بسیاری از افرادی که رفتار جنسی پر خطر (بدون کاندوم) دارند ممکن است به استفاده از داروی PrEP برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز فکر کنند.

PrEP: Pre exposure prophylaxis

پیش از استفاده از این دارو جا دارد که اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید و با یک دکتر متخصص مشورت کنید. اطلاعات می تواند شروع خوبی برای استفاده ی آگاهانه از این دارو باشد.
تا کنون پنج دسته دارو برای مقابله با ایدز ساخته شده که در مقاطع گوناگون ورود و تکثیر «اچ‌آی‌وی» عمل می‌کنند. یکی از این داروها پرپ است که در حال حاضر در امریکا و کانادا مورد استفاده عموم قرار دارد.
پژوهش ها نشان داده است که این دارو چنانچه به طور روزانه مصرف شود می تواند نود و نه درصد، احتمال خطر آلوده شدن به ویروس اچ آی وی را کاهش دهد. بخشی از سلول های ایمنی بدن که سلول های تی نام دارند بعد از یک هفته مصرف روزانه ی این دارو به بالاترین سطح ایمنی در برابر ویروس اچ آی وی می رسند.
این دارو از بیماری های مقاربتی دیگر مانند سیفلیس و سوزاک و … جلوگیری نمی کند و به همین دلیل توصیه می شود افرادی که تک شریکی نیستند و یا از سلامت شریک جنسی شان اطمینان ندارند آن را همراه با روش های پیشگیری از بیماری های دیگر، مانند کاندوم استفاده کنند.

عوارض جانبی

داروی پرپ مثل بسیاری از داروهای دیگر عوارض جانبی نیز برای بدن دارد و در صورتی که به طور بلند مدت استفاده شود می تواند در بعضی افراد موجب پایین آمدن تراکم استخوان شود و همچنین بر سلامت کلیه افراد تأثیر منفی بگذارد. شدت این تأثیرات بستگی به نژاد، جنس و عادات زندگی فرد نیز دارد. از جمله ی تأثیرات جانبی این دارو بخصوص در روزهای اولیه، می تواند خستگی عمومی، حالت تهوع، سردرد، استفراغ و درد معده باشد که معمولاً در طی زمان از بین می رود.

پرپ برای چه کسانی کاربردی است؟
• مردان و زنان HIVمنفی که از کاندوم استفاده نمی‌کنند.
• افرادی که شریک جنسی اچ آی وی مثبت دارند.
• مردان HIVمنفی که با مردان رابطه جنسی دارند و در طول ۳ ماه گذشته بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی مقعدی داشته اند.
• مردان HIVمنفی که در طول چند سال گذشته ابتلا به بیماری منتقله از راه جنسی (STD) در مقعد یا سیفلیس در آنها تشخیص داده شده است.
• مردان HIVمنفی که عادت به رابطه جنسی همراه با مصرف مواد ( چم سکس) دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)