اینترنت ۵ جی یا نسل پنجم اینترنت، اتصال به اینترنت را با سرعت و فرکانس‌های بالایی انجام می‌دهد، اما محققان و دانشمندان فعال و دلسوز محیط زیست در بررسی‌های خود، به عوارض مخرب آن بر سلامتی انسان و موجودات زنده پی برده اند.

بسیاری از شرکت های اینترنتی بزرگ جهان به دلیل اینکه که پوشش‌دهی اتصال اینترنت ۵ جی به سیستم های اینترنتی با سرعت بالا و با فرکانس‌های متعددی انجام می‌شود به دنبال توسعه نسل پنجم اینترنت هستند، اما بررسی های جدید محققان حاکی از وجود عوارض مخرب در این نسل از اینترنت است. طبق آخرین بررسی‌ها، اینترنت ۵ جی برای سلامتی انسان و موجودات زنده بسیار مضر و خطرناک می باشد.

تکنولوژی اینترنت ۵ جی برای اینکه دسترسی کاربران را به اینترنت پرسرعت فراهم کند، می‌بایست اطلاعات را با حجم بالا و سرعت زیادی منتقل کند. برای این کار اینترنت نسل پنجم از طیف رادیویی با نام امواج میلی‌متری استفاده می‌کند تا از فرکانس بالایی برخوردار شود. به همین دلیل یکپارچگی امواج میلی‌متری در فاصله‌های طولانی کاهش می‌یابد و در مواجهه با اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند و قدرت خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری برای اینکه تقویت شوند و انتقال امواج به خوبی صورت گیرد، می‌بایست در شهر‌های بزرگ تعدادی زیادی برج مخابراتی کوچک در نقاط مختلفی مانند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تیرهای برق، ساختمان های عمومی و مدارس، ایستگاه های توقف اتوبوس، پارک های عمومی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. از این رو دانشمندان فعال محیط زیست نگران آنند که با افزایش تعداد برج‌های مخابراتی کوچک، آسیب‌های زیادی به سلامتی موجودات زنده وارد می‌شود و به همین خاطر، دولت‌ها باید در توسعه این فناوری بازنگری کنند.

امواج رادیویی جدید، پیشرونده ها و پیش سازهای بریلوین (Brillouin) نامیده می شوند. هنگامیکه که یک میدان الکترومغناطیسی معمولی وارد بدن می شود باعث می شود انرژی حرکت، و جریان عبور کند. ولی زمانی که پالسهای(تپهای) الکترومغناطیسی بسیار کوتاه وارد بدن می شود؛ ۵ جی(G5)، اتفاق دیگری رخ میدهد، انرژی های متحرک، خود را تبدیل به آنتن های کوچکی می کنند که میدان الکترومغناطیسی را دوباره اشاعه می دهد و درون فرومیرتر؛ عمیق تر به بدن می رسند. هنگامی که قدرت یا فاز امواج به سرعت در حال تغییر می شوند بریلوین ها نیرومند می شوند.

قرار است ۲۰,۰۰۰ ماهواره برای تکنولوژی ۵ جی برای ارسال پرتوهای متمرکز از امواج ممتد و پرقدرت مایکروویو در سراسر زمین به فضا فرستاده شود.

محققان با بررسی‌ امواج و فرکانس‌های اینترنت نسل پنجم به این نتیجه رسیدند که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست بسیار مضر خواهد بود. بررسی‌های انجام شده توسط ۱۸۰ نفر از دانشمندان با ۳۵ ملیت مختلف تایید شده است و به طور کلی بیش از ۲۳۰ نفر از محققان برتر جهان درخواستی مبنی بر تجدیدنظر در خصوص اینترنت نسل پنجم را به جامعه بین‌المللی ارائه کرده‌اند.

طبق بررسی محققان، اینترنت ۵ جی تهدیدهایی نظیر افزایش رشد و تکثیر سلولی، افزایش احتمال ابتلاء به سرطان، آسیب‌های ژنتیکی، تغییر منفی در سیستم تولیدمثل، اختلال یادگیری و مشکلات ذهنی، اختلال عصبی و مغزی و تاثیر منفی بر محیط زیست را باعث می‌شود. از طرفی محققان توصیه می‌کنند، کودکان و زنان باردار در مقابل چنین امواجی محافظت شوند و قوانینی تدوین شود تا شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی های موبایل به عرضه محصولات ایمنی آن توجه بیشتری داشته باشند. همچنین مناطقی را در شهرها ایجاد کنند که خطر چنین امواج خطرناکی وجود نداشته باشد و با ایجاد منطقه سفید(white zone) به مردم اطلاع‌رسانی شود. دولت ها، شهروندان را از خطر و عوارض این امواج مطلع سازند و همچنین گسترش و پهناوری اینترنت ۵ جی را با قوانین سختگیرانه محدود شود.

یکی از سودمندترین فناوریها در حال حاضر متعلق به کمپانی های فناوری اینترنت می باشد. این شرکت ها تصمیم گیرنده اصلی و دولت ها بدون هیچگونه قید و شرطی و بدون در نظر گرفتن اثرات مخرب محیط زیستی با آنها همکاری می کنند. بدین سبب این شرکت‌ها به دنبال ساخت شهرهای هوشمند بوده تا بتوانند درآمد‌های نجومی سیری ناپذیر خود را بیشتر و بیشتر کنند. شهرهای هوشمند از امکاناتی نظیر اینترنت اشیاء (Internet of Objects)، هوش مصنوعی، رایانش ابری و خدمات کلاد برخوردار خواهند بود و شرکت‌های بزرگ نیز با عرضه این تکنولوژی می‌توانند درآمدی فوق‌العاده هنگفت و غیرقابل تصوری کسب کنند. از طرفی دیگر این شرکت‌ها مردم را وابسته و مجبور به استفاده و بکارگیری از تکنولوژِی جدید می نمایند.

احمد نائینی

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۱۱ می ۲۰۲۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)