گفتگوی رادیو پیام کانادا با عباس منصوران از حزب کمونیست ایران در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط ارتش ترکیه و نیروهای داعش تحت حمایت ترکیه در روژاوا. استفاده ارتش ترکیه از بمبهای فسفری؛ مقاومت مردم و چگونگی حمایت از مقاومت روژاوا.


روژآوا در آماج فاشیسم و وظیفه ما!

عباس منصوران

گفته می شود که جنگ ادامه سیاست است به شکلی دیگر. اما آنچه از ۹ اکتبر در روژآوا به وسیله ارتش ترکیه آغاز شده، یک جنگ متعارف نیست، بلکه یک جنایت است و یک هجوم فاشیستی در ادامه یک سیاست فاشیستی. بینشی که نئوعثمانیسم ورشکسته ای را به نمایش می گذارد تا دلال- سوداگری برآمده از اعماق تاریخ با مغزی انباشته شده از سموم ایدئولوژی و تفکری است برآمده از حجره های مسجد سلطان احمد در استانبول و بازار. این عفونت کهنه بار دیگر به سودای آزمایش بازگشت به دوران سلطنت پاشائیسم رویکرد دارد. جهان اما خاموش به نظاره ایستاده است کمتر از یک بازی فوتبال در دست مافیا و قماربازان.

اردوغان با حزب اسلامی اش پرچم اخوان المسلمین در دست، در شرایطی ادای مضحک سلطانهای عثمانی را به نمایش می گذارد که پوسیدگی و درندگی اش به آخرین سلطان عثمانی «عبدالمجید دوم» می ماند که حکومت و ارتش اش ۱.۵ میلیون ارمنی و زحمتکشان کرد و علوی و… را قتل عام کرد. رژیم اردوغان بیش از پیش، در باتلاق بحران های سیاسی و اقتصادی تا گردن فرورفته در حالیکه توده های کار و زحمت، قهرمانانه در عراق، حکومت دست نشانده ی حاکم را به آستانه ی سرنگونی کشانیده و حکومت اسلامی در ایران به سوی باتلاق تاریخ سرازیر شده، و ترامپ و دولتش درگیر بحران های کاخ سفید و رهبری در تب و تاب اند، فرصت را غنیمت شمرد. اردوغان، این سرکرده بورژوازی ترکیه با تانک و توپ و بمب افکن های دومین ارتش ناتو، همانند لاشخوری نفرت آور بر فراز روژآوا، مجال را مناسب شمرده تا در روژآوا سرزمین سوخته بیافریند.

بورژوازی حاکم بر ترکیه به رهبری اردوغان و حزب مذهبی- فاشیستی «عدالت و توسعه»، نوعثمانیسم دیگری را همچنان در مغز مسموم خویش می پروراند. وی نه برای «منطقه امن» بلکه برای نابودی و سرکوب یک جنبش پیشرو و شوراگرای میلیونی در روژآوا، فاجعه ی عفرین و کوبانی دیگری را در سر می پروراند. این هجوم تنها با برتری نیروی هوایی می توانست و می تواند پیشروی کند. همانگونه که در عفرین، مشاهده شد تنها در پناه بیش از روزانه ۷۳ بمباران هوایی به اشغال عفرین قهرمان و خونین دست یافت، اما اینک در آنجا، زیر پاتک های یگان های مقاومت زنان و مردان و نیروی مقاومت مردمی روزی نیست که با تلفات جدی روبرو نشود.

ترکیه با پروژه ی «سپر فرات” (۲۰۱۶) و “شاخه زیتون” (۲۰۱۸) از سال ۲۰۱۲ با بمب افکن و بمب و تانک و موشک برآن بوده است تا جنبش خودگردانی را در روژآوا را به خاک نشاند تا آرمان خودگردانی را در دیگر بخش های کردستان از ریشه بسوزاند. در این هدف، همزمان و همراستا، جنبش انقلابی در کردستان ایران، ترکیه و عراق را نیز زیر تاثیر قرار داده و حکومت های ایران و اقلیم عراق را نیز با خود همپیمان دارد.

اما کانتون ها، زنان ومردان آزاده و زحمتکش از هرقومیت و زبان و فرهنگ و با تجربه خودگردانی، اراده کرده اند که سرنوشت خویش را خود رقم زنند، و آلگوی خودمدیریتی به ویژه در خاورمیانه باشند. این جنبش با خصلت نمایی انقلابی، در محاصره ارتش پنجم ناتو به فرماندهی ترکیه، در جنگ و درگیر با حکومت اسلامی عراق و شام (داعش)، ارتش «آزاد سوریه» و جبهه النصر و جبهه الشام که در برگیرنده دهها باند مذهبی و راهزن جنایت پیشه و حکومت های روسیه؛ سوریه، ایران و حزب الله لبنان و دولت عراق و مزدوران محلی این دولت ها، و سکوت دولت اقلیم کردستان عراق و همدستی و تبانی دولت آمریکا و اتحادیه اروپا با این دشمنان رهایی، ایستاده است تا خود از دستاوردهای سال های مبارزه و هزاران جان عزیز دفاع کند و حماسه بیافریند.

ترامپ تاجر و دلال، با توهین؛ جنبش خودمدیریتی در شمال سوریه را «مبارزاتی عشیرتی» می خواند در حالیکه به انحلال کانتون ها چشم دوخته و دستی در دست اردوغان، چراغ سبز اشغال را نشان داد و با ارتش ناتوی خویش و ارتش ترکیه، گشت مشترک داد، سپس پایگاه های خود از رها کرد و سلاح ها را با صدها تریلی به عراق منتقل کرد. حکومت های سوریه و روسیه و ایران سرخوش از این همدستی در تلاش گشودن کریدور حکومت اسلامی- روسیه از دیرالزور تا به حلب و دمشق گذر کرده به اقیانوس راه یابند. در حالیکه یگانهای ارتش محافظ خلق- زنان و مردان و نیروهای ق س د، در دیرالزور هنوز در برابر داعش می جنگند، رفقا و همرزمانشان تنها با تکیه بر نیروی مقاومت، شجاعت و آزادمنشی خویش در جبهه های نبرد علیه فاشیسم اردوغانی حماسه می آفرینند.

دراین هجوم، بمب افکن های ترکیه از بمب های فسفری استفاده کرده اند. تنها در بیمارستان حسکه ۲۰ زخمی شدید سوخته با مواد شیمیایی را بستری شده اند. با رنگ پوست سیاه و با صدها تاول ریز و درشت که در روزهای مختلف و جداگانه با بمباران هوایی زخمی شده بودند. سوختگی های دیگری را به بیمارستان های قامشلو و سلیمانیه فرستاده شدند. برای دهها خبرنگار از تایم تا اسوشیتد پرس و صدای آمریکا و… با دلیل و مدرک نشان داده شد که این سوختگی تنها می تواند نتیجه مواد شیمایی باشد و درخواست گسیل کارشناس از سازمان ملل شد. یکی از خبرنگاران از علی شیر که دست راستش از دست داده بود پرسید هدف اردوغان چیست؟ پاسخ داد سوزاندن ما (سوتاندَن)! بیشتر زخمی ها مردمان سیویل یا شهروندان عادی هستند.

در این شرایط، بدون شک با پیشبرد چنین پروژه ایی روژآوا با همه جانفشانی ها در خطر است. بمب افکن ها و غرش تانک ها در عبور از دیوارهای اشغال و تجاوز و بمباران و شلیک ها از قامشلو، سره کانی، گره اسپی، عین عیسی، بین کانتون های جزیره و کوبانی و فرات، همچنان کشتار می آفریند. حمله رقعه را که در کانتون فرات است و منبج که در کانتون کوبانی، و دیرک از کانتون جزیره همه را در برمی گیرد. ترکیه دستگیر شدگان را جابجا تیرباران می کند. در روزهای نخت، دست‌کم ۱۵ غیر نظامی، از جمله هاورین خلف، زن آگاه و آزاده، دبیرکل حزب «سوریه آینده» و راننده او را در جنوب شهر تل اسپی (تل ابیض) پس از دستگیری تیرباران کردند. خلف ۳۵ ساله به دست گروه‌های مزدور زیر فرماندهی ترکیه از خودرو بیرون کشانیدند و پس از شکنجه تیرباران شد. داعش فرصت یافت تا روز ۹ اکتبر از زیرزمین های مخفی خود به پایگاهی از نیروهای امنیت (آسایش) حمله برد که با ۶ کشته و بیش از ده تن زخمی همگی پوزه برخاک، تیرشان به سنگ خورد و دستگیر شدند. روز ۱۰ اکتبر قامشلو با حمله هوایی و زمینی به خون نشست. کودکانی به وسیله خودرو انفجار قطعه قطعه شدند.

به دبستانی و صف نان و دیوار زندان داعشیان از زمین و هوا شلیک شد. شب پیش از آن به رمیلان شلیک شد تا منابع نفت را به آتش بکشانند. در این سوی با دست تنها و مقاومتی تا پای جان با سلاح های سبک و نیمه سنگین بدون پوشش هوایی. گله وار لشگری از داعشیان، جبهه النضر و جبهه الشام و مزدورانی بسیج شده از سوی حکومت ترکیه با بمب افکن ها و هواپیماهای جاسوسی و پهبادها به این سوی دیوار رانده شدند که با تلفاتی سنگین روبرو شدند. سر کانی (راس العین) یا همان سرچشمه، نقطه استراتژیکی بود که این هجوم از زبان اردوغان به هدف اشغال شهر «سرچشمه» نام «چشمه صلح» به آن نهاده شده بود. هدف تنها سرکانی نیست، تمامی شهرها و روستاهای مرزی از نوار قامشلو گرفته تا منبج و رقعه بیش از ۸۰۰ کلیومتر درازا و به عمق بیش از ۳۰ کیلومتر هدف اولیه ای این هجوم است.

یگانهای مقاومت و توده های زحمتکش، سلاح بر کف همدوش آنان، انترناسیونالیستها، از سوسیالیست و کمونیست و آنارشیست گرفته در سنگرها از کوبانی -کانتون فرات- تا پیرامون کانتون عفرین اشغال شده- برای دفاع از کاشانه و آزادی این مردمان رنج و رزم و سنگر گرفتند. روز ۱۷ اکتبر پیش از اعلام آتش بس، در یک اقدام خودانگخیته، توده های تهی دست و شهر و ده، صدها صدها سلاح بر کف به ناگهان به سوی سرکانی شتاقتند تا رزمندگان و مدافعین روژآو را همسنگر باشند.

در این سرزمین گویی همانند هزاران سال پیش، روش زندگی و مبارزه ای در هم آمیخته در پیکار علیه خونخواران تاریخ، از آشور و هخامنشی و ساسانی و روم و سپاهیان مکه و مدینه و عثمانی و صلیبیون و پیمان موسوم به سایکس-پیکو (فرانسه و انگلستان) برای چهارپارچه سازی کردستان در سال ۱۹۱۴ و تا به امروز همچنان در بیم و امید و در مقاومت و پیکار و تلاش برای زندگی. این جنبش با بیش از ۱۲ جانباخته و بیش از ۳۰ هزار زخمی و دست و پا و چشم از دست داده و برای همیشه زمین گر، با زخم های هولناک در بدن. در برابر داعش، خود پیشمرگ سلطه سیاه ترین طاعون تاریخ برای بشریت شد تا داعش، خاورمیانه و اروپا و آسیا و آفریقا را به آنچه که در شنگال آفرید تبدیل نکند.

جهانیان، وامدار این جان برکفان هستند که اینک تروریست اشان می خوانند. در این سرزمین گندم و زیتون و دجله و فرات، توده های به پاخاسته برای خودمدیریتی، هجوم حکومت ترکیه و چراغ سبز سران آمریکا و ناتو که ترکیه خود عضوی از این پیمان نظامی است باردیگر به خود رهایی کمر بسته اند.

در اینجا هدف فاشیسم نابودی الگو و جنبش روژآوا است. در این هدف، تمامی حکومت ها و بورژوازی جهانی هم پیمان اند. حضور نظامی و سیاسی در عراق برای دولت سوداگر ترامپ سودآورتر است. معامله و داد و ستد حکومت آمریکا با روسیه با سپردن سوریه به پوتین و همراهانش، در این سوداگری آشکار است. ترامپ معامله گری است که کالاهایش را با سود لحظه ای و اندکی می فروشد تا سرمایه اش پیوسته در گردش باشد. او هیچکس را به سان دشمن و دوست پایدار در این بازار به رسمیت نمی شناسد، برای او همه مشتری اند که باید با آنان معامله کرد، فریبشان داد و یا دستکم با آنان کالایی به کاسبی قالب کرد.

از سوی دیگر، ترامپ از وابستگی اقتصاد ترکیه به اروپا و روسیه به ویژه ناخشنود است. تجارت اتحادیه اروپا با ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۷۱ میلیارد دلار گزارش شده در حالیکه تجارت آمریکا و ترکیه تنها ۲۰ میلیارد دلار بوده است. خریدهای سنکین جنگ افزارهای مانند موشک های اس ۴۰۰ از روسیه به وسیله ترکیه، بیش از پیش این عضو «احمق» ناتو به بیان ترامپ را به تناقض سیاسی کشانیده است. این هجوم به اینگونه می تواند برای اردوغان شمشیری دو لبه باشد، و برای آمریکا نیز فرصتی تا با تضعیف اردوغان دولت جایگزین و دلخواه خویش را در پی اجرای نقشه ضد انسانی اشان جایگزین شود.

آتش بس ۱۲۰ ساعته روز ۱۸ اکتبر شکننده و تنها برای ارزیابی این هجوم و فرصتی برای گفتگو بین سران سرمایه جهانی اعلام شده است.

برای پیوستن به مقاومت اشتیاق فراوان دیده می شود از اقلیم کردستان، از ایران و اروپا، اما راه های کردستان عراق و سوریه به شدت کنترل می شوند و بسته مانده اند. پشتیبانی های بین المللی، همایش های عظیم و فشار بر دولت ها و مراکز و ارگان های بین المللی و هر اقدامی که بتواند در روند سیاسی آنان تاثیرگذار باشد، پشتوانه مقاومت خواهند بود.

اتحاد عمل و پشنیبانی همبسته نیروهای انقلابی، جنبش، نهادها و ارگانهای کارگری می توانند نیروبخش مقاومت توده های رنج و کار و جنبش پیشرو و خودرهایی روژآوا باشند. نباید اجازه داد فاشیسم حاکم بر ترکیه که بدون شک نماد یک گرایش فاشیستی جهان سرمایه داری است، چیره شود و اسپانیای فرانکوی فاشیست تکرار شود. می توان و باید از یک فاجعه انسانی و نسل کشی تاریخی جلوگیری کرد، پیش از آنکه دیگر دیر شده باشد.

روژآو
۲۱ اکتبر ۲۰۱۹

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com