دبیرکل سازمان ملل در بیستمین سالگرد روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد و خاطره خبرنگارانی که به خاطر شغلشان کشته شده‌اند، گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با گرامیداشت اصحاب رسانه گفت: ما می‌توانیم کارهای بیشتری از جمله حفاظت بیشتر از خبرنگاران از مجرای قانونی انجام دهیم. من به تمامی کسانی که در این زمینه فعال هستند تاکید می‌کنم تا به آنچه که گفته‌اند عمل کنند و بدین وسیله محیط و شرایطی امن را برای مطبوعات و رسانه‌ها ایجاد کنند.

 

وی افزود: با وجود آنکه خبرهای بدی در خصوص کشته و زخمی شدن خبرنگاران در سراسر جهان به ویژه مکزیک وجود دارد، اما اخبار دلگرم کننده‌ای نیز به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه از ماه گذشته مردم میانمار موفق شده‌اند تا برای اولین بار در نیم قرن گذشته به مطالعه روزنامه‌های بخش خصوصی بپردازند.

 

همچنین در جریان برگزاری مراسم بیستمین سالگرد روز جهانی آزادی مطبوعات از خبرنگاران کشته شده چون ماری کالوین آمریکایی و میکا یاماموتو ژاپنی تقدیر به عمل آورده شد. کالوین و یاماموتو در جریان پوشش‌ اخبار ناآرامی‌ها در سوریه کشته شدند.

 

از سوی دیگر گزارش فریدم هاوس یا خانه آزادی در رابطه با شرایط مطبوعات در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد.

 

بر مبنای گزارش فریدم هاوس یا خانه آزادی که روز سه‌شنبه منتشر شد، شرایط مطبوعات در سال ۲۰۱۲ میلادی در جهان با مشکلات فراوانی روبرو شده و آزادی مطبوعات در ۱۶ سال اخیر تا این حد محدود نبوده است.

 

خانه آزادی دلیل این امر را جنگ ‌در کشور آفریقایی مالی، بحران مالی یونان و افزایش شدید کنترل رسانه‌ها در آمریکای لاتین ارزیابی کرده است.

 

خانه آزادی یک ارگان غیردولتی در آمریکاست که در سال ۱۹۴۱ تاسیس شد و در زمینه تحقیقات و پشتیبانی از دموکراسی، آزادی‌های سیاسی و حقوق بشر فعالیت می‌کند. این سازمان سالیانه رتبه کشورها را از نظر میزان دموکراتیک بودن آن‌ها تهیه و منتشر می‌کند.

 

دیوید کرامر، مدیر خانه آزادی در گزارش سال ۲۰۱۳ خود درباره وضعیت مطبوعات جهان در سال گذشته میلادی گرچه به کشورهایی چون میانمار، افغانستان، گرجستان و چند کشور غرب آفریقا اشاره کرد که در آن‌ها آزادی مطبوعات شرایط بهتری به نسبت سال گذشته یافته‌اند، اما همچنان از نقض شدید آزادی مطبوعات در جهان شکایت کرد.

 

نقض آزادی مطبوعات در ۶۴ کشور جهان

 

فریدم هاوس وضعیت مطبوعات را در ۱۹۷ کشور جهان ارزیابی کرده است. در مجموع مطبوعات در ۶۳ کشور جهان آزاد، در ۷۰ کشور جهان نسبتا آزاد و در ۶۴ کشور جهان غیر آزاد ارزیابی شده است.

 

در صورتی که به جای کشورها، شمار بیش از هفت میلیارد مردم جهان معیار قرار گیرند، آمار ارائه شده این گونه خواهد بود: ۱۴ درصد از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آن‌ها آزادی مطبوعات رعایت می‌شود. ۴۳ درصد در کشورهایی که در آن‌ها آزادی مطبوعات نسبتا رعایت می‌شود و ۴۳ درصد در کشورهایی که در آن‌ها آزادی مطبوعات نقض می‌شود.

 

خانه آزادی دو کشور چین و روسیه را در شمار کشورهای غیرآزاد معرفی کرده است.

 

بر مبنای گزارش فریدم هاوس، ۱۰ کشور آخر در رتبه‌بندی ۱۹۷ کشور جهان به ترتیب کشورهای بحرین، سوریه، گینه، کوبا، بلاروس، اریتره، ازبکستان، کره شمالی و ترکمنستان هستند.

 

خاورمیانه و شمال آفریقا

 

بر مبنای گزارش خانه آزادی، بهار عربی در منطقه خاورمیانه تاثیراتی بر جای گذاشته است. تونس و لیبی هنوز در نگهداری دستاوردهای بهار عربی موفق بوده‌اند و توانسته‌اند خود را در میان کشورهای نسبتا آزاد حفظ کنند، اما نقض آزادی مطبوعات در مصر افزایش یافته و این کشور به صف کشورهای غیرآزاد در زمینه مطبوعات کشیده شده است.

 

در این گزارش همچنین آمده است که خاورمیانه تنها منطقه‌ای در جهان با میزان بالای نقض آزادی مطبوعات است. در میان ۱۹ کشور این منطقه تنها پنج کشور تونس، لیبی، لبنان و کویت و همچنین رژیم اشغالگر قدس از آزادی نسبی مطبوعات برخوردارند.

 

بهترین کشورها

 

۱۰ کشوری که بهترین رتبه را در زمینه آزای مطبوعات دریافت کرده‌اند به ترتیب نروژ، سوئد، بلژیک، فنلاند، هلند، دانمارک، لوکزامبورگ، سوئیس، آندورا و ایسلند بوده‌اند.

 

کشورهای اروپایی برترین کشورهای جهان در زمینه آزادی مطبوعات هستند. در ۲۲ کشور از مجموع ۲۵ کشور اروپای غربی (۸۸ درصد) آزادی مطبوعات حاکم است. در سه کشور ایتالیا، یونان و ترکیه آزادی مطبوعات نسبی است، اما در اروپای غربی هیچ کشوری نیست که در آن مطبوعاتی غیرآزاد وجود داشته باشد.

 

آلمان آزادی مطبوعات را رعایت می‌کند و در رتبه ۱۹ در میان ۱۹۷ کشور جهان قرار گرفته است.

 

در قاره آمریکا کشورهای مکزیک، ونزوئلا، کوبا، اکوادور، پاراگوئه و هندوراس کشورهایی هستند که آزادی مطبوعات را نقض می‌کنند. دو کشور اکوادور و پاراگوئه در سال ۲۰۱۲ به کشورهای ناقض آزادی مطبوعات پیوسته‌اند. ایالات متحده آمریکا با رتبه ۲۳ در میان ۱۹۷ کشور جهان جزو کشورهایی‌است که مطبوعات آزاد دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com