قطع مستمر و بدون اطلاع برق در حالی مشکلات معیشتی و رفاهی را تشدید کرده و هزینه اضافی ناشی از سوختن وسایل برقی را به مردم تحمیل می‌کند که نظام همزمان به کشورهای مجاور برقی صادر می‌کند که پول آن نیز به کشور باز نمی‌گردد.

با ورود به مرداد و اوج‌گیری گرمای هوا، قطعی برق امان شهروندان را بریده و مشکلات و هزینه‌های بسیاری به دلیل قطعی ناگهانی و بدون اعلام برق و از رده خارج‌شدن وسایل برقی و گرانی اقلام و لوازم برقی به شهروندان تحمیل می‌کند.

نوسان یا قطع ناگهانی و بدون اطلاع برقی مضاف بر این در شرایط که کرونا در کشور شیوع فراوان دارد از این جنبه نیز باعث افزایش مشکلاتی برای شهروندان شده است.

از جمله این مشکلات می‌توان به وقفه در کسب و کارهای وابسته به برق، خرابی تجهیزات کارگاهی، خراب شدن دستگاه‌های برقی، ایجاد بی‌نظمی و تصادف در موارد خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی، ایجاد مشکلات روانی و جسمانی در پی ماندن در تاریکی یا آسانسور، از کار افتادن دستگاه‌های پزشکی و … اشاره کرد.

شایان ذکر است قطع برق در برخی مناطق، با قطع آب مصرفی و پمپ‌های آب در برخی ساختمان‌ها نیز همراه و باعث بروز مشکلاتی از این منظر نیز شده است.

از کار افتادن آسانسور در ساختمان‌های مرتفع و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌کند از دیگر عوارض مشکلات قطعی بدون اطلاع برق در کشور می‌باشد.

این در حالی است که در دنیای ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی و استفاده اکثر مردم از پیام‌رسان‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی از برنامه قطعی برق می‌تواند از ایجاد ضایعات لوازم برقی به شهروندان جلوگیری کند امری که نظام از انجام آن سر باز می‌زند.

قطع مکرر برق در شهرهای مختلف کشور با وجود اینکه باعث مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان شده اما رضا تیموری؛ مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در روز سه شنبه ۳۱ تیر اعلام کرد

«برنامه‌ای برای قطعی برق نداریم» و «محدودیت بار را داریم که گذرا و موردی بوده و این به عنوان ضعف ولتاژ تلقی نمی شود.»

تیموری به جای پاسخگویی در قبال قطعی برق در اوج گرمای تابستان مدعی می‌شود که «اگر مشترکان در مصرف انرژی برق خود تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند… هیچ گونه محدودیت و مشکلی در تأمین برق مشترکین نخواهیم داشت.»

اما به رغم اظهارات تیموری، داوود رحیمی؛ سرپرست منطقه برق شهرستان ری در روز ۱ مرداد ۹۹ اعلام کرد:

«قطعی‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده نیست… و این موضوع در اختیار برق شهرستان ری نیست و توسط استان تهران صورت می‌گیرد.»

قطع مکرر برق در حالی صورت می‌گیرد که نرخ این کالا نیز در تیرماه با نرخ تورم قابل توجهی روبرو بوده است.

به عبارت دیگر افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر باعث افزایش نرخ تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی شامل افزایش قیمت برق مصرفی شهروندان شده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران که گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مربوط به تیر ۹۹ را به تازگی منتشر کرده «نرخ تورم گروه کالاهای مصرفی با افزایش همراه شده… در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه حمل ‌و ‌نقل، گروه تفریح و فرهنگ و گروه مسکن و آب، برق و گاز بیشترین افزایش قیمت را داشته‌‌اند.»

این در حالی است که نظام با وجود مشکل برق و قطعی آن در درون کشور، آن را به کشورهای همجوار مانند عراق صادر می‌کند در جایی که پول آن نیز به کشور بر نمی‌گردد.

عراق به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه نظام نمی‌تواند پول گاز و برق وارداتی از ایران را بپردازد. البته عراق تنها کشوری نیست که نظام به آنجا برق صادر می‌کند.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو نظام اعلام کرده نظام «با اکثر کشورهایی که مرز خاکی دارد ارتباط الکتریکی داشته و بخشی از برق تولیدی خود را… [به آنها] صادر می‌کند.»

مقامات نظام بارها از بدهی دو میلیارد دلاری صادرات برق و گاز عراق به نظام خبر داده‌اند؛ اما مقامات عراقی می‌گویند این پول به حسابی در بانک تجارت عراق واریز شده است ولی به دلیل تحریم‌ها، نظام فقط می‌تواند از عراق کالا وارد کند.

با این وجود رضا اردکانیان، وزیر نیروی نظام در جریان سفر به بغداد در روز ۱۴ خرداد ۹۹ اعلام کرد «یک قرارداد دو ساله صادرات برق به عراق میان دو کشور به امضا رسید.»

وی گفت:

«تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.»

آماریی که از سوی نظام منتشر شده نشان می‌دهد، عراق همواره مشتری بیش از ۸۰ درصد برق صادراتی نظام بوده است. همچنین آمارهای وزارت نیروی نظام نشان می‌دهد صادرات برق نظام در سال ۹۸ بیش از ۲۸ درصد افزایش و به بالای ۸ تراوات ساعت رسیده است.

واضح است نظام به رغم افزایش قابل توجه قیمت برق و مشکلات فراوان شهروندان در این زمینه، حاضر به تغییر سیاست‌های خود نیست و این امر می‌تواند به اعتراضات در ایران دامن بزند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)