در دنیای امروز، شیوه یافتن شریک جنسی و عاطفی به سرعت در حال تغییر است. در سالهای اخیر، با گسترش روبه رشد اپ های دوست یابی آنلاین، شاهد شکل گیری نوع ویژه ای از ارتباط بین انسانی در عصر فرامدرن هستیم که وجود آن بدون تکنولوژی، ورای تصور است.
هرجای دنیا که باشید کافی است تا یکی از این اپ ها را نصب کنید، پروفایلی بسازید و لوکیشنی انتخاب کنید تا بر اساس ویزگی هایی که خودتان به این اپ ها می دهید، نزدیک ترین افرادی را که با خصوصیات شما در اطرافتان زندگی میکنند به شما معرفی کنند. این اپ ها به طور گسترده نه تنها برای روابط جنسی یک شبه بلکه برای یافتن شریک در روابط طولانی مدت نیز به کار میروند. ایده طراحی ساده است: دنیا بزرگتر از آن است که هرکسی این شانس را داشته باشد تا نیمه گمشده اش را در دنیای واقعی بر سر راه زندگی ش بیابد. از طرفی، زندگی ماشینی امروز، به خیلی افراد این فرصت را نمیدهد تا با رفتن به بارها و کلاب ها و مهمانی های دوستانه با دیگران آشنا شوند.
این اپ ها همچنین، واقعا می توانند درمورد افرادی که سلایق جنسی خاصی دارند و ممکن است در دنیای واقعی شرکایی مانند خودشان را به راحتی پیدا نکنند مفید باشد. اقلیت های جنسی، افراد مهاجر، کسانی که دچار محدودیت های حرکتی یا شناختی هستند و افراد سالمند( شش تا ۱۲ درصد کاربران این اپ ها ۵۵ تا ۶۴ ساله اند)، با استفاده از این اپ ها شانس بیشتری برای یافتن شریک می توانند داشته باشند.
پژوهشی که در اگوست ۲۰۱۷ بر روی بیش از شش هزار کاربر این اپ ها درامریکا انجام شده نشان داده است که ۴۸ درصد افراد تنها برای سرگرمی از این اپ ها استفاده میکنند. تنها ۱۹ درصد برای یافتن پارتنر دایمی و ۱۳ درصد به منظور یافتن شریک جنسی وارد این اپ ها می شوند.


برخی از این اپ ها قابلیت های جالبی دارند. به طور مثال، در Okcupidبرای ساختن پروفایلی کامل شما باید به سوالات زیادی پاسخ دهید. از ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی و علاقه تان به سیگار و مشروب گرفته تا میزان ورزش روزمره یا رژیم غذایی تان. دیدگاه تان نسبت به مذهب و علاقه به حیوانات. اطلاعات این چنینی توسط اپ مورد تحلیل قرار میگیرد و افراد با علایق مشترک به شما معرفی میگردند. البته که Best match ها فریبنده اند. بطور مثال صدها نفر در یک اپ ممکن است درونگرا، عاشق گربه ، خام گیاهخوار و لامذهب باشند. آیا تمامی این صدها تن برای ارتباط با هم مناسبند؟ قطعا ً پاسخ منفی است. با این وجود، چنین فیلترهایی میتواند افراد را بر اساس شباهتهایی که ممکن است چندان هم مهم نباشد به یکدیگر نزدیک کند. افراد میتوانند پروفایل های مختلف را ببینند و درمورد هر پروفایل، علاوه بر اطلاعاتی مانند سن و لوکیشن و بیو و … عددی را ببینند که نشان میدهد چند درصد با صاحب پروفایل«مچ» هستند. لایک زدن و لایک گرفتن دو نفر میتواند آغاز چت و آشنایی دونفره باشد.

اما این اپ ها ایرادهایی هم دارند! مهم ترین نقدی که به این اپ ها وارد است، دید کالاگونه ای است که نسبت به انسان ها ترویج می دهند. کابران در این اپ ها، با هر بار ورق زدن یک پروفایل روی گوشی موبایل شان، گویی که در حال انتخاب مدل ماشین یا ساعت با رویه مبلمان منزل شان باشند، یک انسان را( غالبا ً به صرف اینکه چهره اش را در یک عکس خاص نپسندیده اند)، کنار میگذارند. این در حالی است که در روابط انسانی واقعی، شما انسان دیگری را به عنوان یک کل ، یعنی مجموعه ای از ویژگی ها می بینید و ممکن است بعد از سه بار دیدار و گفتگو با یک فرد، همزمان جذب شیوه فکر کردنش، عطر مورد استفاده اش و ریز شدن چشمانش موقع خندیدن شوید. ترکیبی که شاید هرگز در دنیای آنلاین قابل مشاهده و دسترسی نباشد حتی اگر عکس همان فرد را بارها در چنین اپ هایی دیده بوده باشید.
عادت دیگری که در بسیاری از کاربران این اپ ها رایج است، وسواس و طمع بی پایان برای پیدا کردن « گزینه بهتر» است. گویی وارد نوعی مزایده شده باشند. گاه دیده می شود که فرد، گزینه مناسبی را از طریق اپ پیدا میکند با او چت کرده، و قرار میگذارد. نتیجه مثبت است و هردو نفر مایل به ادامه رابطه اند. با این حال، یکی از طرفین، به جای صرف وقت بیشتر برای شناختن طرف مقابلش؛ همچنان به جستجو ادامه میدهد چرا که فکر میکند گزینه های بهتری ممکن است پیدا شوند. این رفتار، یعنی واگذار کردن این موضوع به شانس و امید به اینکه شاید از این هم بهتر پیدا شود، معمولا ً نتیجه مناسبی ندارد. شما فرد مورد نظر را از دست می دهید و سایر گزینه هایی که منتظرشان بودید یا پیدا نمی شوند یا معمولا ً ممکن است متقابلا ً جذب شما نشوند. این خاصیت انسان است که وقتی گزینه های زیادی پیش رو دارد که فکر میکند مختار است یکی را از بین آنها انتخاب کند، غالبا ً دچار تردید و وسواس میگردد و هیچ یک را انتخاب نمی کند. چنین افرادی اغلب اوقات تنها می مانند و ممکن است شانس داشتن افراد مناسب را نیز در زندگی شان به سادگی از دست بدهند.
پژوهش ها نشان میدهد کاربران این اپ ها بیشتر ممکن است درباره وزن خود دچار وسواس شوند. هم چنین آمار بالایی از آزار کلامی و تمسخر ظاهر و بدن دیگران و همچنین تحقیر بر اساس نژاد در این اپ ها به سازندگان شان گزارش می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com