بعد از دو جنگ‌ جهانی، فروپاشی دیوار برلین بزرگترین واقعه قرن بیستم در تاریخ دیپلماسی جهان بود. ۹ نوامبر ۱۹۸۹ (۲۲ مرداد ۱۳۶۸) آن دیوار شکاف برداشت و گرچه فقط در آجر و خشت و بتون فروریخت، اینجا و آنجا پیچید آرزوی انسان برای آزادی را نمی‌توان برای همیشه سرکوب کرد. برای بررسی همه جانبه این موضوع، می‌توان به گذشته‌های دور تر هم رفت، دورانی که سوسیالیست‌های آلمان، فعال بودند، پیش از رزا لوکزمبورگ و کارل لیب کنشت که حدود صد سال پیش به قتل رسیدند، زمانیکه حزب کارگران سوسیال دموکراتیک آلمان (SDAP) و امثال فردیناند آگوست به‌بل (شخصیت برجسته آن جنبش) بر سر زبانها بود، همچنین، وقایعی که در روسیه زمان لنین گذشت که علاوه بر او، و تروتسکی، منشویکهایی مانند ژولیوس مارتوف هم در صحنه بودند. همچنین وقایع اتفاقیه بعد از لنین و استالین، آنچه در مجارستان، لهستان، رومانی و چکسلواکی سابق گذشت و بطور خاص، بهار پراگ و وقایع زمان دوبچک… همچنین، ایده میخائیل گورباچف که در سال ۱۹۸۵ در اتحاد شوروی (سابق) به رهبری رسید و اعلام کرد که خواهان پایان دادن به جنگ سرد است. در این گفت‌و‌شنود، از پیش‌زمینه‌های بحث و آنچه بر شمردم می‌گذریم و می‌پردازیم به دیوار برلین که اکنون در آستانه سی‌امین سالگرد فروپاشی آن هستیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با آقای قصیم  پیش‌تر در مورد مکتب فرانکفورت، ارنست بلوخ، هانا آرنت و مانس اشپربر… صحبت کرده‌ام. همچنین چند گفت و شنود داشتیم (در مورد مجاهدین و شورای ملی مقاومت و…) که با این عناوین در یوتیوب منتشر شده و در سایت خودم هم موجود است:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


░▒▓ همه نوشته‌ها و ویدئوها در آدرس زیر است: 
همنشین بهار 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com