوی کند و به همین دلیل می‌خواهد خانواده آیت‌ الله خمینی را هم به حاشیه براند.

این فعال سیاسی می‌گوید: «آقای خامنه‌ای در طول این ۲۴ سال نشان داده که منتقدان را چندان تحمل نمی‌کند و تلاش می‌کند با حذف منتقدان، روز به روز بر اقتدار خود بیفزاید.»

یوسفی اشکوری در مورد نامه سید حسن خمینی به هاشمی رفسنجانی نیز چنین اظهار نظر می‌کند: «سید حسن خمینی با توجه به اینکه امیدی به تغییر رویکردها در حکومت و در دستگاه رهبری نمی‌بیند، اکنون تصور می‌کند آقای هاشمی که از ریاست جمهوری محروم شده، به بدنه جامعه برمی‌گردد یا به جناح منتقدین نزدیکتر می‌شود.»

 

نگرانی هاشمی از تجزیه ایران

وب سایت “کلمه”، دیروز چهارشنبه، گزارش داد که اکبر هاشمی رفسنجانی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نخستین واکنش به رد صلاحیت خود، با “نادان” خواندن تصمیم‌گیران اصلی در جمهوری اسلامی، نسبت به تجزیه کشور و دیگر خطراتی که ایران را تهدید می‌کند هشدار داده است.

وی که در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود سخن می‌گفت، درباره رد صلاحیت خود اظهار داشت: «نمی‌خواهم وارد فضای اظهارات و تبلیغات آنها شوم، اما نادانی انسان را اذیت می‌کند. این‌ها نمی‌فهمند دارند چه می‌کنند. حتی اگر دشمنی و رقابت هم داشته باشند، عقل می‌گوید که بگذارید بیاید و بعد رسوا کنید.»

“حسن یوسفی اشکوری”، در مورد آخرین سخنان رئیس مجمع تسخیص مصلحت نظام می‌گوید: «در تحلیل از اوضاع و شرایط قطعاً آقای هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی و مجموعه طیف منتقدان اصلاح طلب به هم نزدیک هستند. همه خطرات را به طور جدی پیش‌رو می‌بینند و نگران این هستند که این سیاست‌ها کشور را در معرض نابودی قرار بدهد.”

وی ادامه می‌دهد: «آقای خامنه‌ای هفته گذشته در سخنرانی خود گفته بود که دشمن می‌خواهد شرایط کشور را بحرانی نشان بدهد و آقای هاشمی در سخنان اخیر خود در واقع تأکید کرده که نه تنها مملکت بحرانی است بلکه در پرتگاه سقوط قرار گرفته است.»

به اعتقاد این دین‌پژوه و فعال سیاسی، حمایت سید حسن خمینی از هاشمی رفسنجانی در واقع یک نوع همدلی و همراهی با اوست و می‌خواهد آقای هاشمی را به عنوان سرمایه‌ای برای آینده نشان بدهد تا در روز مبادا و در تحولات خطرناک آینده، هاشمی باز به عنوان منجی وارد شود و نقش خود را ایفا کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com