گاهنامۀ هنر و مبارزه
۲۵ آوریل ۲۰۲۰

مرکز پژوهش های جهانی سازی، ۲۱ آوریل ۲۰۲۰

« فاصلۀ اجتماعی اینجاست تا خیلی بیشتر از چند هفته ماندگار شود. این فاصله شیوۀ زندگی ما را به نوعی خاص برای همیشه تغییر خواهد داد » : این موضوعی است که پژوهش جویان مؤسسۀ تکنولوژی در ماساچوست یکی از معتبرترین دانشگاه های ایالات متحده اعلام کرده اند.

 (MIT Tenchnology Review,We’re not going back to normal, 17 mars 2020).

به نقل از گزارشی که پژوهش جویان کالج سلطنتی لندن عرضه کرده اند می گویند که فاصلۀ اجتماعی باید به یک معیار دائمی تبدیل شود و مبتنی بر میزان افراد بستری در اثر ویروس در سرویس های ویژۀ درمان عفونت شدید می تواند کاهش و یا افزایش یابد. الگوئی که این پژوهش جویان و دیگر همقطارانشان طراحی کرده اند فقط به اقداماتی که باید علیه ویروس کرونا به کار بست منحصر نیست بلکه به الگوی اجتماعی عینی تبدیل می شود که از هم اکنون فرآیند و ابزارهای ضروری را آماده و دولتها نیز متعاقباً باید آن را از طریق قوانین تحمیل کنند.


دو غول آمریکائی در زمینۀ کامپیوتری اَپل و گوگل، که تا اینجا رقیب یکدیگر بودند، برای به کار گذاشتن برنامۀ « رهگیری تماس ها » در سامانه های عملیاتی میلیاردها تلفن آیفون و آندروئید در سراسر جهان با یکدیگر شریک شده اند. این برنامه می تواند به کاربران اجازه دهد تا فرد آلوده به ویروس را در نزدیکی خود تشخیص دهند. هر دو شرکت تضمین کرده اند که برنامۀ [رهگیری تماس] « رعایت احترام به زندگی خصوصی کاربران را بجا خواهد آورد ».
سامانۀ رهگیر مؤثرتر « گواهی دیجیتالی » است که دو دانشگاه آمریکائی در حال کار و بررسی روی ساخت و ساز آن هستند، دانشگاه رایس و مؤسسۀ تکنولوژی ماساچوست که از سوی بنیاد آمریکائی بیل و ملیندا گیتس بنیانگذار مایکروسوفت پشتیبانی می شوند. به گفتۀ مجلۀ فوربز گیتس دومین ثروتمند جهان است. خود او (بیل گیتس) در پاسخ به یک پیمانکاری که پرسیده بود چگونه می توانیم با حفظ فاصلۀ اجتماعی به فعالیت تولیدی بازگردیم، رسماً اعلام کرد : « سرانجام ما گواهی دیجیتالی را خواهیم داشت که نشان می دهد چه کسی معالجه شده یا چه کسی اخیراً مورد آزمایش قرار گرفته، و یا وقتی واکسن آماده شد، چه کسی واکسینه شده است»

 (The Blog of Bill Gates, 31questions and answers about COVID-19, 19 mars 2020).

Bill Gates

گواهی دیجیتالی که بیل گیتس از آن حرف می زند کارت الکترونیک بیمه های اجتماعی کنونی نیست. دانشگاه رایس در دسامبر ۲۰۱۹ اختراع نقاط کوآنتومی بر اساس مس را اعلام کرد که با تزریق واکسن در بدن، «به چیزی شبیه خالکوبی با کدبار تبدیل می شود که می توان با اسمارتفون شخصی آن را خواند»

Rice University, Quantum-dot tattoos hold vaccination record,18 décembre 2019).

همین فن آوری توسط مؤسسۀ تکنولوژی ماساچوست ساخته شده است

Scientific American, Invisible Ink Could Reveal whether Kids Have Been Vaccinated, ۱۹décembre 2019).

اختراع این فن آوری به سفارش و پشتیبانی مالی بنیاد گیتس صورت گرفته است. بنیاد گیتس در عین حال اعلام کرده است که می خواهد این فن آوری را در واکسیناسیون کودکان در کشورهای در حال توسعه به کار ببرد. این فن آوری می تواند در واکسیناسیون در سطح جهانی علیه ویروس کرونا به کار برده شود.
این است « شیوۀ زندگی » که از پیش به ما اعلام کرده اند : حفظ فاصلۀ متغییر اجتماعی که از هم اکنون به اجرا گذاشته شده، ترس دائمی از نزدیک شدن به فردی که آلوده به ویروس است با صدای زنگ تلفن همراه به ما اعلام خطر می کند، و کنترل دائمی با «کدبار » [خالکوبی شده] در بدن ما صورت می گیرد. این فن آوری در اصل گسترش سامانه های نظامی است که به وسیلۀ آن می توانیم اهداف انسانی را رهگیری و به آن ضربه بزنیم.
بی آن که درجۀ خطر ویروس کرونا را دست کم بگیریم، منشأ آن هر چه باشد و ضرورت اقداماتی که باید برای جلوگیری از شیوع آن انجام دهیم، نمی توانیم تصمیم دربارۀ شیوۀ زندگیمان را به دست دانش پژوهشان مؤسسۀ تکنولوژی ماساچوست و بنیاد گیتس بسپاریم. و نمی توانیم از اندیشیدن و طرح پرسش بازبایستیم. برای مثال : وضعیت وخیمی ست که می بینیم در حال حاضر مرگ و میر در اثر ویروس کرونا در اروپا تقریباً ۹۷۰۰۰ نفر بوده است، ولی در تناسب با چنین وضعیتی چه اقداماتی علیه ذرات معلق کوچکی باید انجام دهیم که بر اساس داده های رسمی آژانس محیط زیست اروپا (Air quality in Europe -2019report) سالانه موجب مرگ زود رس بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر می شود ؟

Article original en italien :

Distanziameto sociale dalla democrazia

Édition de mardi 21 avril 2020 d’il manifesto 

تظاهرات در تل آویو با حفظ فاصلۀ اجتماعی، ۱۹ آوریل ۲۰۲۰
۱۹ avril 2020© AFP / Jack Guez

Par Manlio Dinucci

Mondialisation.ca, 21 avril 2020

il manifesto

ترجمۀ حمید محوی
گاهنامۀ هنر و مبارزه/پاریس.۲۵ آوریل ۲۰۲۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)