به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته چهارم بهمن ماه از روز شنبه نوزدهم تا روز جمعه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، صدور احکام حبس، از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.
-سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ماه، حکم اعدام یک زندانی به نام حسن سرائی ۳۶ ساله به اتهام قتل در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.
-سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ دو زندانی به نام‌های «هادی ماهی» و «صادق اکبرپور» در زندان عادل آباد شیراز به اتهام قتل و تجاوز به دار آویخته شدند.

بازداشت‌ها

-روز شنبه ۱۹ بهمن ماموران اداره اطلاعات با یورش به منازل و محل کار تعدادی از زندانیان سیاسی سابق، ۵ تن از آنان را بازداشت کرده و به مکان نامعلوم منتقل نمودند. آقایان رضاقلی شیرمحمدی، مجید ذبیحی، مجید موتاب پوررضایی و حسن تاروردیان زندانیان سیاسی سابق در دهه ۶۰ و یاسر شیرمحمدی فرزند رضاقلی شیرمحمدی توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود در تبریز بازداشت شدند.
-روز شنبه ۱۹ بهمن هادی تنومند، فعال کارگری و عضو کمیته‌ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری جهت تحمل ۴۲ ماه حبس تعزیزی به زندان بوکان منتقل شد.
-روز شنبه ۱۹ بهمن فواد وکالتی، شهروند اهل شهرستان ماکو که پیش از این توسط دادگاه انقلاب شهرستان خوی و سپس دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود جهت اجرای این حکم بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد. اتهام مطروحه علیه وی «تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی» عنوان شده است.
-محمد تقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی خود بازداشت شد. تاکنون از دلایل بازداشت، نهاد امنیتی بازداشت کننده و محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست.
-روز شنبه ۱۹ بهمن ماه، دو نوجوان ۱۶ ساله، به نام‌های حمید اژدری و اسامه بامداد، ساکن روستای نی از توابع شهرستان مریوان، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت این نوجوانان در یک کلوپ ورزشی، همراه با ضرب و شتم و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.
– در همین روز یک جوان کُرد به نام امیر مجیب، اهل ارومیه توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد.
این جوان کُرد به دلیل به همراه داشتن پرچم کردستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای سپاه پاسداران خودروی شخصی این جوان را نیز ضبط کردند. از سرنوشت این جوان اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.
-روز یکشنبه ۲۰ بهمن دو شهروند معترض در شیراز در ارتباط با اعتراضات آبان، تحت عنوان «عوامل اغتشاشات» بازداشت شدند.
-روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه، یک شهروند در ایلام که ادمین یک کانال تلگرامی در این شهر بوده، به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.
-روز یک شنبه ۲۰ بهمن ماه، امیرمحمد شریفی، دانشجوی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری این دانشجو اطلاعی در دست نیست.
-روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماموران امنیتی در تهران ضمن پلمپ ۳ رستوران اقدام به بازداشت مدیران آن کرده و آنها را به مکان نامعلومی منتقل کردند. اتهامات مطروحه علیه آنان «ایجاد فضای مغایر با شئونات اخلاقی و مذهبی» عنوان شده است.
-روز چهارشنبه ۲۳ بهمن نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران سنندج در محله حاجی آباد به منزل یک شهروند به نام ابراهیم محمدی یورش برده و وی را همراه با ضرب و شتم بازداشت کردند. آنها همچنین در حین بازداشت آقای محمدی اقدام به تخریب دیوار، در و پنجره و حتی شکستن وسایل خانه وی کردند.

احضاریه‌ها

روز چهارشنبه ۲۳ بهمن سهیل آقازاده، دانشجوی رشته سینما و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ طی احضاریه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و این حکم ماه گذشته عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-زندانی سیاسی سهیل عربی که پس از ضرب و شتم سال گذشته دچار بیماری شده بود، همچنان از رسیدگی پزشکی و عدم اعزام به بیمارستان رنج میبرد. وی با وجود تشدید بیماری از معالجه و اعزام به بیمارستان محروم می‌باشد. بیماری او طی این مدت به دلیل محرومیت در زندان معالجه نشده و با دردهای شدید و تشدید بیماری مواجه است.
-ماموران اداره زندان مشهد برای انتقال هفت تن از زندانیان اهل سنت از زندان مشهد به زندان زاهدان اقدام به دریافت مبلغ هفتصد هزارتومان از هریک از آنها کرده‌اند. دریافت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان درحالی صورت گرفته که این هفت نفر با خودروهای شخصی خود زندانیان به زاهدان منتقل شده‌اند. این هفت زندانی به نام‌های آقایان عبدالرئوف دشتی، حبیب الله آسکانی علیا، حاج محمد نور آسکانی، خالد رسولی زاده، عبدالعزیز شیروزهی، حافظ اصغر کوهی و عبدل اربابی می‌باشند.
-شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن آقای رضا سیگارچی درویش گنابادی محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از وخامت حال و افزایش فشار خون به بیمارستان لقمان اعزام شد. وی به بیماری قلبی مبتلا بوده و چندین بار دچار سکته قلبی شده اما تاکنون هیچ تلاشی برای بهبودی وی صورت نگرفته است و به رغم وضعیت وی و فشار خون بالا از انتقال او به بخش مراقبت‌های ویژه ممانعت به عمل آمده است.

وخامت حال رضا سیگارچی در زندان رجایی شهر کرج و انتقال به بیمارستان

-سیامک پایمردی که در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در تهران بازداشت شده بود به علت عدم رسیدگی‌های پزشکی در شرایط بسیار وخیمی در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد. سیامک پایمردی از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و اکنون به دلیل عدم رسیدگی در زندان و عدم توجه عوامل زندان به وضعیت او، حالش رو به وخامت نهاده و در اثر این فشارها، وی تهدید به خودکشی کرده است.
-سیروس عباسی و فریده ویسی از فعالین کُرد در شهر دهگلان استان کردستان که ۲۴ دی در این شهر بازداشت شدند، در بازداشت‌گاه اداره‌کل اطلاعات کردستان زیر فشار هستند تا به ارتباط با یکی از احزاب سیاسی کُرد اعتراف کنند.
-امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، از تاریخ ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

صدور احکام

-محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در زندان اراک توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد. آقای نجفی به دلیل سخنرانی در مراسمی در منزل گوهر عشقی مادر جانباخته راه آزادی، ستار بهشتی در سال ۹۵ به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی پیشتر در چند پرونده مختلف مجموعا به ۱۹ سال حبس محکوم شده و هم اکنون در زندان اراک در حال تحمل حبس است.
-روز شنبه ۱۹ بهمن ماه دادگاه انقلاب تهران محسن غیاثی، شهروند ساکن روستای دینار آباد از توابع شهرستان شهریار و از بازداشت شدگان آبان‌ماه را به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و همچنین پرداخت ۱ میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم کرد.
-میلاد ارسنجانی که در جریان اعتراضات آبان ماه در شهریار بازداشت شده بود، در شعبه یک دادگاه انقلاب شهریار به اتهام « اجتماع و تبانی علیه نظام » به ۵ سال زندان محکوم شد.
-همچنین کیانوش جمالی که در ۲۸ آبان توسط قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شده بود نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت و توهین به خامنه ای و روحانی» به ۷سال و نیم زندان محکوم شده است.
-روز دوشنبه ۲۱ بهمن عادل گرجی، دانشجوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ ماه حبس تعزیری، ۳ ماه فعالیت رایگان در معاونت آموزش دانشگاه آزاد و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت و عضویت در احزاب محکوم شد.
-سه تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین به نام‌های محمدرضا بهنام نژاد، مریم زیرک و سهیلا زال بیگی، در دادگاه تجدید نظر به پرداخت مبلغ ۱۲ میلیون و صد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)