آیا برای پیروزی به «وحدت» اپوزیسیون نیاز است؟

بسیار می‌شنویم که تا اپوزیسیون اختلافات‌شان را کنار نگذارند و متحد نشوند انقلابی رخ نخواهد داد و بعد به اختلافات بین اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی اشاره می‌کنند و نتیجه می‌گیرند بنابراین جمهوری‌اسلامی هم‌چنان دوام و تداوم خواهد داشت.

از طرفی جمهوری‌اسلامی هم مدام تلاش دارد به اشکال مختلف بگوید که جمهوری‌اسلامی اپوزیسیون واحد و یک‌پارچه‌ای ندارد. تمسخر اپوزیسیون چیزی است که جمهوری‌اسلامی از آن سود می‌برد و چه بسا مروج آن هم باشد.

آیا برای براندازی نیاز به وحدت اپوزیسیون است؟

پاسخ این پرسش هم آری است و هم نه.

اگر وحدت اپوزیسیون به این معنا باشد که از فردا صبح آن‌ها بتوانند پشت میزی بنشینند و تا اطلاع ثانوی همه اختلافات فکری و عملی خود را کنار بگذارند چنین چیزی نشدنی است و در عموم انقلاب‌های پیروز هم چنین اتفاقی نیفتاده است.

مگر پیروزی انقلاب اسلامی با چنین وحدتی روی داد؟ گروه‌های سیاسی مخالف شاه بعضا تا حذف فیزیکی یک‌دیگر پیش می‌رفتند و درون خود به تصفیه‌های خونین دست می‌زدند. آیت‌الله خمینی هم با گروه‌های سیاسی مختلف دست به چنین وحدتی نزد.

اما اگر معنای اتحاد این باشد که گروه‌های متکثر اپوزیسیون بر سر اهداف مشترکی به توافق برسند، برای براندازی به چنین وحدتی نیاز است. این‌که شاه باید برود، غرب‌ستیزی و اسرائیل‌ستیزی و مانند این اشتراک عموم اپوزیسیون شاه بود.

برای براندازی جمهوری‌اسلامی هم باید عمده گروه‌های مخالف و منتقد حکومت به این نتیجه برسند که حکومت اصلاح‌پذیر نیست و باید برود.

تکیه بر گفتمان حقوق بشر و آزادی و تنظیم روابط سیاسی بر اساس منافع ملی هم می‌تواند وجه مشترک گروه‌های اپوزیسیون باشد و به باور صاحب این کیبورد به بیش از این نیازی نیست.

تاکید نامعقول و نشدنی بر وحدت اپوزیسیون تنها به کار نا امیدکردن مخالفان حکومت می‌آید.

از طرفی دیگر باید گفت که این وحدت اپوزیسون نیست که موجب انقلاب می‌شود بلکه برعکس این آغاز جنبش‌های مردمی و اعتراضات عمومی است که موجب وحدت نظر و عمل بیش‌تر اپوزیسون می‌شود. «جنبش سبز» که اتفاق افتاد و مردم که به شکل گسترده به خیابان آمدند اپوزیسیون هم به یک‌دیگر نزدیک‌تر شدند.

اعتراضات دی‌ماه ۹۶ نتیجه‌ی وحدت اپوزیسیون نبود بلکه آن اعتراضات موجب شد که اپوزیسیون برانداز نزدیکی بیش‌تری با یک‌دیگر پیدا کنند.

آیا در ایران انقلابی رخ خواهد داد؟
در مطلب بعدی در این مورد خواهم نوشت

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com