از ابتدای سال جاری ۱۳۹۹ تا کنون دست کم ۱۰۰ حکم اعدام در قضاییه ولایت فقیه و به دستور ابراهیم رئیسی به اجرا درآمده است.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۵مرداد۹۹، بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری، از ابتدای سال جاری ۱۳۹۹ تا کنون در کمتر از ۶ ماه (در مدت ۱۳۹ روز)‌ دست کم ۱۰۰ حکم اعدام در قضاییه ولایت فقیه و به دستور شخص ابراهیم رئیسی آدمخوار صادر و به اجرا درآمده است.

این احکام شامل زندانیان عادی و سیاسی بوده و در مواردی چندین حکم اعدام در یک روز صورت گرفته و یا در موردی بصورت جمعی اجرا شده است.

بصورت میانگین در اکثر ماهها روزانه یک حکم اعدام اجرا شده است.

آمار اعدام‌ها در ایران

 

اعدام زندانیان سیاسی:

۱- زندانی سیاسی مصطفی سلیمی بامداد شنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۹۹ پس از ۱۷ سال حبس بدون داشتن یک روز مرخصی در زندان مرکزی سقز اعدام شد. مصطفی سلیمی در جریان شورش زندان سقز در روز جمعه ۸ فروردین‌ماه ۹۹ از زندان فرار کرده بود و روز ۱۸ فروردین ماه مجددا بازداشت و بعد از چند روز اعدام شد.

۲- زندانی سیاسی عبدالباسط دهانی صبح روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه۹۹ به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی در زندان زاهدان اعدام شد. عبدالواسط دهانی از ۴ سال پیش به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه» از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

۳- شهرام بایگان از شورشیان زندان تبریز با وضعیت مجروح و با پای شکسته صبح روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۹۹ اعدام شد. این زندانی در جریان شورش زندانیان در زندان تبریز از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته و ماموران پایش را شکستند. شدت جراحات به حدی بود که وی پس از این درگیری‌ها به بیمارستان منتقل شد.

۴- زندانی سیاسی هدایت عبدالله پور چهارشنبه ۲۱خرداد۹۹، وقتی خانواده او به اجرای احکام ارومیه مراجعه کردند به آنها اطلاع داده شد که فرزند شما ۲۰ روز پیش در حضور خانواده های کشته شدگان درگیری روستای قره‌سه‌قل اعدام شده است. وی در بمهن سال ۹۵ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با حزب دمکرات کردستان ایران و در جریان درگیری میان پیشمرگه های کرد و نیروهای سپاه پاسداران در روستای قره‌سه‌قل به اعدام محکوم شده بود.

۵- زندانی سیاسی صابر شیخ عبدالله سحرگاه سه شنبه ۲۴تیرماه۹۹ در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد .

۶- زندانی سیاسی دیاکو رسول زاده سحرگاه سه شنبه ۲۴تیرماه۹۹ در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد. بازداشت دیاکو رسول زاده، صابر شیخ عبدالله و حسین عثمانی به ظن بمب گذاری در رژه سالانه نیروهای مسلح ایران در روز ٣١ شهریور سال ١٣٨٩ در شهر مهاباد صورت گرفته بود.

۷- زندانی سیاسی مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه۹۶ سحرگاه چهارشنبه ۱۵آبان۹۹، اعدام شد. مصطفی صالحی به اتهام  قتل یک بسیجی پاسدار به نام «سجاد شاه سنایی» که در جریان قیام  دی‌ماه۹۶ در «کهریزسنگ» نجف آباد مورد اصابت گلوله قرار گرفت به اعدام محکوم شد. اعدام مصطفی در حالی بود که وی تمامی مراحل دادگاه این اتهام را رد کرده بود.

    

 

اعدام کودکان:

حکم ظالمانه اعدام شایان سعیدپور روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه ۹۹ در زندان سقز به اجرا درآمد. شایان در کودکی مرتکب قتل شده بود. وی در جریان شورش زندان سقز به همراه ۷۰ تن دیگر از زندانیان موفق به فرار شده بود که مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شد وپس از آن حکم اعدام او به اجرا درآمد.

 

اعدامهای جمعی:

اعدام هفت زندانی در یک روز – یکشنبه ۳۱ فرودین ۹۹- و بصورت شتاب زده قبل از شروع ماه رمضان در زندان رجایی شهر کرج؛
این زندانیان در یک گروه ده نفره جهت اجرای حکم به سلول انفرادی برده شدند اما سه نفر از صحنه حکم به سلول بازگردانده شدند. یکی از این زندانیان یک دست و یک پای خود را پیش از بازداشت از دست داده بود، یک تن دیگر نیز با حکم ضدانسانی قسامه به اعدام محکوم شده بود و دیگری نیز مدت ۲۸ سال را در زندان سپری کرده بود.

سحرگاه چهارشنبه ۲‍۱خرداد۹۹، ۵ حکم اعدام در زندان زجایی شهر کرج بصورت همزمان به اجرا گذاشته شد.

سه شنبه ۲۱ تیر۹۹، سه زندانی در زندان اصفهان اعدام شدند.

 یکشنبه ۱۲ مرداد۹۹ ۵ نفر در شهر کرد و همدان اعدم شدند ( شامل ۲نفر در شهر کرد و سه نفر در همدان)

 

اعدامهای شوکه کننده:

چهارشنبه ۲۱خرداد ۱۳۹۹، حکم اعدام یک زندانی در زندان بیرجند به اتهام مواد مخدر به اجرا در آمد. این درحالیست که یک سال از حبس این زندانی باقیمانده بود و او حکم اعدام نداشت.

بامداد چهارشنبه ۲۱خرداد۹۹ حکم اعدام رحیم یوسفی زندانی متهم به قتل و محبوس در زندان نقده بعد از گذشت حدود ۱۴ سال از واقعه، در به اجرا گذاشته شد. رحیم یوسفی، چند سال قبل به اداره‌ی آگاهی این شهر مراجعه کرده و اعتراف کرده بود که سال ۸۵ به صورت غیرعمد باعث قتل یکی از دوستان خود به نام خالد نزاکت شده است. اما دستگاه قضاییه ولایت فقیه به اتهام «قتل عمد» او را به اعدام محکوم کرده و حکم صادره در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

محمد جوانمرد در سحرگاه ۳۰فروردین ۹۹ در زندان خرم‌آباد اعدام شد. محمد جوانمرد ۳۸ ساله، متاهل و دارای دو دختر خردسال بود. او دامداری میکرد که روز حادثه برای آب دادن گوسفندهایش رفته بود که با سه نفر سر آب درگیر میشود و در این درگیری آن سه نفر می‌خواستند اسلحه محمد را بگیرند که به طور ناخواسته شلیک می‌شود و یک نفر کشته می‌شود. یک شاهد گفت: «واقعا محمد جوانمرد قصد کشتن کسی را نداشت و کشته شدن این نفر غیر ارادی بود». با اینحال قضاییه ولایت فقیه او را اعدام کرد.

سحرگاه چهارشنبه ۱۸تیر۹۹ یک زندانی با اتهام انتسابی و بی سابقه خوردن مشروب در زندان مشهد اعدام شد. این حکم با واکنشهای شدید جهانی و بین المللی مواجه شد و از آن بعنوان «جنایت داعشی های ولایت فقیه» نام بردند. عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اجرای حکم اعدام یک نفر، متهم به نوشیندن مشروبات الکلی در ایران را به شدت محکوم کرد و از مقامات ایران خواست حکم اعدام را برای همیشه منسوخ کنند.

چهارشنبه ۱۱تیر، حسین جلالوند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. با وجود اینکه حسین شاکی خصوصی نداشته و کسی مدعی او نبوده است، اما دادستان تهران بعنوان شاکی وی عمل کرده و برایش حکم اعدام صادر و اجرا کرده است.

پنجشنبه ۹مرداد ۹۹، حکم اعدام یک زندانی که پیشتر به اتهام «قتل» بازداشت شده و در زندان سنندج محبوس بود به اجرا در آمد. این زندانی «مرتضی پیرخضری» ۴۲ساله نام داشت و اهل سندج بوده است. روز دوشنبه ۶مرداد۹۹، اجرای حکم اعدام این زندانی با دادن یک مهلت ۴۵ روزه در قبال پرداخت دو میلیارد تومان دیه به تاخیر افتاده بود اما مسئولان زندان بطور ناگهانی حکم اعدام او را اجرا کردند.

 

اعدام زنان:

سحرگاه یکشنبه ۱۲مرداد حکم اعدام یک زن جوان در مشهد به اتهام «قتل» به اجرا درآمد. این زن جوان بنام مهری و ۳۲ ساله بوده است. مهری در دادگاه اظهار داشت که قتل غیرعمد بوده است و او چنین قصدی نداشته، با اینحال بیدادگاه «جمهوری اسلامی» حکم اعدام او را صادر کرد.

 

اعدام زندانی امنیتی:

زندانی امنیتی محمود موسوی مجد سحرگاه دوشنبه ۳۰تیر۹۹ اعدام شد. موسوی مجد در تاریخ ۱۸مهرماه۹۷ بازداشت شد. شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام وی را صادر کرد.

 

کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام، اجرای حکم شوم اعدام را تحت هر عنوان و با هر بهانه‌ای محکوم دانسته و مسبب تمامی جرم و جنایتهایی که در کشورمان صورت میگیرد را حکام فاسد و دیکتاتور حاکم میداند. همانطور که بیش از ۱۲ میلیون نفر از سراسر ایران و جهان فریاد زدند اعدام نکنید، و خواهان لغو فوری اعدام شدند؛ ما نیز خواهان لغو حکم اعدام در ایران هستیم.

خانم دیانا الطحاوی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در مورد مجازات اعدام در ایران گفت:
«ما صدور و اجرای مکرر مجازات اعدام توسط مقامات ایرانی را قویاً محکوم می‌کنیم. آن‌ها با این عملکرد، کشور ایران را در مقام شرم‌آور دومین مجری بزرگ اعدام در جهان قرار داده‌اند. هیچ توجیهی برای استفاده از این مجازات به غایت بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز وجود ندارد و ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که آن را برای همیشه منسوخ کنند.»

همچنین بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ کس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. 

 ایران به نسبت جمعیت دارای بالاترین آمار اعدام شهروندان خود می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی  ۲۸۱ مورد می‌باشد که در میان آنان ۱۵زن دیده می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)