به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۸ دی تا روز جمعه ۴  بهمن ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، صدور احکام حبس، و قتل از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

 اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۴ نفر در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

-بامداد روز دوشنبه ۳۰ دی‌ماه  یک زندانی به نام ثارالله میرشکاری به اتهام قتل در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شد. این زندانی از ۸ سال پیش در حبس به‌سر می‌برد.

-صبح روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه یک زندانی به نام بایرام قلی‌خانی ۴۵ ساله به اتهام قتل در زندان مرکزی تبریز به دار آویخته شد.

-سحرگاه روز پنج‌شنبه سوم بهمن حکم اعدام یک زندانی به نام مسیح حاتمی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان بندرعباس به اجرا درآمد. در همین روز یک زندانی دیگر به نام عیسی بشگردی در زندان میناب به دار آویخته شد. این زندانی با اتهامات «حمل، نگهداری و فروش مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

 بازداشت‌ها

در هفته‌ای که گذشت ۱۰ شهروند به دلیل شرکت در اعتراضات دی ماه ۹۸، توسط نهادهای امنیتی در شهرهای ایلام، سنندج، دهگلان، مریوان، خوی و کرمانشاه بازداشت شده‌اند.

-روز شنبه ۲۸ دی یک جوان ایلامی به نام امیرعلی مجد، در کتابفروشی محل کارش از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. بازداشت این جوان کُرد بدون ارائه مجوز قانونی صورت گرفته و نیروهای اطلاعاتی در حین بازداشت وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

-روز یکشنبه ۲۹ دی ماه، معاون دادستان یاسوج اعلام کرد که مدیر و خبرنگار یکی از پایگاه های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد، در پی انتشار یک مطلب بازداشت شدند. وی اتهامات این افراد را «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان کرد.

-روز دوشنبه ۳۰ دی نیروهای انتظامی شهرستان قصرشیرین به سوی اتومبیل یک کاسبکار شلیک کردند. در جریان این تیراندازی یک کاسبکار زخمی شده و و دیگری به نام فاتح میرزایی، از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز سه شنبه ١ بهمن ماه، رسول و فاروق شکری، دو برادر ساکن مهاباد جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان این شهر منتقل شدند. این دو شهروند مجموعا  به اتهام « همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام » به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

-میلاد قربان نژاد ۳۱  ساله ساکن بابل در جریان اعتراضات به کشته شدن مسافران هواپیمای اوکراینی جلوی دانشگاه نوشیروانی بابل دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه، یک جوان کُرد به نام بریار کاوه  ٢۶ ساله اهل روستای «نی» از توابع مریوان برای گذراندن دوران محکومیت ۲ ساله‌اش به زندان این شهرستان منتقل شد. اتهام مطروحه علیه وی «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» عنوان شده است.

-روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه, اکبر نعیمی, شهروند ساکن تهران, در محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال وی به محل سکونتش و تفتیش کامل منزل و ضبط لوازم شخصی، به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از شناسایی و بازداشت یک نوجوان در تهران به دلیل لگد زدن به بنر نصب شده قاسم سلیمانی در خیابان خبر داد.  

-همچنین در این روز سعید دیلمی، توسط اداره اطلاعات بازداشت شد. ماموران اطلاعات بامداد روز چهارشنبه منزل دیلمی را محاصره کرده و نیروهای لباس شخصی اقدام به شکستن شیشه های خانه وی کردند و او را با ضرب و شتم با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند.

-روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه، معین زارعیان، دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای صنفی خوابگاه‌های این دانشگاه، توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-شامگاه چهارشنبه دوم بهمن‌ماه، یک فعال مدنی کُرد به نام فردین مرادی اهل سنندج توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای اطلاعاتی به منزل این فعال مدنی یورش برده و پس از تفتیش منزل، او را بازداشت کرده‌اند.

-روز پنجشنبه ۳ بهمن‌کشاورزان شهر درچه اصفهان در اعتراض به جاده کشی شهری که منجر به تخریب بسیاری از زمینهای کشاورزی آنها می‌شد، در مقابل شهرداری تجمع اعتراضی برگزار کردند. بدنبال این تجمع اعتراضی، عوامل حکومتی در هراس از گسترش اعتراضات نیروهای یگان ویژه را به محل اعزام کرده و به تجمع کشاورزان حمله کردند. ماموران حکومتی، کشاورزان را مورد ضرب و شتم قرار داده و بیش از ۴۰ نفر از آنان را دستگیر و با خود بردند.

احضاریه‌ها

-حسن سعیدی، از بازداشت شدگان روز کارگر و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه جهت اجرای حکم به شعبه ۱ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شد. آقای سعیدی پیشتر به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند و عضویت در احزاب و گروهها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

-اسکندر لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان و از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران برای ششمین بار پیاپی طی چهار ماه اخیر به دادگاه احضار شد.

طی ابلاغیه‌ای که روز دوشنبه ۳۰ دی‌ماه به دفتر صالح نیکبخت، وکیل مدافع این فعال صنفی معلمان ارسال شده است باید روز دوشنبه هفتم بهمن‌ماه اسکندر لطفی در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزایی سنندج حاضر شود. اتهامات مطروحه علیه وی «نشر اکاذیب در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-شمار زیادی از بازداشت شدگان تظاهرات آبان ماه هم اکنون در زندان تهران بزرگ زیر شکنجه‌های وحشیانه شکنجه گران و ماموران وزارت اطلاعات قرار دارند. بازداشت شدگان در زندان تهران بزرگ با زدن ضربه به بیضه و ریختن آب جوش بر بدنشان شکنجه شده اند. جلادان ولایت فقیه ، زندانیان را پس از شکنجه با بدنهای مجروح و زخمی در بندهای زندان تهران بزرگ بدون مداوا رها می‌کنند. این زندانیان از حداقلهای حقوقی و بهره‌مندی از حق وکیل محروم هستند.

-وضعیت جسمانی اکبر باقری در زندان تهران بزرگ وخیم گزارش شده است. شامگاه یکشنبه ۲۹دی ماه زندانی سیاسی اکبر باقری بر اثر شدت درد و بیماری و کم خونی مفرط بیهوش شد. در پی آن، زندانیان دیگر او را به بهداری زندان منتقل کردند. با وجود اینکه دکتر بهداری تشخیص داد که به علت خونریزی و کم خونی مفرط، خون به قلبش نمی‌رسد، اما در بهداری تنها به یک سرم بسنده کرده او را به بند فرستادند.

-زندانی سیاسی سهیل عربی، جهت ندامت تلویزیونی زیر فشار قرار گرفت و به زندان تهران بزرگ تبعید شد. صبح روز سه‌شنبه اول بهمن ماه آقای سهیل عربی از بند ۸ زندان اوین جهت انتقال به بند ۴ این زندان فراخوانده شد. پس از جمع آوری وسایل هنگامیکه سوار خودرو شده بود، یکی از ماموران وزارت اطلاعات سوار شده و به وی گفت: «تو الان بر سر دوراهی هستی. می توانی بیایی و از بیانیه هایی که دادی در تلویزیون ابراز ندامت کنی و بگویی که پشیمانم و یا اینکه به زندان بدتر منتقل شوی.»

-سه دانشجوی کُرد دانشگاه کردستان به دلیل ممانعت‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران همچنان در بازداشت به سر می‌برند. این سه دانشجو به نام‌های مسلم سلیمانی، زانیار احمدپور و ارشد، تحت فشار قرار دارند که تعهد کتبی مبنی بر عدم شرکت در تجمعات اعتراضی را امضا کنند، اما آنان از امضای این تعهد خودداری کرده‌‌اند.

-زندانی سیاسی سیامک اشرفی اشگه سو، از روز سه‌شنبه ۱ بهمن ماه در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده است. اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به عدم موافقت با درخواست عفو مشروط و همچنین بی‌احترامی کارمندان دادگاه به خانواده وی صورت گرفته است.

صدور احکام

-دادگاه تجدید نظر استان تهران مهربان کشاورزی، کیانا کریم پور، سپهرداد صاحبان، سیامک ملامحمدی و حسین جندقیان را مجموعا به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. اتهام مطروحه علیه این شهروندان « فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

-روز شنبه ۲۸ دی دادگاه انقلاب ارومیه حکم اعدام محی‌الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی اهل اشنویه را تایید کرد.

 محی‌الدین ابراهیمی ۴۱ ساله روز شنبه ۱۳ آبان ۹۶ در حالی که مشغول کولبری بود از سوی نیروهای نظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و همانجا بازداشت شد. اتهام مطروحه علیه این شهروند «همکاری و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» عنوان شده است.

-علی مطلبی، شهروند ساکن تنکابن به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-سعیده قربانی، شهروند ساکن شهریار طی حکمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران،  به اتهام« تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و بابت اتهام« توهین به رهبری» به دو سال زندان محکوم‌شده است.

-روز دوشنبه ۳۰ دی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بهنام شیخی، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی را مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری و ۸ سال تبعید محکوم کرد. این شهروندان در سال ۹۲ به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم‌شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

-در هفته‌ای که گذشت یک جوان کُرد به نام صادق شامی، توسط دادگاه انقلاب مهران به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام مطروحه علیه این شهروند «همکاری با یکی از احزاب کردستانی مخالف نظام» عنوان شده است.

-یک شهروند ۴۱ ساله اهل اشنویه نیز به نام علی اسماعیلی، از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام «همکاری با حزب دموکرات کردستان ایران» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

-یک شهروند اهل سنندج به نام امید کرمی، که در جریان اعتراضات مردم کردستان به لشکرکشی ترکیه به خاک کردستان سوریه بازداشت شده بود به اتهام «اخلال در نظم و آسایش  عمومی» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

-مرتضی لواسانی ۷۲ ساله که به شلیک موشک توسط سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و کشتار ۱۷۶ مسافر بیگناه، اعتراض کرده بود، بازداشت و به ۲ سال زندان محکوم شد. این هموطن سالخورده پس از بازداشت به بند ۲ الف و سپس بند ۲۴۱ اوین منتقل گردید.  

 قتل

-روز شنبه ۲۸ دی ماه، یک صیاد محلی به نام حامد نمردی ساکن روستای زیارت از توابع شهرستان سیریک، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای دریابانی کشته شد.

-همچنین روز شنبه ۲۸ دی امید ملاحی هنگام سوختبری از سوی نیروهای مسلح وابسته به نهاد های حکومتی پس از تیراندازی ماموران و اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

ساکنین روستا پس از کشته شدن این سوختبر بلوچ با بستن جاده ها و سنگ اندازی به سوی نیروهای مسلح اعتراض کردند. در جریان این اعتراضات دست‌کم یک شهروند دیگر به نام «یوسف ملاحی» مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده است.

افشای شواهد بیشتری از آنچه طی اعتراض سراسری آبان۹۸ روی داد توسط عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل از خانواده‌های جانباختگان  اعتراض سراسری آبان۹۸  خواست برای ثبت موارد نقض حقوق بشر و دادخواهی، گواهی فوت کشته‌شدگان را برای این نهاد ارسال کنند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد:  «متلاشی شدن جمجمه»، «له شدگی بافت مغز»، ««پارگی قلب»، «پارگی احشاء و قفسه صدری»، «خونریزی داخلی» و «عملکرد وسائل جنگی در خارج از جنگ» از جمله عباراتی است که مقامات ایرانی در گواهی‌های فوت کشته‌شدگان آبان ماه برای علت مرگ ذکر کرده‌اند.

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه ۹۸ با انتشار پستی در تلگرام خود از خانواده‌های جانباختگان و سایر کسانی که دسترسی به این گواهی‌ها دارند، دعوت کرد که عکسی از این گواهی‌ها را به این سازمان ارسال نمایند.

این اسناد و مدارک رسمی از جمله مهمترین ادله‌ای است که اثبات می‌کند نیروهای امنیتی، بخشهای حیاتی بدن معترضان را، به قصد کشتن، هدف گلوله قرار داده‌اند و به روند دادخواهی و پیگیری حقوقی عاملان و آمران کشتار کمک موثری خواهد کرد.

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)