–  فقر
– بیکاری
– آبهای آلوده
– خاک
– انتقال آب کارون
– مواد مخدر
– زندان
– اعدام
-جنگ
-تبعیض
– بیسوادی و کم سوادی

معضلاتی که در بالا ذکر شد فقط تعدادی از مشکلات موجود در خوزستان میباشد که راجع به هر کدام میشود کتابها نوشت.نویسنده ی این سطور در اینترنت به مطلبی برخورد تحت عنوان «خاطرات زندان یک شهروند عرب اهوازی» که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم گرفت  به عنوان اولین نوشته و در جهت آشکار سازی بیشتر این مطلب را به اشتراک بگذارد.

با امید اینکه این نوشته جهت اطلاع رسانی از اتفاقاتی که درون زندانهای جمهوری اسلامی انجام میگیرد باشد نه اینکه همچون سیاست رعب و وحشت نظام جهت ازبین بردن اراده ملت و مرگ دموکراسی باشد.
با ذکر این نکته که در عالم هنر و سینما زامبی ها( مردگان زنده) موجوداتی اند که قلب و اندامهای حیاتی آنها از کار افتاده است، حرکت بدن آنها تنها چیزی است که از دنیای زندگی آنها باقی مانده است.
خیلی آرام قدم میزنند گویی خواب هستند.

آنچه در ادامه میآید شرح دیدار یک همشهری از زامبی ها در دنیای واقعی ست:
پس از انتقال از محل بازداشت اطلاعات به زندان کارون، سعی کردم جغرافیا، جمعیت شناسی و بخشهای مختلف زندان را که با رای دادگاه انقلاب اسلامی ایران به آن محکوم شده بودم و قرار بود چندین سال در آن زندگی کنم شناسایی کنم.
چند روز پس از ورود به زندان در راهرو اصلی داخل زندان قدم میزدم که بعضی از زندانیان را که بیشتر شبیح ارواح یا زامبی بودن را دیدم که انسان از دیدن چهره های آنها میترسید.

شخصیتهای عجیب و غریب برنگ سبز، دندانهای سیاه و نامنظم که بخاطر شکستگی و خرابی شکل بسیار بدی پیدا کرده بودند، بدنی لاغر و استخوانی و رگهای سر متورم و چشمانی قرمز، دستانی لرزان و کمر قوز کرده براستی که آدم با دیدن این انسانها به وحشت می افتد.

اینگونه است که دیدن این شبح وحشتناک در زندان هزاران فکر را در سر یک زندانی تازه وارد آغاز میکند. ولی چیزی که واضح بود نشانگر واقعیت درد و رنج شهروندان زندانی عرب اهواز در زندانهای ایران است.
وخیم بودن اوضاع بهداشتی در زندانها فراتر از این تصویر است.

من در رابطه با این افراد کنجکاو شدم که چه چیزی باعث این وضع و چه بلایی سر این زندانیان آمده است که به این حال و روز در آمده اند. پس از پرس و جو کردن به من گفتند که در زندان بندی وجود دارد که در آن به زندانیان داروی متادون می دهند، توضیع این دارو توسط مسولان زندان انجام میشود. من قبلا راجب این ماده چیزی نشنیده بودم. من در محله ای زندگی میکردم که قاچاق مواد مخدر در آن زیاد بود ولی هرگز چیزی بنام متادون نشنیده بودم. با این حال تحقیقات ثابت کرده برای سلامتی مضر است زیرا باعث انقباض شدید سیستم تنفسی و آسیب به کبد و قلب، ضعف شدید در قدرت بینایی و غیره میشود.

همچنین به علائم روانشناختی مانند اختلالات از دست دادن حافظه و عدم اعتماد بنفس اشاره میشود، که میتوان گفت این دارو هم جسم و هم روح انسان را نابود میکند. مطالعه ای در سوئد نشان داده مصرف کنندگان متادون بیشتر از سایر داروهای مسکن در معرض خطر مرگ قرار دارند.

در آن روزها شنیدم یکی از بستگانم در بند متادون زندانی است، یک روز در حال رفتن به راهرو اصلی بطور تصادفی با یکی از کارمندان که از قبل او را میشناختم برخورد کردم. این دوست به زندانیان سیاسی احترام میگذاشت، از او خواستم که بند را ببینم که موافقت کرد. تعداد معتادان به این مواد مخدر مرگبار از هزار نفر فراتر بود که فقط در زندان کارون اهواز قرار داشتند.

روش تهیه و توزیع مواد در بین این صدها زندانی بسیار دلخراش بود. یک در فلزی بود که بک پنجره کوچک در آن باز کرده بودند و صدها زندانی در پشت این در همدیگر را کنار میزدند که زودتر به آن پنجره برسند و صورت خود را مقابل آن پنجره قرار دهند. مواد را با یک سطل با آب مخلوط میکردند و سپس کارمندان آن مایع را با سرنگ از سطل بیرون کشیده و سپس در دهان زندانیان تخلیه میکردند، صحنه ای که هیچوقت فراموش نخواهم کرد، در آن ازدهامی که صدها زامبی برای بدست آوردن آن مایع مرگبار و بشدت کثیف باهم مسابقه میدادند مانند جوجه های پرنده مناظر غذا. از همه بدتر بعضی ها این مایع را در دهان خود نگه میداشتن و آن را در کیسه های پلاستیکی تف میکردند و آن را به سایر زندانیها میفروختند. این وضعیت منجر به شیوع برخی بیماریهای عفونی در بین زندانی ها شده بود.

به آنطرف مشکل بیاییم. خانواده های این افراد، مادر – بچه – همسر آن زندانی بیچاره که زامبی شده چه فشاری را تحمل میکنند، با دیدن این وضعیت آیا امیدی برای این خانواده ها باقی میماند؟ این ماده خطرناک سالهاست که به مقادیر زیاد به این زندانیان داده میشود گویا نسل کشی بدون صدا و با رضایت کامل قربانیان درحال انجام است. 

در آشویتس قربانی در لحظات آخر متوجه مرگ خود میشد ولی در این روش تا لحظه آخر قربانی به طرف مرگ خودش با رضایت کامل در حال سبقت گرفتن از نفر جلویی است که در لیست آمار مرگ و میر هفتگی زندان، آماری که هرگز جایی منتشر نمی‌شود قرار بگیرد.

به گفته آن دوست کارمند، رییس زندان مشغول تجارت مواد مخدر است و مهمتر اینکه مجری دستوراتی است که از تهران به آنها دیکته میشود.
اختصاص بخش ویژه جهت رفاه حال زندانیان ، بند متادون.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com