اگر در محیطی زندگی می‌کنید که می‌توانید آزادانه در مورد هویت و تمایلات جنسی خود صحبت کنید، یعنی فردی خوش شانس هستید. متاسفانه این امکان برای عموم مردم وجود ندارد و در بسیاری از جوامع هنوز همجنس گرایی، دوجنس گرایی یا تغییر جنسیت، یک ننگ به حساب می‌آید.

نمی‌توان برای تغییر این باور، به همه افراد جامعه LGBTQ گفت که از این پس آزادانه رفتار کنید تا دیگر کسی شما را اذیت نکند، زیرا چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد. ممکن است این حرکت برای برخی خطرناک باشد و حتی جان آنها را به خطر بیاندازد. از این رو LGBTQ ها به رسانه‌های آنلاین رو آورده و در مورد هویت و زندگی روزمره خود اطلاعاتی را منتشر می‌کنند. این اتفاق حتی در جوامعی که خطر فیزیکی چندانی برای LGBTQ ها وجود ندارد، باز هم می‌تواند مشکل آفرین باشد.

برای مثال، کشور آمریکا را در نظر بگیرید. در ۲۹ ایالت، اخراج کارمندان به خاطر تمایلات جنسی، کاملا قانونی است. در ۳۴ ایالت می‌توان  کارمندان را به خاطر هویت جنسی آنها اخراج کرد. برخی شرکت‌ها قبل از استخدام کارمندان، پروفایل آنها را در فضای مجازی بررسی می‌کنند. تحقیقات نشان داده شانس استخدام شدن برای دگرجنس‌گرایان ۴۰% بیشتر از همجنس گرایان است. این موضوع یکی از دلایلی است که محرمانگی در فضای مجازی و حریم خصوصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‎‌تواند تاثیرات مالی و اقتصادی زیادی را به همراه داشته باشد. مشکلات مالی و ترس از عواقب آن، مثل از دست دادن خانواده، کار، خانه و حتی زندگی، منجر به حس عدم قدرتمندی می‌گردد. چنین ترس‌هایی بر روی جوامع خاصی مثل LGBTQ تاثیر گذاشته و مانع از جنبش‌های حقوق بشری می‌گردد.

اما از دست دادن موقعیت شغلی تنها دلیل برای حفظ حریم خصوصی و محرمانگی در فضای مجازی نیست. برای مثال نوجوانی را در نظر بگیرید که در مورد پروژه های LGBTQ مختلف تحقیق می‌کند یا حتی به دنبال روشی برای مقابله با زورگویی ضد همجنس گرایان است و در این حین هویت جنسی او برای هم کلاسی‌ها یا والدینش (که ممکن است از او پشتیبانی نکنند). تحقیقات نشان داده، ۳ تا ۴ درصد جمعیت آمریکا را LGBTQها تشکیل می‌دهند و که متاسفانه ۴۰% نوجوانان بی خانمان، از همین جامعه هستند. از این رو حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی می‌تواند بر روی زندگی این افراد، حتی نوجوانان، تاثیر زیادی داشته باشد.

این شرایط در خارج از مرزهای آمریکا ممکن است بدتر هم باشد. در کشورهایی مثل مصر، سوریه، عربستان یا ایران، ممکن است فرد به خاطر LGBTQ بودن مورد آزار جسمی قرار گرفته و حتی کشته شود.

همه ما منتظر روزی هستیم که دیگر جامعه LGBTQ نیازی به مخفی کردن هویت خود نداشته باشند. امیدواریم روزی برسد که همه از برابری واقعی برخوردار بوده و به خاطر تمایلات جنسی نسبت به آنها قضاوت نشود. اما متاسفانه هنوز راه زیادی در پیش داریم. از این رو بهتر است تا فرا رسیدن زمان مناسب مراقب حریم خصوصی خود باشید. هنوز امنیت و محرمانگی فضای مجازی مسئله‌ای است که حفظ ۱۰۰% آن امکان پذیر نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)