۱- خبری تأسف‌برانگیز حاکی‌ست: «دولت‌مردانِ کنونی، بودجه‌ی فرهنگی کشور برای سال ۹۲ را با کاهشی ۲۹ درصدی نسبت به سالِ پیش در نظر گرفته، و برای سالِ جاری، ۲۲۰۰ میلیارد تومان از سهم فرهنگ و هنر مملکت را به مواردی دیگر اختصاص داده اند». یک نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی ایران به نام “محمد باقری بنایی” توضیح داده است که «بودجه کل کشور، ۷۳۰ هزار میلیارد تومان است و رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته دارد؛ امّا سرجمعِ بودجه‌ی فرهنگی کشور، حدود ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد».  وی، برخی از اطّلاعات جزیی را نیز در این زمینه، این‌گونه ارایه می‌دهد: «سهم اعتبارات فرهنگ، ‌هنر، ‌رسانه و گردشگری ۲۰ درصد؛ ‌ بودجه تربیت بدنی ۶ درصد و بودجه‌ی متفرقه‌ی فرهنگی ۶۳ درصد کاهش داشته است». این‌ کاهش های صورت گرفته در بخش فرهنگ، بر اساس تصمیمات صاحب‌نظران و بودجه‌نویسانی ست که با دولت دوّم احمدی‌نژاد در حال همکاری هستند.

۲- وزیر آموزش و پرورش کشور، از «تربیت ۳ میلیون دانش‌آموز، در طرح حفظ قرآن کریم در سراسر کشور» خبرداده است. وی نه ذکری از محلّ تأمین بودجه برای طرح مذکور، کرده؛ و نه یادی می‌کند از مدارسی در نقاط محروم کشور، که در آن‌ها حداقلّ امکانات نیز یافت نمی‌شوند. “حمید‌رضا حاجی بابایی” از تحوّلی بنیادین سخن می‌گوید که معلوم نیست با کدام بودجه‌ی کاهش یافته، یا نیافته، صورت می‌پذیرد: «امروزه با تحوّل بنیادین در آموزش و پرورش، ۱۰ هزار مدرسه‌ی قرآنی پذیرای دانش آموزان عزیز و حتّی خانواده‌های آنان می‌باشد؛ در حالی که قبل از تحول بنیادین تنها ۶۷۰ مدرسه قرآنی وجود داشت». او خشنود است که در وزارتخانه‌ای که برای تأمین جان و آسایش دانش‌آموزان، حسّاسیّتی نشان نمی‌دهند، چنین کرده‌است: «نهضت ملّی حفظ قرآن با عنایت به منویّات مقام معظم رهبری در مدارس کشور اعلام شد و ۳ میلیون تن از دانش آموزان ما برای حفظ قرآن دست بالا گرفته و اعلام آمادگی کردند» این دانش‌آموزان، شاید مانند همان دانش‌آموزانی هستند که برای حضور در اردوهای “راهیان نور” نیز مجبور به اعلام آمادگی شده و به راهی رفته اند، که نه حاصل و نه بازگشتی نداشته اند.

۳- در آستانه‌ی برگزاری “نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران”، مدیر نشر “سامان” ایران به خبرگزاری “ایلنا” می گوید:

«دو چاپخانه‌ی سابقآ فعّال، همین امروز کار خود را تعطیل کرده‌اند. این تعطیلی در واقع ماحصل مشکلات آن‌ها در سال گذشته بود که در سال جدید به این نتیجه رسیدند که امکان ادامه‌ی کار را ندارند». “رسول محمّد‌حسینی” در مورد نمایشگاه کتاب و تأثیر آن بر روند فعّالیّت چاپ‌خانه‌ها، اخبار خوشایندی ندارد: «سال‌های قبل در آستانه‌ی نمایشگاه کتاب، حجم کاری چاپخانه ۲ و حتی ۳ برابر می‌شد و چند شیفت کار می‌کردیم و شیفت شب ما هم فعّال بود، امّا امسال به‌زحمت ۱۰ درصد به حجم کار ما اضافه شده و‌‌ اگر همان شیفت عادی روزانه‌ی خود را هم داشته باشیم، خدا را شکر می‌کنیم».

وی، اخبار ناگوار نشر در این دوران را چنین تکمیل می‌کند که «سابقآ تیراژ یک نوبت کتاب، حداقل ۲۰۰۰ نسخه بود، امّا این روز‌ها تیراژ ۵۰۰ نسخه‌ای امری عادی است».

۴- دولت محمود احمدی‌نژاد، کارشناسان و تئوری‌پردازانی دارد که می نشینند و بحث می‌کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که “با وجود “افزایش” بودجه‌ی کلّی دولت، بودجه‌ی فرهنگی آن را تا میزان ۲۹ درصد “کاهش” دهند. این دولت، وزارت‌خانه‌ای نیز دارد با نام “فرهنگ و ارشاد اسلامی” که متولّی امور فرهنگی و هنری در کشور است و سیاست‎‌‌های کلّی در این زمینه را تبیین و بودجه‌ها را توزیع می‌کند. این وزارت‌خانه و وزیر‌ش، معاونتی دارند با نام “معاونت قرآن و عترت” که اکنون، حجت الاسلام “حمید محمّدی” بر آن نشسته است. این معاون محترم، در واکنش به مشکلات نشر و کاغذ که سبب افزایش معضلات چاپخانه‌داران و بیکاری نویسنده‌گان و کاهش خواننده‌گان شده، ظهر روز ۱شنبه چنین می‌گوید:

«باتوجه به محدودیّت‌های تکثیر کتاب و قیمت کاغذ، فکر می‌کنم تیراژ کتاب دچار کاستی شد؛امّا این اتّفاق، برکت بزرگی به همراه داشت و کتاب‌هایی مورد توجه واقع شد که از سطح کیفیِ بالا‌تر و جامعه‌ی مخاطب بیشتری برخوردار بودند و این محدودیّت‌ها منتهی به کیفی سازی و توجه به آثار “فاخر” شد». البتّه در ایّامی که می‌گذرد، منظور از آثار “فاخر”، آن‌هایی هستند که به مسایل دینی یا ولایی، می‌پردازند.

بودجه‌ی فرهنگی کشور، با کاهش ۲۲۰۰ میلیارد تومانی نسبت به سال قبل مواجه شده و نگاهی به سیاست‌های آن وزیر و اندیشه‌ی این یکی معاونت وزیر، یافتن اسباب چنین کاهش‌هایی را آسان می‌سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com