زینت میرهاشمی
توپخانه باندهای رقیب علیه یکدیگر با نزدیک شدن زمان برگزاری شعبده بازی انتخابات، وارد مرحله جنجالی شده است. نقش ولی فقیه در مهندسی انتخابات و ناتوانی وی در مهار جنگ و نزاع باندهای رقیب، مشوق رانده شدگان از قدرت برای واکنش به شرایط موجود شده است.
بعد از صحبتهای رفسنجانی که حل مشکل را در دست ولی فقیه و خود را ناامید از قانع کردن وی دانست، محمد خاتمی دل آزردگی خود از ولی فقیه را در صحبتهای روز شنبه ۱۴ اردیبهشت به نمایش گذاشت.

خاتمی در صحبتهای فریبکارانه اش خود را ناجی شرایط بحرانی و آشتی دهنده مردم با حکومت دانست. وی خیالاتی شده و مدعی شد که باید اعتماد و امید «طبقه متوسط و جوان» «مجدداً احیا» کرد.
به گمان خاتمی وقتی «اعتماد متقابل بین مردم و دولت از میان رفته»، بازگشت به «نقطه صفر» یعنی بازگشت به قبل از احمدی نژاد می تواند راه برون رفت از بحران باشد. نقطه صفر خاتمی، آرزوهای حقیرانه و عقب افتاده وی و هواخواهانش در برابر آرزوهای بزرگ مردم برای از بین رفتن استبداد دینی است. خاتمی و طرفدارانش به زور تلاش می کنند که باور مردم به امکان تغییر حکومت را عوض کرده و مانع تحقق آن شوند.
خاتمی سقف توقع خود را بازگشت به دوران قبل از احمدی نژاد دانسته که در صورت تفاهم در سطح بالا قابل حل خواهد بود. وی گفت:«بدون این که رهبری بخواهند و بدون هماهنگی با ایشان حل نخواهد شد».
خاتمی شرایط را نفس گیر ارزیابی می کند و می گوید:«آن چه در درجه اول لازم است عبور از این فضای پر از سوء ظن، هم از طرف حکومت نسبت به بخشهای مهمی از جامعه و هم بخشهای جامعه نسبت به حکومت است و شاهد آن نیز فضای امنیتی نفس گیر حاکم بر کشور است». سید خندان پنبه در گوش هنوز صدای شعارهای مردم در قیام سال ۸۸ را نشنیده می گیرد.
حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در کیهان در یکی از سرمقاله های خود با «مفسد فی الارض» دانستن رانده شدگان از قدرت گفت:«صلاحیت آنها برای نامزدی در انتخابات پیش روی رد خواهد شد.»
احمد خاتمی عضو شورای نگهبان روز شنبه ۱۴ اردیبهشت برای آماده سازی شرایط به نفع کاندیدای مورد نظر ولی فقیه گفت:«هر انتخاباتی یک نفی دارد و یک اثبات، نفی ما روشن است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com