عمده زندانیان سیاسی و عقیدتی در حالی از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند که شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به ویروس کرونا در زندان‌های کشور نیز رو به افزایش است. افزایش مبتلایان به این ویروس با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، جان بسیاری از زندانیان را تهدید می‌کند. علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. همچنین بخش مهمی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، افرادی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند، از جمله افرادی که در اعتراضات آبان ماه بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندان‌های کشور در حالی رو به افزایش است که از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی با کارشکنی دستگاه‌های امنیتی و قضایی ممانعت به عمل می‌آید.

در آخرین تحولات امروز یکشنبه ۲۵ اسفندماه یک زندانی از بند ۱۴ زندان ارومیه با مثبت اعلام شدن تست کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد.

از سوی دیگر تاکنون مواد ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار این زندانیان قرار نگرفته و اکثر محبوسین در این زندان از اعزام به مرخصی نیز محروم مانده‌اند.

همچنین بنا به گزارشاتی که به هرانا رسیده است، دو تن از نگهبانان بند زنان زندان اوین از ۱۰ روز قبل به دلیل مشکوک بودن به ابتلا به ویروس کرونا از آمدن به سر کار منع شده‌اند. طی روزهای اخیر نتیجه آزمایش کرونای یکی از آنها مثبت اعلام شده است.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “هفته گذشته یکی از پاسیارهای زندان که به صورت مداوم به فروشگاه زندان نیز رفت و آمد داشت، از حال رفته بود. دیروز به زندانیان اعلام شد که نتیجه تست کرونای آن پاسیار مثبت بوده و امروز نیز جهت ضدعفونی کردن به بند رفته بودند. این امر در حالی است که در هفته های اخیر تنها یک ضدعفونی کننده دست تنها در اختیار وکیل بند قرار داده شده و همگی باید به نوبت از همان استفاده می‌کردند. درنهایت از چند روز پیش نیز فروشگاه زندان ژل ضدعفونی کننده دست را با قیمت بالایی عرضه می‌کند”.

گفتنی است طی هفته اخیر یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی و نازنین زاغری، چهار تن از زندانیان محبوس در این بند با علائمی مشابه سرماخوردگی بیمار شده‌اند.

همچنین امروز دو تن از زندانیان از بند ۱ زندان اردبیل با علائمی مشابه به بیماری کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شدند. بنا به اطلاعاتی که به دست هرانا رسیده است پس از اعزام این دو زندانی از ورود و خروج زندانیان به بند ۱ ممانعت به عمل می‌آید و تمامی بند ضدعفونی شده است. لازم به ذکر است که پیشتر نیز بند سلامت این زندان به عنوان بند قرنطینه در نظر گرفته شده بود.

از سوی دیگر تاکنون از اعزام بهنام اسکندریان، شهروند بهایی محبوس در زندان سمنان به مرخصی ممانعت به عمل آمده است. به نظر می‌رسد علیرغم موافقت اولیه زندان با مرخصی این شهروند زندانی، اداره اطلاعات سمنان با اعزام وی به مرخصی مخالفت کرده باشد.

طی روزهای اخیر یک صد تن از زندانیان سیاسی رژیم سابق با انتشار نامه‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای خواستند تا در واکنش به شیوع ویروس کرونا دستور آزادی زندانیان سیاسی را صادر کند. این افراد در قسمتی از نامه خود با اشاره به گسل‌های سیاسی-اجتماعی امروز ایران تاکید کردند “به باور ما یک گام مهم در محو این گسل‌ها، صدور فرمان “عفو عمومی” و آزادی تمامی زندانیان سیاسی در این مقطع سرنوشت ساز است. اقدامی که اگر صورت پذیرد، حیلت جهانخوران را به خود وا داشته و از این سو به افزایش اعتماد عمومی و مشارکت هرچه بیشتر گروه‌های مختلف جامعه در اداره کشور خواهد انجامید.”

انسیه دائمی، خواهر آتنا دائمی فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، با نوشتن مطلبی در حساب شخصی خود در شبکه‌های مجازی ضمن اعلام خبر مخالفت مسئولان با مرخصی خواهرش نوشته است: “به گفته درویش وند، معاون وزیری، دادیار ناظر بر زندان، القاصی مهر، دادستان تهران، منتخب رئیسی رئیس قوه قضاییه با مرخصی آتنا مخالفت کرده، همه این اسامی و سِمت های آنها را اینجا نوشتم تا بدانیم چه کسانی مسئول هستند”.

شماری از زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین نیز علیرغم واجد شرایط بودن با درخواست اعزام آنها به مرخصی مخالفت شده است. از جمله گلرخ ابراهیمی ایرایی، رها احمدی، لیلا (خدیجه) میرغفاری، مرجان داوری، مریم ابراهیم وند، مریم علی شاهی، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، گیتا حر، مریم گاوشاهیان و زهره سرو.

روز شنبه ۲۴ اسفندماه، حدود بیست نفر از زندانیان جرائم مالی در این زندان مقابل درب مدیریت زندان اقدام به تحصن کردند و خواستار پیگیری مسئولان زندان جهت موافق با مرخصی آنها شدند؛ با این حال مسئولان زندان به خواسته این زندانیان بی توجه بوده و تحصن آنها عصر همان روز پایان پذیرفت.

این در حالی است که در زندان قرچک ورامین تنها محلول آب و وایتکس برای ضدعفونی کردن محیط زندان در اختیار زندانیان قرار گرفته است که همین امر نیز تنها موجب تضعیف ریه زندانیان می‌شود. هرانا پیشتر در گزارشی از مثبت اعلام شدن تست کرونای یکی از زندانیان به نام الهام مصیب در بند سلامت زندان قرچک و انتقال وی به بیمارستان خارج از زندان خبر داده بود.گفتنی است که هم اتاقی های این زندانی نیز جهت قرنطینه به سالن باشگاه زندان منتقل شده اند.

 

بطور خاص در خصوص زندانیان سیاسی استانهای تهران و البرز گزارش شده است، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است با کارشکنی های متعدد مانع از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی می‌شود. خانواده زندانیان سیاسی ضمن مراجعات متعدد برای اخذ مرخصی به نهادهای متفاوت ارجاع داده شده و یا با مانع تراشی‌های جدید مواجه می‌شوند. این امر در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب زندان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در معرض ابتلا به ویروس کرونای جدید قرار دارند.

لازم به ذکر است که در زندان‌هایی از جمله زندان وکیل آباد مشهد، زندان قزلحصار و زندان کرج زندانیان مبتلا به ویروس کرونا نیز تنها در یکی از بندهای زندان و یا بهداری به صورت قرنطینه نگهداری شده و از اعزام این افراد به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری به عمل می‌آید.

نقطه مشترک بسیاری از زندانیان سیاسی وجود بیماری یا مشکلات جسمی است، همانطور که اشاره شد صدها زندانی سیاسی در ایران واجد شرایط استفاده از مرخصی متاثر از انتشار ویروس هستند و در مواردی که محکومیت هایی بالاتر از میزان تعیین شذه در بخشنامه رئیس قوه قضائیه وجود دارد درخواست نهادهای مدنی و گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران رفع تبعیض‌ها و تضمین حفظ سلامت و جان همه زندانیان است.

تاکنون درصد اندکی از زندانیان سیاسی از مفاد این بخشنامه بهره مند شده اند، در آخرین موارد روزهای اخیر می‌توان به اعزام به مرخصی، لیلا حسین زاده، کیانوش اصلانی، هنگامه شهیدی، محمود بهشتی لنگرودی، عبدالرضا کوهپایه، محمد کریمی، شهناز اکملی، امیرعلی مرادی، رضا غلامحسینی، مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی، ساغر محمدی، شیدا عابدی، سهراب ملاکی، فیروز احمدی، سیمین محمدی، مریم مختاری، هدایت علیزاده، صالح خوشکام، رحیم غلامی، واحد خلوصی، امیر نوری، بشیر ریاحی، زهرا جمالی و ثمین مقصودی اشاره کرد.

با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، بروز موارد مشکوک کرونا در برخی زندانها موجب نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است. در برخی زندانها زندانیان خواستار دریافت امکانات بهداشتی لازم و همینطور قرنطینه شدن افراد مشکوک به این بیماری شده اند و تهدید کرده اند در صورت تداوم بی توجهی به اعتصاب غذا دست خواهند زد،

بسیاری از خانواده های زندانیان نیز در گفتگو با هرانا، خواستار تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته های بهداشتی از جمله ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه شده اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)