بدنبال عمل جنایتکارانه حکومت اقلیم کردستان عراق در  استرداد زندانی سیاسی مصطفی سلیمی به ماموران رژیم اسلامی و اعدام این زندانی توسط رژیم، در تاریخ چهاردهم آوریل، از سوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران، کمیته علیه اعدام در ایران و کمیته علیه اعدام در عراق  نامه ای اعتراضی به وزیر داخله و نخست وزیر این حکومت ارسال شد. متن این نامه و ترجمه فارسی این نامه را در زیر ملاحظه می‌کنند. این نامه همچنین به سازمانهای جهانی ارسال گردید.

بدنبال اعتراضات در زندان علیه شرایط وخیم زندان و شیوع ویروس کرونا و به خطر افتادن هر چه بیشتر زندانیان ، در جریان حمله مامورین رژیم به زندانیان بی دفاع، بیش از پنجاه نفر جانشان را از دست دادند و تعدادی برای نجات جانشان از زندان فرار کردند. مصطفی سلیمی حکم اعدام داشت و هفده سال در زندان مرگ تدریجی را تجربه کرده و هر روز در سایه چوبه دار شبانه روز را سپری کرد، از بودن با خانواده اش محروم بود و صدایش که بارها گفت حکمش ناعادلانه است شنیده نشد. مصطفی سلیمی و تعدادی دیگر از زندانیان برای نجات زندگیشان فرار کردند و این حق آنها بود.   رژیم اسلامی با دستگیری تعدادی از زندانیان و اعدام فوری و مخفیانه سلیمی میخواست علیه اعتراضات در زندان‌ها شاخ و شانه نشان دهد. رژیم از موقعیت کنونی که مردم ایران با مرگ و میر در اثر کرونا و نبود امکانات جهت محافظت از جانشان دست بگریبان هستند استفاده کرده و سلیمی را اعدام کرد. در این میان جنایتکاران حکومت حریم کردستان مثل همیشه بدون هیچگونه شائبه ای با رژیم اسلامی همکاری کرده و مصطفی سلیمی را بیشرمانه به دست جوخه اعدام سپردند.

ما از شما آزادیخواها و مخالفان اعدام و زندان دعوت می‌کنیم به اعدام مصطفی سلیمی اعتراض کرده و با امضا طومار زیر  در این حرکت اعتراضی شرکت کنید. 

https://www.change.org/MostafaSalimi

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

۲۸ فروردین ۱۳۹۹

۱۶  آپریل ۲۰۲۰

لینک متن نامه: 

https://tinyurl.com/yawl236j

ترجمه متن انگلیسی نامه:

ما استرداد زندانی سیاسی مصطفی سلیمی توسط  حکومت اقلیم کردستان و تحویل وی به رژیم اسلامی ایران را محکوم می‌کنیم . این استرداد در حالی صورت گرفت که حکومت عراق  میدانست سلیمی را اعدام می‌کنند. سلیمی در تاریخ یازدهم آوریل ۲۰۲۰ توسط رژیم اسلامی بلافاصله پس از استرداد به رژیم اعدام شد.  عمل حکومت اقلیم کردستان خلاف هرگونه کنوانسیون های حقوق بشر و سازمان ملل است و حکومت اقلیم کردستان باید در قبال این عمل فجیع جنایت علیه بشریت پاسخگو باشد.

علاوه بر این  حکومت اقلیم کردستان ، با استرداد آقای سلیمی ، آگاهانه در تضاد با  قوانین عرف بین المللی عمل کرده است. بر اساس این قوانین “هیچ کس نباید به کشوری که در آن شکنجه، بی رحمانه  ،رفتارهای غیرانسانی یا تحقیر آمیز یا مجازات و سایر آسیب های جبران ناپذیرروبروست بازگشت داده شود”. حکومت اقلیم کردستان هنگام همکاری با رژیم اسلامی به خوبی می دانست ، که آقای سلیمی  شکنجه و اعدام خواهد شد و بنابراین مسئول اعدام اوست و پاسخگوخواهد بود.

سلیمی به دلیل زیر از زندان فرار کرده و به عراق رفت:  به دنبال شیوع ویروس کرونا در زندانهای سراسر ایران هزاران نفر از زندانیان در ،شرایط وحشتناک در معرض خطر ابتلا به ویروس درزندان نگهداری شده اند. ده ها زندانی به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. زندانیان  و خانواده های آنها به طور مستمر ، بارها و بارها نگرانی خود را درباره سلامت زندانیان مطرح وبه طور مداوم خواستار محافظت انها در برابر ویروس کرونا و آزادی موقت زندانیان به منظور محافظت از جان انها از خطر ابتلا به ویروس کرونا شده اند. رژیم اسلامی حقوق اولیه انسانی این زندانیان را پایمال کرده و هیچ اقدامی جهت حفظ جانشان نکرده است.  صداها زندانی به ویروس کرونا مبتلا شده اما با اینحال در بدترین شرایط بهداشتی و بدون درمان در زندان نگه داشته شده اند. اخیرا زندانیان در زندانهای مختلف ایران به شرایط بسیار وخیم زندان اعتراض کردند و خواستار این شدند که از حق زندگی و محافظت در مقابل کرونا برخوردار شوند. در طی این اعتراضات ، نیروهای امنیتی به زندانیان حمله کردند و بیش از پنجاه تن از آنها را کشتند. برخی از زندانیان برای نجات جان خود ، راه دیگری نداشتند بجز فرار از زندان. مصطفی سلیمی یکی از این زندانیان بود که به همراه دهها زندانی دیگر در تاریخ                                                        ۲۷ مارس از زندان فرار کرده و به کردستان عراق پناه اورده و به مقامات حکومت اقلیم کردستان گفت که در صورت بازگشت وی به ایران توسط رژیم اسلامی اعدام خواهد شد. علیرغم اینکه سلیمی خطر جانی خود را به این حکومت گفت ، حکومت اقلیم کردستان این اعلام خطر سلیمی را ندیده گرفت و با استرداد او به ماموران رژیم اسلامی حقوق پناهندگی و حقوق انسانی سلیمی را پایمال کرده و او را به رژیم اسلامی تحویل داد.

خانواده سلیمی یک روز قبل از اعدام او را ملاقات کردند. سلیمی به خانواده اش گفت که او توسط نیروهای امنیتی حکومت اقلیم کردستان موسوم به ‘ آسایش ‘  در مرز سیرانبند و بانه به ماموران رژیم اسلامی تحویل دادند. سلیمی در تاریخ یازدهم آوریل ۲۰۲۰ در زندان شهر سقز به دار آویخته شد.

مصطفی سلیمی ، ۵۳  ساله ، یک فعال سیاسی بود که در سال ۲۰۰۳ دستگیر شد و به پانزده سال  زندان و اعدام به اتهام “محاربه با خدا” محکوم شد. سلیمی هفده سال در زندان بود.

دولت اقلیم کردستان عراق مسئولیت کشته شدن مصطفی سلیمی وبرای مرگ وی پاسخگو خواهد بود.

شیوا محبوبی، سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران 

حسن صالحی، سخنگوی کمیته علیه اعدام در ایران

مسیر نوری، مسئول کمیته علیه اعدام در عراق

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)