به دنبال اعتراضات سراسری مردم ایران در نزدیک به ۲۰۰ شهر پس از گرانی قیمت بنزین، بیش از هزار تن از هموطنانمان بدستور شخص خامنه‌ای جنایتکار، کشته و مجروح و بیش از ۱۲ هزار نفر بازداشت شده اند. آمار و ارقامی که از این جنایت و اقدام سرکوبگرانه نظام خونریز ولایت فقیه علیه مردم ایران، منتشر شده تنها گوشه ای از ابعاد واقعیت تلخ کشتار مردم در شهرهای مختلف را بیان میکند.


اعدام

ماشین کشتار سیری ناپذیر ولایت فقیه همراه با کشتار مردم و جوانان در شهرهای مختلف دست به اعدام زندانیان در زندان‌های مختلف زده است. در هفته‌ای که گذشت، دست‌کم ۱۰ زندانی از جمله یک زن و دو کودک مجرم به اتهام قتل در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه یک زندانی به نام ناصر ابلغمی، ۵۰ ساله از شهرستان هشترود استان آذربایجان شرقی در زندان مرکزی تبریز به دار آویخته شد.

روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه ۸ زندانی به دار آویخته شدند. از جمله یک زن زندانی به نام سمیه شهبازی جهرویی در زندان سپیدار اهواز، یک زندانی به نام الیاس نوتی زهی ۲۷ ساله در زندان مرکزی زاهدان، دو زندانی به نام‌های علی محمدپور و مرتضی اشرفی در زندان مرکزی ارومیه، دو زندانی به نام‌های محمد خداپرست و علیرضا گل محمدی در زندان رجایی شهر کرج و دو کودک مجرم به نام‌های علی قاسمی و محمد دهقان زاده در زندان اردبیل اعدام شدند.

صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه نیز حکم اعدام یک‌ زندانی بلوچ به نام عبدالستار دهمرده، ساکن شیرآباد زاهدان در زندان یزد به اجرا درآمد.  

بازداشت‌ها

موج بازداشت‌ها پس از اعتراضات اخیر در ایران همچنان ادامه دارد. شمار بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری مردم در آبان‌ماه به حدی زیاد است که مقامات حکومتی به تدریج اطلاعاتی درباره تعداد بازداشتی‌ها منتشر می‌کنند.

-در هفته‌ای که گذشت وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای از بازداشت تعدادی از شهروندان، در رابطه با «مراسم روز دانشجو» در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها خبر داد.

وزارت اطلاعات مدعی شد: «اعضای اصلی یکی از شبکه‌های مخالف نظام که درصدد اخلال و ایجاد درگیری در ایام ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها بودند، شناسایی و بازداشت شدند. همچنین برخی از افراد مرتبط با این افراد شناسایی شدند.»

-طی روزهای شنبه و یکشنبه نهم و دهم آذرماه نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت های گسترده کردند که تنها در هفت استان کشور هزار نفر دستگیر شده اند.

-روز شنبه ۹ آذر محمد جواد کولیوند، نماینده مجلس کرج و رئیس کمیسیون داخلی مجلس، از دستگیری بیش از ۴۰۰تن در استان البرز خبر داد. فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان از دستگیری ۳۱تن تحت عنوان «رهبران اصلی در فضای مجازی» خبر داد و فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی نیز از دستگیری ۴۸تن تحت عنوان «عوامل اصلی» و ۲۲تن از افراد تحت عنوان «تخریب گر» در جریان اعتراض سراسری خبر داد.

روز یکشنبه ۱۰ آذر ماموران نیروی انتظامی ۴۱۲ نفر را در ۴ استان تهران، کرمانشاه، کردستان و کرج بازداشت کردند. ۵۰ نفر در تهران، ۲۴۰ نفر در کرمانشاه، ۹۷ نفر در فردیس کرج و ۲۵ نفر در استان کردستان بازداشت شدند.

ابعاد دستگیری‌های روزانه بسیار بیش از این می‌باشد و این آمار تنها متعلق به بازداشت شدگانی است‌ که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند. از آمار شمار بازداشت شدگان از سوی سایر ارگان های امنیتی اطلاعی در دست نیست.

-طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۰ و۱۱ آذرماه، برخی مسئولان انتظامی و قضایی در استان‌ های تهران، خوزستان و اصفهان از بازداشت ۱۰۷ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» خبر دادند.  

-روز دوشنبه ۱۱آذرماه مدیرکل ضدتروریست وزارت اطلاعات گفت که ۷۹ نفر در استان خوزستان در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر در این استان بازداشت شده‌اند.

-روز سه‌شنبه ۱۲ آذر استاندار تهران اعلام کرد که تنها در این استان بیش از ۲۰۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.

-طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه مسئولان انتظامی و قضایی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران، خوزستان، فارس، اصفهان و کرمانشاه از بازداشت ۲۸۰ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» خبر دادند.  

-روز پنجشنبه ۱۴ آذرماه، برخی مسئولان انتظامی در استان‌های فارس، اصفهان و تهران از بازداشت ۳۶ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» خبر دادند.

علاوه بر اعترافات مقامات حکومتی شمار دیگری نیز در شهرهای مختلف به عناوین مختلف بازداشت شده اند.

روز شنبه ۹ آذر شماری از مردم سرباز در اعتراض به بازداشت یک روحانی سرشناس بلوچ به نام مولوی فضل الرحمن کوهی مسیر مواصلاتی در منطقه سرباز را بستند. ماموران سپاه برای پراکنده کردن مردم شلیک کرده و از گاز اشک آور استفاده کردند که در جریان آن شماری از شهروندان بازداشت شدند.

در هفته‌ای که گذشت مامورین دریابانی بندر کرگان یک جوان بلوچ به نام حامد ملاحی فرزند موسی، را در یک مغازه بازداشت کرده و‌ به مکانی نامعلوم منتقل کردند. ماموران پس از بازداشت، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و برایش پرونده سازی کردند. اتهام وی سنگ پراکنی به ماموران و پرتاب منور عنوان شده است. شمار دیگری از  جوانان این منطقه به همین شیوه و با اتهامات مشابه بازداشت شده اند و در محل آگاهی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

اسماعیل فرزانه، شهروند بهایی ساکن شهرستان امیدیه، روز شنبه ۹ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی ازجمله تلفن همراه او را ضبط کرده و با خود بردند.

بردیا فرزانه، برادرزاده وی نیز ساعت ۴ صبح روز شنبه ۹ آذرماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در شهرستان امیدیه استان خوزستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز دوشنبه ۱۱ آذرماه، فریبا اشتری شهروند بهایی ساکن یزد از سوی ماموران امنیتی در منزل مسکونی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این در حالی‌است که همسر این شهروند بهایی ناصر باقری در حال حاضر در زندان یزد در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشد.

روز دوشنبه ۱۱ آذرماه، یک شهروند کُرد به نام آرمان شاکری در منزل شخصی‌اش توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. این شهروند در جریان تجمعات اعتراضی مریوان بر اثر شلیک مأموران حکومتی از ناحیه پا به شدت زخمی و از بیم بازداشت از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده بود.

-روز سه شنبه ۱۲ آذرماه، جلیل محمدی فعال کارگری اهل سنندج، توسط مامورین اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 

-روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه، رشید ناصرزاده، خبرنگار و فعال محیط زیست اهل اشنویه و عضو گروه کوهنوردی پیشرو توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید. 

-روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه، چهار شهروند کُرد به نام‌های مصطفی خیری، یاسین خیری، نافع مینایی و ابراهیم حسین‌نژاد، اهل سقز بدون ارائه مجوز قانونی از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند.

-یک شهروند بلوچ‌ به نام عبدالحلیم برم، اهل درگس توسط ماموران امنیتی در ترمینال چابهار بازداشت ‌شد. ماموران در هنگام بازداشت اتهام وی را ذکر نکردند و از علت بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

احضاریه

-در هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی از شهرهای جوانرود، روانسر، کرمانشاه، کامیاران، مریوان، سقز و سنندج به ستاد خبری اطلاعات این شهرها احضار شدند.  بازجویان امنیتی این فعالان را تهدید کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی در خصوص جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات اطلاع رسانی نکنند.

همچنین از تعدادی از این افراد تعهدهای کتبی مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی و شرکت در اعتراضات احتمالی در آینده اخذ شده است.

-روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه، انور حسین‌ پناهی بردار رامین حسین پناهی زندانی سیاسی اعدام شده، به اداره‌ اطلاعات سنندج احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت.  پیش از این خانواده‌ آنها به علت شرکت مادرش در «کمپین نجات زندانیان متهم به قتل عمد محکوم به اعدام» از سوی ارگان‌های امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بود.

– روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه خانواده محمد محمودی، فعال آذربایجانی از بازداشت شدگان قیام سراسری آبان ماه، به اداره اطلاعات تبریز احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.  وزارت اطلاعات تبریز با تهدید و ارعاب همسر و دختر کوچک وی، در روندی غیرقانونی و غیرانسانی مورد بازجویی و با طرح سوالاتی غیرمرتبط درصدد پرونده سازی علیه این فعال مدنی بوده اند.

-روز پنجشنبه ۱۴ آذرماه، تعدادی از نزدیکان مولوی فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت، از جمله برادرزاده او به اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در زندان و تحت شکنجه قرار دارند.

-یکی از شهروندانی که در جریان برگزاری اعتراضات مردمی در مریوان بازداشت شده و طی روزهای گذشته با سپردن وثیقه آزاد شده است، از مشاهدات خود از شکنجه شهروندان بازداشتی توسط نیروهای امنیتی در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر چنین می‌گوید:

«پس از بازداشت کیسه‌های سیاهی بر سرمان کشیدند و به داخل یک پژو ۴۰۵ منتقل کردند. سپس ما را به مکان نامعلومی برده و در اتاق‌های کوچک نیم متر در نیم متر بازداشت کردند. همزمان صدای شکنجه دیگر بازداشتی‌ها را می‌شنیدم. فضای اتاق به قدری کوچک بود که امکان دراز کردن پای خود را نیز نداشتیم. در مدت بازداشت گرسنه نگه‌مان می‌داشتند و هیچ غذایی حتی یک تکه نان به ما نمی‌دادند.

شب‌ها همه را به جایی بیرون از سلول در محوطه بازداشتگاه برده و مجبورمان می‌کردند لباس‌هایمان را دربیاوریم. سپس شلنگ آب سرد را به روی‌مان می‌گرفتند و شروع می‌کردند به ضرب و شتم. یکی از شب‌ها چندین اتو را روشن کرده و مجبورمان کردند بر روی آنها راه برویم که باعث شد کف پاهایمان بسوزد. به هنگام بازجویی نیز دهان‌مان را پر از پونس می‌کردند و بعد با سیلی می‌زدند، از این طریق سعی می‌کردند اعتراف‌های اجباری بگیرند.»

-بیش از ۴۰۰ نفر از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری در بند اطلاعات زندان رجایی شهر کرج محبوس می‌باشند که در زیر شکنجه برای گرفتن اعترافات اجباری قرار دارند. بنا به گفته سایر زندانیان، صدای دلخراش فریاد آنان در زیر شکنجه شنیده می‌شود.

-در کرمانشاه شهروندان معترض به صورت گروه‌های ده نفره و پنج نفره در سلول‌های بازداشتگاه اداره اطلاعات در میدان نفت و بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه در قرارگاه سپاه نبی‌اکرم نگهداری می‌شوند.

در میان بازداشت شدگان ده‌ها کودک و نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله هم دیده می‌شود که در شرایط سخت سلول‌های انفرادی به همراه دیگر شهروندان معترض نگهداری می‌شوند.

بازجویان امنیتی بازداشت‌شدگان را جهت اخذ اعترافات اجباری و شرکت در مصاحبه تلوزیونی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و صدای گریه و فریادهای ناشی از شکنجه‌ بازداشت‌شدگان در سراسر این بازداشتگاه شنیده می‌شود.

-در هفته‌ای که گذشت شماری از دراویش زندانی محبوس در زندان فشافویه در بی‌خبری به زندان‌های شهرستان‌های دیگر منتقل شدند. دستگاه قضاییه درویش‌های زندانی را با دخالت گارد زندان از فشافویه خارج می‌کنند و به زندان‌های شهرستان‌ها انتقال می‌دهند.  این انتقال در بی‌خبری مطلق انجام شده و تلفن‌های زندان فشافویه از صبح روز سه‌شنبه ۱۲آذرماه نیز قطع شده است.

-حکم ضد انسانی شلاق بر بدن یک مادر ۸۰ ساله داغدار به اجرا درآمد. روز پنج شنبه، ۷ آذرماه، یک مادر ۸۰ ساله به نام «سلبی مرندی» به دفتر اجرای احکام دادگستری شهر خوی احضار شده و پس از اجرای حکم ٧٠ ضربه شلاق در وضعیتی نامساعد و در حالی که توانایی حرکتی خود را از دست داده، جهت اجرای حکم ۸ ماه حبس به بند زنان زندان این شهر منتقل شده است.

-بامداد روز یکشنبه ۱۰ آذرماه، دست‌کم ۱۲۰ تن از زندانیان زندان خرم آباد به دلیل مسمومیت ناشی از نشت گاز راهی بهداری زندان شدند زندانیان با علائمی چون سرگیجه، عدم تعادل و حالت تهوع از خواب بیدار شدند.

صدور احکام

-اکبر رشیدی، متهم سیاسی در زندان ارومیه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «محاربه از طریق عضویت در گروه های سلفی» به ۱۵سال حبس تعزیری محکوم شده است.

-فعال کارگری آنیشا اسدالهی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

-یک استاد دانشگاه به نام رشید کرمانج در بوکان از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه این شهر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کردستانی مخالف حکومت ایران و توهین به رهبری» به ۵ سال حبس محکوم گردید.

-ندا ناجی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.  

-روز دوشنبه ۱۱ آذر علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد

 -دو عضو گروه کوهنوردی هه‌لو به نام‌های فایق یوسفی و هادی محمدزاده از سوی دادسرای عمومی و انقلاب سقز به اتهام «تبلیع علیه نظام و عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» به ده ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

قتل

 -روز یکشنبه ۱۰ آذر جسد یک جوان ایلامی به نام سجاد اسماعیلی که در جریان اعتراضات سراسری مردم در آبان ماه در شهر ایلام بازداشت شده بود به خانواده اش تحویل داده شد. این جوان ایلامی پس از بازداشت زیر شکنجه‌های  نیروهای امنیتی جانش را از دست داد و به شهادت رسید. نهادهای امنیتی این خانواده را تهدید کرده اند که نباید این خبر رسانه ای شود و باید مرگ وی را خودکشی اعلام کنند.

-در شهرک طالقانی در شهرستان ماهشهر یک جوان ۳۵ ساله پس از بازداشت به طرز مشکوکی به شهادت رسید. حمید شیخانی ۳۵ ساله در جریان قیام سراسری مردم در ماهشهر بازداشت شد و روز شنبه دوم آذرماه به خانواده اش گفتند که فرزندشان سکته کرده و بیایند جنازه را تحویل بگیرند.

کاوه ویسانی روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری مردم در سنندج بازداشت شده بود. وی پس از بازداشت زیر شکنجه‌های وحشیانه ماموران امنیتی قرار می‌گیرد و پس از گذشت بیش از دو هفته روز جمعه ۱۵ آذرماه جسد وی در سنندج پیدا می‌شود. نیروهای امنیتی جسد کاوه را پس از به قتل رساندن، در باوه ریز رها کردند.

 -بامداد روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه، نیروهای مسلح ایران در مرز قلقه مریوان به روی گروهی از کولبران آتش گشوده که در نتیجه آن یک کولبر به نام مهدی یوسفی ۳۸ ساله جان خود را از دست داد و دو کولبر دیگر زخمی شدند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com