زندانی سیاسی مصطفی صالحی کهریزسنگی از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری دیماه۹۶ که سحرگاه ۱۵ مردادماه سال جاری، در زندان دستگرد اصفهان به دار آویخته شد، در دوران بازجویی مورد شکنجه و اذیت و آزار بسیار قرار گرفته بود.

بنا به اخباری که از زندان اصفهان کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام رسیده، این زندانی سیاسی مدت ۸ ماه در سلول انفرادی اطلاعات دولت آباد و ۵ ماه در انفرادی با دستبند و پابند بدون زیرانداز و پتو در زیرزمین زندان دستگرد اصفهان و شرایط بسیار سخت و زیر شکنجه گذراند. غذای روزانه وی در انفرادی به اندازه یک کف دست نان خشک بوده است. وی قریب ۱۴ ماه ممنوع الملاقات بوده است.

شکنجه گران و بازجویان زیر شکنجه‌های وحشیانه، دست و پا و دندانهای وی را شکستند و آسیب های جدی به گردن و ستون فقرات او وارد آوردند.

اما او علیرغم این فشار و شکنجه ها همواره تکرار می‌کرده است که: «من بی‌گناهم!»

مصطفی صالحی برغم فشارهای بسیار زیاد برای گرفتن اعترافات دروغ تلویزیونی و همکاری با وزارت اطلاعات هرگز تسلیم این خواسته بازجویان و اطلاعاتی ها نشد و بر بی گناهی خودش اصرار ورزید.

بنا به تحقیقات محلی خبرنگاران کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، بسیاری از مردم کهریزسنگ به بیگناهی او شهادت داده بودند اما دادستان و سایر عوامل زندان و دستگاه قضاییه، توجهی به شهادتهای مردم نکردند و تنها به چند شهادت دروغ از طرف چند نفر از شهروندان که آنهم از ترس تهدیدهای اطلاعات در شوهای مسخره و انگشت نمای تلویزیونی اجرا شد بسنده کردند.

مصطفی صالحی را روز دوشنبه ۱۳ مرداد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند. همان شب این خبر توسط سایت جوانه ها منتشر و یک توفان توییتری اعتراضی با بیش از ۲۳هزار هشتک #اعدام_نکنید در ایران و سراسر جهان برای او برگزار شد. اما متاسفانه فرصت کافی برای جلوگیری از این اعدام جنایتکارانه و خبررسانی بسیار کم بود.

منابع محلی گزارش کرده‌اند که پس از اعدام، پیکر مصطفی به خانواده اش تحویل داده نشد. ساعت ۲ بامداد پنجشنبه ۱۶ مردادماه، مأموران اطلاعاتی جسد وی را به گلزار شهدا در کهریزسنگ منتقل کرده و با عجله و تنها با حضور شمار اندکی از اعضای خانواده‌اش او را به خاک سپردند.

مزار شهید مصطفی صالحی

خبرها حاکی است که اعضای خانواده مصطفی صالحی از جانب مأموران اطلاعات تهدید شده‌اند که اجازه برگزاری مراسم عزاداری و مصاحبه با رسانه‌ها را ندارند.

گفتنی است این زندانی ۳۲ ساله، متأهل و دارای دو فرزند خردسال ۶ و ۴ ساله بود.

بعد از شهادت این جوان شجاع مردم کهریزسنگ یکی از خوانندگان سایت جوانه ها شعری برای او سروده که از نظرتان میگذرد:

 

برای مصطفی صالحی

کارگر بود
برای یک لقمه نان برخاسته بود
اما جوابش را پای چوبه دار دادند

کارگر بود
و جیبش خالی
به نام معترض اعدامش کردند!

معترض
نام ۸۰ میلیون ایرانی است!

معترض
 نام تمام کارگران و زحمتشکان ایران است
که ماهها
و سالهاست حقوق دسترنج خود را در خیابانها فریاد زدند
اما با زندان و شکنجه و… جواب گرفتند!

معترض
 نام لقمان و زانیار مرادی است
که جواب مقاومتشان اعدام شد!

معترض
 نام پویا بختیاری است
که فریاد آزادیخواهیش در خیابان طنین انداز شد
و جوابش را با گلوله های شب دادند!

معترض
نام من است
این بار که به خیابان بیایم
دیگر نمیتوانی جوابم را با گلوله بدهی
یا اعدامم کنی

چون به زیر خواهمت کشید
و خواسته مصطفی ها را
محقق خواهم کرد!

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)