اصلا تصورش را هم نمی کردم که یک توئیت من بتواند خبرساز باشد. روز سه شنبه  بود که به نقل از یکی از کاربران شبکه های اجتماعی خبر انتشار بیانیه ای موسوم به  “همبستگی و ائتلاف فعالان سیاسی و مدنی”را ابتدا در سایت رادیو زمانه منتشر کردم.بعد لینک آن را از طریق توئیتر در فضای مجازی نشر دادم. ساعاتی بعد دوستانم به من خبر دادند که خبر انتشار بیانیه شما تکذیب شده و این خبر دست به دست می چرخد.

 

روز بعد، سایت رادیو زمانه اعلام کرد که متعاقب اعلام تکذیب برخی از امضاءکنندگان، بیانیه مذکور جعلی تشخیص داده شده و این مطلب از سایت حذف می شود.

 

در این رابطه من چند نکته را متذکر می شوم:

 

  1. ابتدا لازم است از سایت وزین رادیو زمانه و مدیریت آن که فضا را برای اتعکاس عقاید متفاوت و تضارت آراء و همچنین ایجاد بستری لازم برای “دیده شدن” کسانی که تریبون رسمی ندارند، آماده می کند تشکر و سپاس عرض کنم و اعلام کنم این سایت در این اتفاق هیچ گونه قصوری و تقصیری نداشته است.
  2. از آنجا که مدت مدیدی نیست در شبکه های اجتماعی حضور دارم، هنوز با برخی قواعد شرکت در این شبکه ها ناآشنا و ناآگاه هستم.
  3. از آنجا که منبع خبر به نظرم ناشناس آمد، خبر را بدون ری توئیت و به صورت کپی – پیست، منتشر کردم و این خود بزرگ ترین اشتباه بود.
  4. در کامنت های مربوط به منبع، بیانیه همبستگی را محصول نگارش شورای ملی ایران عنوان کرده بودند. از آنجا که به صحت و سقم این ادعا آگاه نبودم بدون اشاره به منبع صدور بیانیه، آن را منتشر کردم. و این کار را هم اشتباهی دیگر می دانم.
  5. بعد از تکذیب های فراوان برخی امضاءکنندگان، مراتب عذرخواهی خود را از اقدام عجولانه خود برای انتشار این بیانیه را توئیت کردم. ( اینجا)
  6. با این حال با توجه به قرائن موجود، معتقدم بیانیه جعلی نیست. طی این دو سه روز نیز برخی از دوستان، از طریق فضای مجازی یا شبکه های ماهواره شنیده اند که بعضی از چهره های اپوزیسیون نیز به صحت این بیانیه اعتراف کردند. ( اینجا)

سعید بهبهانی

 

محمد امینی؛ پژوهشگر تاریخ

 

      ۷.  تعجیل برای انتشار بیانیه، دلیل بر جعل بیانیه نیست. و هیچ خللی به آن وارد نمی کند. تکذیب عده ای از امضاءکنندگان و سکوت برخی دیگر، نشان می دهد، بحث اصلی در امضاءکنندگان بیانیه است و به قول محمد امینی، پژوهشگر تاریخ، ” این نسخه ” و ” آن نسخه بیانیه” ندارد.

      ۸. بنده مثل هزاران انسان ایرانی دیگر برای برقراری آزادی می جنگم. و با هر کس دیگری که فارغ از اعتقادات سیاسی، با من در این راه هم مسیر باشد، همراهم و از او یاری می طلبم و دستش را به گرمی می فشارم.

از این که وقتتان را به من دادید تشکر می کنم.

به امید رهایی ایران بزرگ

امین هدایت پناه

شنبه – ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)