یک مهاجم بدخواه می تواند کنترل وسایل الکترونیکی شما (لپ تاپ، کامپیوتر شخصی، تلفن همراه یا تبلت) را به دست بگیرد. هدف از این کار جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد شخص یا جاسازی مدارک برای به دام انداختن و پاپوش درست کردن برایتان می باشد. این کار از روش های زیر قابل اجرا است:

۱. ایمیل‌های حاوی بدافزار:

ممکن است مهاجم شما را فریب داده و کاری کند که بر روی ضمیمه موجود در ایمیل کلیک کنید. معمولا این ضمایم به نظر بی ضرر می آیند اما در واقع یک بدافزار هستند. بدافزارها می توانند میکروفون و دوربین کامپیوترتان را فعال کرده و تمامی مکالمات شما را مخابره کنند. همچنین ممکن است برای ضبط تصویر مانیتور یا دگمه هایی که بر روی کیبورد فشار می دهید، استفاده شوند. بهترین راه مقابله با چنین حملاتی باز نکردن ایمیل های ارسالی از سوی افراد ناشناس می باشد. همچنین اگر این ایمیل از طرف دوستان یا آشنایان برایتان ارسال شده باشد بهتر است قبل از باز کردن ضمیمه ها، با خود شخص تماس گرفته و از اینکه خود او شخصا این فایل را برایتان ارسال کرده است، اطمینان حاصل کنید.

 

۲. لینک‌های مخرب:

امکان آلوده کردن یک دستگاه از راه دور، تنها از طریق مراجعه به یک وب سایت نیز امکان پذیر است. به این روش درایو بای دانلود گفته می شود. اگر وارد وب سایتی شده و یک پنجره فرعی برایتان باز شد که از شما می خواهد برنامه ای را نصب کنید. هرگز به این برنامه ها اجازه نصب ندهید. همچنین اگر مرورگر یا موتور جستجو گر در مورد یک وب سایت به شما هشدار بدهد، سریعا آن وب سایت را ترک کنید.

 

۳. اتصال USB و دیگر دستگاه‌های جانبی:

یکی دیگر از روش هایی که مهاجمان برای به دست گیری کنترل دستگاه شما به کار می برند، استفاده از USB یا دستگاه های خارجی دیگری است که دارای یک فایل مخرب هستند. این موضوع در مورد CD و DVD ها نیز صادق است. برخی اوقات این ابزارها دارای یک فایل Autorun هستند که به محض اتصال به کامپیوتر شما فعالیت خود را آغاز کرده و دستگاه شما را الوده می کنند. از این رو باید مراقب باشید چه چیزی را به دستگاه خود متصل می کنید، مهم تر اینکه نباید به افراد ناشناس اجازه دسترسی به کامپیوتر شخصی خود را بدهید.

برای بستن قابلیت Autorun در ویندوز ها می توان از این طریق وارد عمل شد:

در منوی استارت PGEDIT را تایپ گرده و برنامه مورد نظر را اجرا کنید. سپس آدرس زیر شده و قابلیت Autorun را غیر فعال کنید.

User config>administrative Templates>windows components>autoplay policies>

برای بستن قابلیت autorun باید بر روی گزینه set default behavior for autorun دابل کلیک کرده و از پنجره باز شده گزینه Disable قرار داده و ok را بزنید. از این پس دیگر فایل های داخل USB یا DVD ها به صورت خودکار اجرا نشده و باید آنها را دستی باز کنید.

به خاطر داشته باشید که کامپیوتر های مدرن  قابلیت دفع چنین حملاتی را دارند، البته تا زمانی که ما آنها را به درستی تنظیم کنیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)