یادی از اعتراض بزرگ سی هزار نفره مردم زنجان در ۲۴مرداد سال ۱۳۷۰

این خبر صاعقه آسا پیچید؛ ۳۰هزار نفر از مردم زنجان در یک اقدام قهرآمیز به مراکز و ساختمانهای حکومتی حمله ور شدند و به مدت کوتاهی ۵مرکز حکومتی و ۵۰ اتوموبیل دولتی را به آتش کشیدند. این حرکت به قدری برق آسا بود که خامنه‌ای در هراس از گسترش حرکت مردم به سراسر استان و سایر شهرها، وادار به گشودن آتش به روی مردم شد. نیروهای سرکوبگر سپاه و بسیج به سوی تظاهرکنندگان رگبار بستند و در نتیجه آن دستکم ۵ تن از مردم به شهادت رسیدند و تعداد قابل توجهی نیز زخمی شدند.

آتش اعتراض در زنجان چگونه شعله کشید؟

 در تاریخ ۲۴مردادسال ۱۳۷۰ دانشجویان زنجان، در اعتراض به فساد معاون دانشگاه اعتراضات گسترده ای را راه اندازی کردند. مردم زنجان نیز در پشتیبانی از دانشجویان به خیابانها ریخته و علیه دستگاه فاسد عصیان کردند. این حرکت مردمی نظام را مجبور به عقب نشینی کرد و معاون دانشگاه برکنار شد.

محمد باقر خرم‌شاد، از معاونین وزارت علوم، روز ۲۷‌خرداد در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «به‌دنبال اتفاق رخ داده، مسئول مربوطه در همان روز اول از مسئولیت کنار گذاشته شد و پرونده این فرد در دادستانی در حال بررسی است…..».

بار دیگر در سال ۸۷ دانشجویان زنجانی علیه کارگزاران فاسد چندین روز به اعتراض برخاستند و با دادن شعارهای ضدحکومتی جاده زنجان و تبریز را بسته و با ماموران درگیر شدند و «نداف»، رئیس دانشگاه را حسابی گوشمالی دادند و با تشکیل زنجیره‌ انسانی در محدوده در ورودی دانشگاه مانع ورود مأموران سرکوبگر به داخل دانشگاه شدند.

زنجان- آتش زیر خاکستر

این اعتراض بزرگ با شهیدانش مراحل تکوینی خود را در سالهای ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ طی کرده و همچنان ادامه دارد.

در سال ۹۲ مردم زنجان تسلیم ناپذیری خود را در برابر استبداد و ستم مذهبی نشان دادند و در اعتراض به آلودگی شهر توسط کارخانه های سرب و روی، آتشی علیه نظام جبار ولی فقیه حاکم برافروختند که هدفش از راه اندازی این کارخانه ها بدست آوردن ثروتهای نجومی برای پاسداران بود در حالیکه مردم محروم با ابتلا به سرطان باید قیمت آلودگی شهر را می دادند. اما اینبار مردم معترض زنجان عقب نشینی نکرده و در مقابل دفتر امام جمعه زنجان شعار دادند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»؛ «همشهری باغیرت، اتحاد، اتحاد»؛ «سرب و روی نمی‌خواهیم، هوای تازه می‌خواهیم».

اما امام جمعه زنجان با وقاحت گفت: «هنوز سرطان‌زایی شرکت سرب و روی زنجان اثبات نشده است».

همبستگی مردم زنجان در دی ماه ۹۶

 مردم زنجان در همبستگی با مردم معترض مشهد و سایر شهرهای ایران از روز ۹دیماه۹۶ خشم و کینه سالیانشان را در خیابانهای اصلی زنجان فریاد کشیدند و پاسداران و مأموران انتظامی را به‌ستوه آوردند. روز ۱۰دیماه ۹۶ سایتهای حکومتی ضمن انتشار تصویری از مردم در برابر بانک کوثر خبر از «آتش زدن بانک کوثر در چهارراه سعدی و میدان انقلاب زنجان» دادند و در تیتر بالای تصویر نوشتند: «آتش زدن بانکی در زنجان توسط آشوبگران» !

در دی ماه۹۶ یکی از جوانان این شهر به نام «محمد نصیری» زیر شکنجه در زندان به‌شهادت رسید. شکنجه‌گران رژیم اجازه کالبدشکافی به خانواده این جوان را نداده و به آنها گفتند، محمد خودکشی کرده است!

خون محمد نصیری، با عصیان نیکتا اسفندانی و فرزاد انصاری فر و ۱۵۰۰شهید اعتراضات سراسری آبان ۹۸ پیوند خورد و پایه های ستم و استبداد ۴۱ ساله دیکتاتوری ولایت فقیه را لرزاند. مردم ایران کشتار فرزندان خود را که برای آزادی به خیابانها آمدند، نه می بخشند و نه فراموش می کنند. باشد تا روز حسابرسی و اجرای عدالت فرا رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)