گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم خرداد

مهمترین تحول در هفته گذشته،  قطعنامه اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا در حمایت از خواست مردم ایران برای برقراری یک جمهوری سکولار و غیراتمی براساس آراء ملت، با ۲۲۰امضا از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه بود. در این قطعنامه با اشاره به اینکه مردم ایران سلطنت را نفی کرده و استبداد دینی را هم نمی خواهند از مردم ایران پشتیبانی کرده اند.

در تحولی دیگر، بیش از ۳۹ ارگان حقوق بشری ایران خواستار ادامه فعالیت جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران شدند.

هم چنین روز سه شنبه ۲۷خرداد۹۹، فدراسیون‌ بین ‌المللی روزنامه ‌نگاران مستقر در بروکسل به نقل از روزنامه ‌نگاران ایرانی نوشته است، آنها از دولت رومانی تقاضا دارند قاضی غلامرضا منصوری را به ایران مسترد نکند و وی را تحت پیگرد قضایی قرار دهد. این سازمان بین‌المللی حامی روزنامه ‌نگاران مستقر در بروکسل نوشت، منصوری متهم به نقض حقوق روزنامه‌ نگاران و نقض حقوق رسانه ‌هاست.

اما، در هفته ای که گذشت اعدام در زندانهای خوی، اردبیل، کرج، شیراز، مشهد و زاهدان به اجرا درآمد و دستکم ۸ زندانی اعدام شدند. یکی از این اعدامها در خوی در ملاءعام صورت گرفت.

هم چنین، عفو بین الملل نسبت به اعدام قریب الوقوع این زندانی به نام فرهاد صالحی۲۹ساله، به مقامات ایرانی هشدار داده و نوشت:«ما از مقام های ایرانی می خواهیم این اعدام را متوقف کنند. جزییات این پرونده تکان دهنده است».

زندانی دیگری به نام علی ارژنگی فردقوجه بیگلو، کودک-مجرمی که از سه سال پیش بازداشت شده، اکنون در صف اعدام، و در بند جوانان زندان مرکزی اردبیل محبوس است.

در هفته گذشته آمارهای تکان دهنده ای از ابتلای زندانیان در زندانهای حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه به ایدز و هپاتیت C توسط رئیس سابق سازمان زندانها اعلام شد. طبق  گفته علی اصغر جهانگیر ۲هزار زندانی به ایدز و ۷ هزار زندانی به هپاتیت C مبتلا هستند.

این در حالی است که ویروس کرونا نیز در درون زندانهای ایران قربانی میگیرد. در هفته‌ای که گذشت یک زندانی به نام سیدکمال حسینی، ٣۴ ساله در زندان مرکزی سقز جانش را از دست داد و ده ها زندانی در زندانهای زاهدان، کرج، بانه و مشهد به کرونا مبتلا شده اند. قابل ذکر است که با موج دوم ویروس کرونا، جان هزاران زندانی در زندان مرکزی زاهدان در خطر است.

در هفته ای که گذشت سانسور و تفتیش عقاید و نقض آشکار آزادی بیان افسارگسیخته تر از قبل توسط نیروهای امنیتی بر کاربران فضای مجازی حلقه را تنگ تر کرد و با تشکیل پرونده های قضایی و احضار این فعالان، نیروهای امنیتی مبادرت به بازداشت تعداد زیادی از آنان کردند.

روز ۲۵ خرداد محمود میرفیضی، فرمانده نیروی انتظامی قم از شناسائی دستکم ۸۸۵ هزار وب سایت و کانال در فضای مجازی خبر داد.  ولی قنبری راد، معاون دادستان عمومی خراسان رضوی از بازداشت تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی به ویژه اینستاگرام در خراسان رضوی خبر داد.

در هفته ای که گذشت شماری از زندانیان سیاسی و عادی در اعتراض به وضعیت فشارهای حاکم بر زندانها به خصوص در شرایط کرونا و عدم دسترسی به امکانات و حداقلهای بهداشتی و پزشکی، دست به اعتصاب غذا زدند. در زندان قرچک سهیلا حجاب وکیل محبوس در این زندان در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرد. هم چنین زندانی سیاسی زینب جلالیان در اعتراض به انتقال خود به زندان قرچک تهدید به اعتصاب غذا کرد. در زندان بوکان جعفر سعیدی در اعتراض به فشارهای رییس زندان دست به اعتصاب غذا زد.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم خرداد ۹۹

اعدام:

-حکم اعدام یک زندانی در شهرستان خوی در ملاعام به اجرا در آمد. اعدام زندانیان در ملاعام ایجاد رعب و وحشت در جامعه می باشد و یکی از شنیع ترین روشهای ضدانسانی است که در ایران به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

-روز ۲۶ خرداد ماه۹۹، حکم اعدام یک زندانی به نام ایرج صدیقی، اهل اردبیل در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمد.

-حکم اعدام امیر گراوند، که در زندان رجایی شهر محبوس بود با تایید دیوان عالی کشور به اجرا درآمد. این فرد ۳۸ ساله و اهل بروجرد بود که از ۱۴ سال پیش در زندان در حبس بود.

– یک زندانی با نام حسن متولد سال ۱۳۴۸ در زندان مشهد اعدام شد.

– یک زندانی به نام عبدالرحمان شاهوزهی از بند ۶ زندان زاهدان اعدام شد.

– روز۲۷ خرداد ۹۹، یک زندانی به نام یاسر عبدالله زاده ۳۱ ساله در زندان مرکزی شیراز اعدام شد.

بازداشت‌ها :

در هفته‌ای که گذشت بازداشتهای گسترده در استانهای تهران، مازندران و خراسان رضوی همچنان ادامه داشت. ناصر اصلانی معاون بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد در دو ماهه اول سال جاری(۹۹)،  ۶۴ هزار تن بازداشت شده اند که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است.

– ۴۲ شهروند در یک پارتی در منطقه مرزن آباد چالوس از توابع استان مازندران، توسط مأموران بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند.

– در تاریخ ۲۵خرداد۹۹، یک شهروند در شهرستان سرعین توسط نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و روانه زندان شد.

– روز ۲۵ خرداد ماه ۹۹ بهنام موسیوند فعال مدنی ساکن تهران که پیش از این با دریافت ابلاغیه ای به شعبه اجرای احکام احضار شده بود، برای تحمل حبس تعزیری ۵ ساله خود به زندان اوین مراجعه کرد.

– روز ٢۵ خرداد ٩٩، دو شهروند اهل مریوان به نام های یادگار دلجو و سرکوت عبادی، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود به اجرای احکام مریوان احضار و پس از بازداشت به زندان عمومی این شهر منتقل شدند.

– روز ۲۵ خردادماه ۹۹، آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در ۲۸ دادگاه تهران محاکمه و به زندان اوین منتقل شد.

– ۲۶خرداد۹۹، حافظ عبدالرشید ریگی، روحانی اهل سنت در شهرستان مهرستان به بند سیاسی زندان زاهدان منتقل شد.

-روز ٢۶ خرداد ٩٩، یکی از فعالین مدنی اهل شهرستان گیلانغرب بنام سلمان الفتی، از سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران کرمانشاه بازداشت شد.

-روز ۲۸خرداد۹۹، هاجر سعیدی فعال حقوق زنان به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این فعال کرد، در مدت بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و خانواده محروم بود.

-روز ۲۸ خرداد ماه دو شهروند اهل پیرانشهر بنامهای امیر قادری و واحد قادری، پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام از بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی ارومیه به زندان نقده منتقل شدند.

احضار

 در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹، بهنام محجوبی، درویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم طی احضاریه ای جهت اجرای حکم ۲ سال حبس تعزیری به دادسرای اوین احضار شد.

– روز ۲۷خرداد۹۹، شاپور احسانی راد، فعال کارگری و نماینده سابق کارگران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

– روز ۲۶خرداد ۹۹، مریم اکبری منفرد، از قدیمی ترین زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین، جهت تفهیم اتهام در پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده به شعبه ۲ دادسرای زندان اوین احضار شد.

 روز ۲۷ خرداد ماه ۹۹ شهرام صفری روزنامه نگار و مدیر کانال تلگرامی راویژ پرس، ساکن کرمانشاه به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

آزار و شکنجه های جسمی و روانی درزندانهای ایران ابزاری نهادینه شده، برای درهم شکستن و فشار حداکثری برروی زندانیان و به خصوص زندانیان سیاسی می باشد که در ۴ دهه گذشته و با وجود محکوم شدن نظام ولی فقیه، توسط ارگانهای حقوق بشری و بین المللی اما هم چنان افسار گیسخته ادامه دارد.

– در هفته گذشته در سالنهای ۱۷ و ۱۸ بند ۶ زندان گوهردشت کرج درگیری خونینی روی داد که تعدادی از زندانیان زخمی شدند و حداقل ۲ نفر از آنها که زخمهای عمیق داشتند به بیمارستانهای خارج از زندان منتقل شدند. در پی آن تعداد زیادی از زندانیان به سلول انفرادی منتقل شدند. رئیس زندان گوهردشت کرج الله کرم عزیزی و معاون وی بنام قبادی با قرار دادن گروهای رقیب در یک بند باعث ایجاد این گونه درگیریهای خونین می شوند که اکثرا منجر به حذف فیزیکی زندانیان و یا نقض عضو آنها شده و پس از آن تحت عنوان حفظ نظم زندان تعداد زیادی از زندانیان را به سلولهای انفرادی منتقل می کنند و زندانیان در آنجا تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند.

 کمال شریفی، روزنامه نگار و فعال سیاسی تبعیدی در زندان میناب در شرایطی ۱۲ سال حبس در تبعید خود را می‌گذراند که از مرخصی محروم بوده و در تمام این سال‌ها تنها یک بار امکان ملاقات با مادر خود را داشته است.

– سه زندانی سیاسی زن به نامهای زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور، در زندان قرچک ورامین تحت فشار نهادهای امنیتی قرار دارند. فروغ تقی پور در زندان به کرونا مبتلا شده و از اعزام به بیمارستان هم محروم است. پرستو معینی در شرایط جسمی نامساعدی به سر می برد و زهرا صفایی در زندان به قتل تهدید شده است.

– زندانی سیاسی زهرا صفایی محبوس در زندان قرچک ورامین، مورد تهدید چند زندانی اجیر شده اطلاعات قرار گرفته است. سه زندانی که توسط مامورین اطلاعاتی تحریک شده اند، خانم صفایی را مورد تهدید به حمله و قتل قرار داده اند.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم خرداد ۹۹

صدور احکام

 در تاریخ۲۴خرداد۹۹، حکم شلاق ۵ تن در دیوان عالی کشور تایید شد. این افراد مجموعا به ۵۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.

 روز ٢۴ خرداد ٩٩ دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه حکم ۱۰ سال حبس برای صحبت الله امیدی عینا تایید کرد.

-روز ۲۴ خرداد ماه ۹۹، کیوان صمیمی بهبهانی، روزنامه نگار و از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– خسرو صادقی بروجنی، دانش آموخته‌ی جامعه شناسی، به  اتهام « تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– ۲۵خرداد۹۹، دادگاه تجدید نظر سه شهروند در کرمانشاه را مجموعا به ۱۰ سال و ۴ ماه حبس محکوم کرد. این شهروندان در جریان اعتراضات آبان‌ ۹۸، بازداشت شده بودند.

 روز ۲۶ خرداد ۹۹, میثم جولانی، فعال مدنی ساکن اردبیل و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ طی حکمی غیابی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ اردبیل به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

-روز ۲۷خرداد ماه ۹۹دادگاه تجدیدنظر استان تهران، با صدور و ابلاغ دادنامه ای ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی دانشجویان را به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

 روز ۲۷ خرداد ماه ۹۹  ناصر اشجاری، فعال مدنی ساکن تهران, به اتهام « تبانی علیه نظام» به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید حکم سیامک میرزایی را شفاها به وکیل این فعال ملی مدنی آذربایجانی اعلام کرد. سیامک میرزایی فعال سیاسی آذربایجانی را که پس از سپری کردن ۳ سال حبس در زندان اوین به شهر قائن تبعید شد.

قتل

قتل و کشتار کولبران زحمت کش بدست پاسداران و مأموران مرزی همچنان ادامه دارد.

در تاریخ۲۶خرداد۹۹، با شلیک پاسداران به سوی کولبران در توابع سر دشت، رسول حسن زاده، و در مرزهای بانه هادی راستی، و یک کولبر اهل ارومیه با نام قابیل مرجانی راد، زخمی شدند که قابیل مرجانی راد از ناحیه پا قطع عضو داشت.

درتاریخ شنبه ۲۴خرداد۹۹، یک مادر ایرانشهری در یک فایل صوتی در مورد بلاتکلیفی پرونده قتل فرزندان خود اعتراض کرد ، پرونده قتل سه کودک و نوجوان بلوچ به نام‌های «محمد و مهدی پوریان» ۱۸ و ۲۰ ساله و « دانیال براهویی» ۱۷ ساله که توسط نیروی انتظامی در تاریخ ۱۷اردیبهشت۹۹ با یورش به منزل آنها و مقابل چشمان مادرشان در محله اسدآباد ایرانشهر کشته شده بودند، بلاتکلیف باقیمانده و هیچ ارگانی پاسخگوی این مادر نیست. بدنبال این دادخواهی دادستان زاهدان و سرهنگ جعفرزاده مادر محمد و مهدی پوریان دو کودک و نوجوان کشته شده توسط نیروی انتظامی در ایرانشهر را تهدید کرده اند که اگر به پیگیری درمورد پرونده قتل فرزندانش ادامه بدهد، حکم تیر خودش و فرزند دیگرش را در حیاط خانه شان به اجرا درخواهند آورد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)