سعید حجاریان؛قفل جعبه سیاه خود را باز نمی کند!
سعید حجاریان را اولین دفعه به شکل حضوری در زمانی دیدم که روزنامه سلام در حال گزینش نیرو بود. و من طبق فرم استخدامی منتشر شده در روزنامه کیهان، برای انجام مصاحبه دعوت شدم.از سوی وی گزینش مختصر شدم و بلافاصله به استخدام سلام درآمدم. شناخت ایشان نسبت به من از پیش کامل بود و نیازی به مصاحبه ی آنچنانی نبود!
من در دورانی که در ستاد مرکزی سپاه پاسداران واحد نهضت ها کارمی کردم نماینده ی این واحد در ارتباط با اتباع بیگانه بودم و سر وکارم به نخست وزیری و خسرو تهرانی می افتاد، شاید آنجا سعید حجاریان را هم دیده باشم، ولی به هر حال ایشان بیشتر شناخت نسبت به من داشت تا من از ایشان!
ایشان در زمان اولین وزیر اطلاعات حکومت ولایت فقیه از موسسین وزارت اطلاعات ج. ا.(واجا) بود و از معاونین محمدی ری شهری.
وی اخیرا در سخنانی که منتشر شده گفته است:
«دست‌اندرکاران زنده‌اند و از اقداماتشان دفاع می‌کنند».
[سعید حجاریان، تحلیلگر سیاسی و از چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه همشهری کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را «اقدامی» دانست که «اساسا نمی‌توانست در سطح اقدامات و تصمیم‌های یک جریان سیاسی رخ دهد».
وی گفت: «دست‌اندرکاران آن اقدامات زنده‌اند و از اقداماتشان دفاع می‌کنند».
او اعدام وابستگان رژیم پهلوی، اشغال سفارت آمریکا، انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ و کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ را مسئله‌ای که «باید در امتداد انقلاب دانست» خواند و گفت که «نباید آن وقایع را «به یک فرد یا چند جوان دانشجو تنزل داد».
حجاریان که خودش در سال ۱۳۷۸ هنگامی که عضو شورای شهر تهران بود با گلوله‌های سعید عسگر که به قصد کشتن او شلیک شده بود، سلامت جسمی‌اش را از دست داد، چهار دهه پس از استقرار جمهوری اسلامی گفته:«من هم منتقد اقداماتی مثل اعدام و اشغال سفارت هستم».
او اما بلافاصله افزود: «این مسائل را باید امتداد انقلاب دانست و گفت منشأ صدور این احکام و دلیل بروز این اتفاق‌ها در همان اندیشه انقلابی است».
حجاریان از اینکه اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ خورشیدی را به اصلاح‌طلبان که آن سال ها به واسطه نزدیکی به روح‌الله خمینی نقش پررنگی در دستگاه قضایی و امنیتی داشتند نسبت می‌دهند، ابراز ناراحتی کرده و از کسانی که این اظهارات را بیان می‌کنند خواسته «کنفرانس خبری بگذارند و هر نوع اتهامی متوجه چپ‌ها (جریان سیاسی موسوم نیروهای به خط امام) است را اعلام کنند».
او بدون نام بردن از گروه یا شخص خاصی، به «کسی که درباره این مسائل حساس است» توصیه کرد: «کارنامه لاجوردی، رئیس زندان اوین را هم بررسی کند و گریزی به دوره فعالیت آقای فلاحیان در وزارت اطلاعات بزند».
حجاریان گفت: دست‌اندرکاران اعدام زندانیان در سال ۱۳۶۷ «در قید حیات‌ هستند و حتی از اقداماتشان هم دفاع می‌کنند».
او از اکبر هاشمی رفسنجانی که در سال‌های آخر حیاتش به اصلاح‌طلبان نزدیک بود هم انتقاد کرده است: «شعبه۷ دادستانی و وزارت اطلاعات آقای هاشمی در اختیار جریان راست بود و کیس‌های زیادی هم قابل بررسی است. نقد من به هاشمی اینجاست. ایشان دوم خردادی‌ها را رادیکال می‌دانست اما هیچ‌گاه مسئولیت وزارت اطلاعات دوره خود را نپذیرفت. مگر می‌شود آن حجم از وقایع ریز و درشت رخ دهد و رئیس‌جمهور -آن هم با سطح اختیارات دوره سازندگی- بی‌اطلاع باشد؟ چرا هاشمی سکوت کرد؟ به هر حال یک نفر باید پاسخگوی کارنامه سعید امامی و باندش می‌بود».
در دهه شصت خورشیدی بیش از پنج هزار تن از زندانیان سیاسی، عمدتا از گروه‌های سیاسی چپ و مجاهدین خلق، در زندان اعدام شدند. مسئولان جمهوری اسلامی تا سال‌ها در برابر این کشتار سکوت و آن را انکار می‌کردند. در چند سال اخیر اما در نزدیکی رقابت‌های انتخاباتی هر یک از جریان‌ها دیگری را مسئول آن کشتار می‌داند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعدام زندانیان سیاسی را اقدامی «با محاسبه و فکر» از سوی روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی دانسته است. او از ابراهیم رئیسی، یکی از دست‌اندرکان کشتار زندانیان در دهه ۶۰ هم تقدیر کرده بود.(نقل از رادیو زمانه)].
سخنان سعید حجاریان را هر خبرنگار و کنشگر سیاسی هم می توانسنت مطرح کند و مطرح هم شده است. آنچه وی همواره طفره می رود فعالیت هایی است که خودش داشته و نقش محمدی ری شهری است.
ظاهرا اصلاح طلبان و جناح چپ نظام ولایت فقیه دوست ندارد که پرونده محمدی ری شهری را باز کند؛ چون زمانی او رئیس آن ها در «واجا» بوده است و لذا ممکن است پای خودشان هم باز شود!
سعید حجاریان یکی از جعبه سیاه های حکومت ولایت فقیه است که از پشت پرده بسیاری از ماجرا ها و از جمله جنایت هایی که بواسطه «شنود» انجام شده مطلع است.
ایشان هنوز مایل نیست بعد از ۴دهه از عمر حکومت ولایت فقیه پرده ها را کنار بزند و چهر ه هایی را بی نقاب نشان دهد؛ شاید پای خودش هم گیر باشد و شاید هم هنوز مصلحت نمی داند و امیدواریم جایی مکتوب و مضبوط آن را بایگانی کند و برای روز مبادا قفل جعبه سیاه خود را باز کند!
بیست و هشتم خردادنود ونه
محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار)
t.me/shourimohammad

محمد شوری,سعید حجاریان,خسرو تهرانی,محمدی ری شهری,علی فلاحیان,لاجوردی,ابراهیم رئیسی,سعید امامی,علی خامنه ای,هاشمی رفسنجانی,دهه۶۰,کشتار زندانیان سال۶۷,اعدام های دهه۶۰,اشغال سفارت آمریکا,جناح چپ,جناح راست,اصلاح طلبان,حکومت ولایت فقیه,ولایت فقیه,روزنامه سلام,سپاه پاسداران,نخست وزیری,روزنامه کیهان,رادیو زمانه,تریبون زمانه, مجاهدین خلق,محکمه(ASSIZE) , t.me/shourimohammad

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)