سازمان جهانی کار: کرونا به گسترش فقر و بیکاری در جهان منجر می شود.سازمان جهانی کار بر پایه تحقیقاتی که انجام داده پیش بینی می کند بدلیل پاندمی کوید ۱۹ در بدترین حالت ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در بهترین حالت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت ۱۸۸ میلیونی بیکاران جهان افزوده خواهد شد …

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ١۲۵ کشور جهان درگیر ویروس کرونا شده‌اند و این وضعیت درنهایت سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت که شامگاه چهارشنبه ۲۱ اسفند/ ١١ مارس بیماری ناشی از ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» (پاندِمی) اعلام کند. تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار و ۸۴۷ نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۴۷۲۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس جان خود را ازدست داده‌اند. تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۶۸ هزار و ۶۵۴ نفر گزارش شده است.
کرونا و بحران بیکاری
به گزارش رادیو فرانسه، سازمان جهانی کار بر پایه تحقیقاتی که  انجام داده  پیش بینی می کند بدلیل پاندمی کوید ۱۹در بدترین حالت ۲۴ میلیون و ۷۰۰هزارنفر و در بهترین حالت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت ۱۸۸میلیونی بیکاران جهان افزوده خواهد شد. افزایش هرچه کمتر تعداد بیکاران به بکارگیری اقدامات گسترده و بموقع جهانی در حمایت از کار و کارگران بستگی خواهد داشت.

این سازمان یادآورشده است که بحران مالی ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ موجب بیکاری ۲۲ میلیون نفر در جهان شد.

سازمان جهانی کار با پیش بینی گسترش فقر در جهان بدلیل پاندمی کوید ۱۹، تخمین می زند فقر دامنگیر ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳۵ میلیون کارگر دیگر در جهان خواهد شد.

گای رایدر دبیرکل سازمان جهانی کار با اشاره به اینکه بحران کنونی فقط یک بحران جهانی بهداشت نیست بلکه یک بحران مهم کار و نیز بحران اقتصادی عمده است، می افزاید: برای مقابله با آن نیاز به یک جبهه متجد جهانی می باشد.

سازمان بهداشت جهانی، کرونا را بیماری «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد
تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری در ژنوسوئیس در خصوص همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان گفت: «سازمان بهداشت جهانی، از میزان شیوع و شدت بیماری ناشی از این ویروس عمیقاً نگران است و به این نتیجه رسیده است که بیماری کرونا می‌تواند به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی شناخته شود».
وی همچنین گفت: «همه کشورها کماکان می‌توانند وضعیت کنونی پیرامون این بیماری همه‌گیر را تغییر دهند، به‌ شرط آنکه بیماران احتمالی را کشف، آزمایش، قرنطینه و درمان، و مردم را در واکنش به این بیماری بسیج کنند».

بر اساس آخرین آمارها، شمار مبتلایان و جان‌باختگان و گسترش ویروس در ۱۰ کشور جهان به ترتیب عبارت است از:
چین: ۸۰ هزار و ۷۹۶ مبتلا؛ ۳۱۶۹ قربانی.
ایتالیا: ۱۲ هزار و ۴۶۲ مبتلا؛ ۸۲۷ قربانی.
ایران: ۱۰ هزار و ۷۵ مبتلا؛ ۴۲۹ قربانی.
کره‌جنوبی: ۷۸۶۹ مبتلا؛ ۶۶ قربانی.
اسپانیا: ۹۲۷۷ مبتلا؛ ۶۴ قربانی.
فرانسه: ۲۲۸۱ مبتلا؛ ۴۸ قربانی.
آلمان: با ۲۱۲۰ مبتلا؛ ۴ قربانی.
آمریکا: با ۱۳۳۹ مبتلا؛ ۳۸ قربانی.
سوئیس: با ۸۶۷ مبتلا؛ ۶ قربانی.
نروژ: با ۶۸۸ مبتلا.
***
تامل۰۰تفکر:
کوبا(همان کوبایی که چند دهه از محاصره اقتصادیش توسط امریکامیگذرد)تا این لحظه تنها کشوری‌ست که دانش، دارو و خدمات رایگان برای مقابله با کرونا ارائه کرده است. داروی alfa-2b که با دانش پزشکی کوبا تولید شده است تا کنون ۱۵۰۰ بیمار را مداوا کرده و استفاده از آن در کره‌ی جنوبی مانع از مرگ هزاران تن شده است. اکنون با تصمیم دولت کوبا، این کشور با کشتی عظیم بریتیش، ده‌ها پزشک، نیروی داوطلب و صدها تن دارو برای کمک‌رسانی و مداوای رایگان بیماران به ایتالیا اعزام شده‌اند. (طی روزهای گذشته نیز تعدادی پزشک و ۳تن دارو به ایتالیا ارسال شده بود) بسیاری از کاربران توئیتر در کشورهای آلوده به ویروس کرونا می‌گویند دولت‌های‌شان باید از کوبا درخواست کمک کنند و دولت‌های مدعی حقوق بشر نیز باید سودجویی را کنار گذاشته و خدمات رایگان را مانند کوبا در دستور کار قرار دهند. سازمانِ (دیده‌بان کرونا) نیز اعلام کرده است چشم‌انتظار رسیدن محموله‌ی کمک‌های کوبا به ایتالیاست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)