بحث‌های مربوط به #حجاب_اجباری به مدد کمپین‌هایی مثل #آزادی‌_های_یواشکی ، #چهارشنبه_‌های_سفید و #دختران_خیابان_انقلاب بار دیگر به بحث‌های بسیار جدی بدل شده‌اند.
در این میان اما مهم است که ما با این درک از مساله حجاب اجباری همچنان به انگاره‌های جنسیتی‌ هترونورماتیو دامن نزنیم.
در جامعه ما بسیاری از #ترنس‌ ها و #لزبین ‌ها با مساله حجاب اجباری درگیرند، زیرا که تحمیل پوشش منتسب به یک جنس (در اینجا زنان)، زمانی که فرد خود را “زن” نمی‌داند و یا #بیان_جنسیتی متفاوتی دارد یعنی نفی هویت فرد.

جمهوری اسلامی مدعی است که زنان باید خود را بپوشانند که موجب تحریک و از منظر تعبیر دینی باعث «گناه» مردان و خود نشوند.
این رویکرد به #حجاب در جمهوری اسلامی، از توضیح مناسبات بین زنان همجنسگرا عاجز است، زیرا اگر جمهوری اسلامی با #همجنسگرایی زنان روبرو شود و بخواهد اظهار نظری در مورد روابط زنان بکند، لاجرم باید احتمال این را می دادند که نداشتن حجاب در محافل زنانه باعث «گناه» زنان #همجنسگرا نیز بشود.
این نکته از این جهت برای ما اهمیت دارد که از قضا با ورود مساله #اقلیتهای_جنسی و جنسیتی به مسئله حجاب اجباری می‌توان دم خروس درک #دگرجنسگرا  و #سیس‌جندر محور جمهوری اسلامی و حتی بخشی از فعالین #جنبش_زنان و یا خود این کمپین‌ها را در موضوع حجاب به چالش کشید.


#شادی_امین در بخش حجاب اجباری کتاب #جنسیتx (صفحه ۲۹۴ تا ۳۰۸) به این پیچیدگی پرداخته است.
در قسمتی از فصل حجاب اجباری این کتاب می خوانیم: « با مرور برخی روایات نتیجه می‌گیریم که یکی از انگیزه‌های لزبین‌ها و ترنسجندر‌ها برای اخذ مجوز عمل #تغییر_جنس (#تطبیق_جنسیت)، رهایی از حجاب بوده که نماد «زنانگی» به حساب می‌آید و این افراد به دلایل متعددی از آن گریزان بوده‌اند.»

🏳️‍🌈 با شش‌رنگ همراه باشید:
کانال تلگرام t.me/iran6rang
فیسبوک fb.com/6rang.Iran
اینستاگرام instagram.com/6rangiran
توییتر twitter.com/6rangiran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)