در پی فراخوان قبلی دانشجویان دانشگاه‌ها برای برپایی تجمع به مناسبت روز دانشجو، دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور شاهد برگزاری این تجمع‌ شدند. دانشجویان شعار ‌دادند: «ایران، لبنان، فرانسه/ سرکوب و غارت بسه»، «فقر، کشتار، گرانی/ مردم شدند قربانی» .. دانشجویان دانشگاه مازندران نبز در بیانیه خود می نویسند « ۶۶ سال پیش در برابر منطق سرمایه داری جهانی که ما را به بردگی می خواست، ایستادگی کردید، امروز نیز نسخه ی بومی آن گریبانگیر ماست. تحت نام «اقتصاد مقاومتی» دانشگاهمان را فروختند. دانشگاهمان را تبدیل به بنگاه تولید مدرک کردند. دانش و دانشجو را بدل به کالایی منطبق بر معیارهای بازار ساختند..»…/

*****

با وجود استیلای جو شدید امنیتی بر فضای دانشگاه‌ها، تاکنون دانشجویان در چند دانشگاه از جمله تهران، دانشگاه نوشیروانی بابل، رازی کرمانشاه و دانشگاه صنعتی پلی تکنیک و چند دانشگاه دیگر با همراهی فعالان دانشجویی شوراهای صنفی، اقدام به برگزاری مراسم روز دانشجو کرده‌اند.

به گزارش سایت زمانه، دانشجویان در دانشگاه تهران پلاکاردهایی در دست داشتند که به سه زبان فارسی، عربی و فرانسوی شعارهایی مبنی بر حمایت از خیزش مردمی جهانی علیه پیاده‌سازی سیاست‌های نئولیبرالی بر آنها نقش بسته بود.

محور اصلی مطالبات و اعتراضات دانشجویان در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها اما اعتراض به سرکوب خون‌بار معترضان در بیش از ۱۰۰ شهر ایران در اعتراضات فراگیر آبان ماه بود؛ همچنین مخالفت با پولی‌سازی آموزش و دفاع از حق تحصیل رایگان و ….

دانشجویان امروز شعار ‌دادند: «ایران، لبنان، فرانسه/ سرکوب و غارت بسه»، «فقر، کشتار، گرانی/ مردم شدند قربانی» و …. آنان همچنین شعار دادند «قضاییه جلادان، مقدم‌تان خونباران» که در اعتراض به حضور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران سر داده شد.

تجمع دانشجویان معترض دانشگاه تهران در حالی برگزار شده است که بر اساس اعلام شاهدان عینی، از صبح امروز خیابان‌های اطراف و منتهی به دانشگاه از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی مسدود شده و عبور و مرور شهروندان تحت کنترل بوده است.

همچنین دانشجویان از حضور نیروهای لباس شخصی قبل و در حین برگزاری تجمع دانشجویی امسال در محوطه دانشگاه تهران خبر داده‌اند و گفته‌اند که مأموران امنیتی لباس شخصی از صبح امروز برای سرکوب و شناسایی فعالان دانشجویی در میان دانشجویان به گشت‌زنی پرداخته‌اند.

علاوه بر این، از روز گذشته و همزمان با انتشار فراخوان شوراهای صنفی دانشجویان برای برگزاری مراسم روز دانشجو، عده‌ای از فعالان دانشجویی از سوی نهادهای امنیتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به صورت تلفنی احضار یا تهدید شده‌اند.

جنبش دانشجویی ایران در سال‌های اخیر همواره به عنوان مدافع حقوق کارگران و طبقات فرودست در کنار خیزش‌ها و اعتراضات مردمی ایستاده است. به همین دلیل برخی از راهبران جنبش دانشجویی از سال ۱۳۹۶ و همزمان با اوج‌گیری اعتراضات مردمی در دی ماه همان سال از سوی ارگان‌های امنیتی جمهوری اسلامی تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفته‌اند و به زندان افتاده‌اند.

در تازه‌ترین فشارها و بازداشت‌ها، در روزهای پس از اعتراضات سراسری آبان ماه، سها مرتضایی، ابوالفضل نژاد فتح، یاشار دارالشفا و کامیار ذوقی، از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت شده و برای آنها پرونده‌هایی با اتهام‌های امنیتی در دادگاه باز شده است.

بیانیه دانشجویان دانشگاه مازندران به مناسبت شانزدهم آذر، روز دانشجو :

۱۶ آذر، روز دانشجو، از آن دانشجوست. نمی توان به تناسب منافع، مفهوم آن را مصادره کرد.
۱۶ آذر، پاسداشت خون دانشجویانیست که در برابر استبداد، ارتجاع و زورگویی زورگویان ایستادگی کردند. امروز، رو به تاریخ کرده و نام رفیقانمان، قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا را فریاد می زنیم که خونتان هدر نخواهد شد و راهتان در این همهمه ی بی هویتی، راهنمای ماست. ما نیز به همانی معترضیم که شما بودید. ظلم طبقاتی همچنان پا برجاست، عریانتر، بی شرمانه تر… . ۶۶ سال پیش در برابر منطق سرمایه داری جهانی که ما را به بردگی می خواست، ایستادگی کردید، امروز نیز نسخه ی بومی آن گریبانگیر ماست.
تحت نام «اقتصاد مقاومتی» دانشگاهمان را فروختند. دانشگاهمان را تبدیل به بنگاه تولید مدرک کردند. دانش و دانشجو را بدل به کالایی منطبق بر معیارهای بازار ساختند. بازار هم دانشجوی دغدغه مند نمی خواهد.
در این۶۶ سال هر بار تحت عنوانی، بحران هایشان را بر زندگی طبقه فرودست تحمیل کردند. یکبار به نام ناسیونالیسم و بار دیگر در ترس از دشمن. یکبار به نام جنگ و این بار هم به خاطر تحریم. راستگرایان، چه از نوع حکومتی و چه نسخه ی مخالف خوانشان، تلاش داشته اند که توسعه ی سرمایه دارانه را پیش شرط و ملزوم آزادی تبیین کنند. تاریخ به ما نشان داد که این ایده مهملی بیش نیست. همواره به نام «شرایط حساس کنونی» سعی در خاموشی شعله های آزادی خواهی و برابری طلبی دانشجویان داشتند. اما خون و عمر یاران در بندمان، دانشگاه را زنده و دانشجو را آزاده نگاه داشت تا فریاد کند، آنچه برای جامعه اش می خواهد.
ما برای جامعه مان، آینده مان ریاضت اقتصادی نمی خواهیم. کارگران را قراردادی، بیمارستان را بنگاه و معادن را خصوصی نمی خواهیم و برای آنچه می خواهیم مبارزه خواهیم کرد. آزادی خواهی و برابری طلبی هویت دانشجوست. ما پای هویتمان ایستاده ایم.

روز دانشجو، شانزده آذر نود و هشت
دانشگاه مازندران- بابلسر

۱۶ آذر ۹۸

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com