شاید بیراه نباشد اگر بگوییم پنهان کردن هویت جنسیتی ترنس جندر و ترنس سکشوال دشوارتر از پنهان کردن گرایش جنسی است. افراد ترنس سکشوال، به ویژه اگر مایل به طی کردن فرایندهای تطبیق جنسیت باشند ناگزیرند در مقطعی برای خانواده شان آشکارسازی کنند. افراد ترنس جندر نیز، در صورتی که بخواهند با پوشش و آرایش دلخواهشان در برخی جمع ها ظاهر شوند، احتمالا ً به آشکارسازی به عنوان یک ضرورت، حداقل برای اطرافیان نزدیک شان فکر خواهند کرد. این در حالی است که افراد ( فارغ از اینکه ترنس یا سیس جندرباشند) میتوانند سالها گرایش جنسی شان را مخفی نگه دارند یا انتخاب کنند که آن را برای یک فرد خاص در خانواده فاش کنند. اما فرد ترنسی که قصد انجام عمل تطبیق جنسیت دارد، چنین انتخابی را ندارد.

به همین دلیل، فرایند آشکارسازی برای افراد ترنس، ممکن است زودتر رخ دهد و ضروری تر به نظر برسد. در این مقاله به طور اختصاصی به آشکارسازی ترنس ها خواهیم پرداخت. با این توضیح که برخی از این نکات می تواند برای تمامی اقلیت های جنسی مفید باشد.

قبل از آشکارسازی :

۱- از امنیت خود اطمینان حاصل کنید . مطمئن شوید که با مطرح کردن موضوع در معرض خشونت یا تبعیض قرار نمیگیرید( به طور مثال از کار یا مدرسه/دانشگاه اخراج نمی شوید یا از منزل طرد نخواهید شد). اگر چنین احتمالی مطرح است، ابتدا باید مکان امنی برای ماندن پیدا کنید.

۲- یک حامی پیدا کنید. درمیان افراد خانواده، کسی را که از همه بیشتر با او صمیمیت دارید و او را روشن تر و آگاه تر از بقیه یافته اید انتخاب کنید. سپس برای چندین ماه ، در موقعیت های مختلف ، مباحث مربوط به هویت جنسیتی را بدون اشاره به خودتان مطرح کنید و اطلاعات او را محک بزنید. سعی کنید غیر مستقیم ازطریق پیشنهاد تماشای فیلم و… به او اطلاعات بدهید و در صورت لزوم درباره مساله تا حدی پیش زمینه و آگاهی ایجاد کنید.

۳- پس از زمینه سازی، ابتدا برای فرد حامی آشکارسازی کنید . هیچ گاه دریک جمع، آشکارسازی نکنید. به طور مثال این که وقتی همه خانواده دورهم نشسته اند بروید و خطاب به آنها بگویید که «من ترنس هستم» ایده جالبی نیست. پس بهتر است از فرد حامی آغاز کنید. وقتی برای فرد حامی آشکارسازی کردید، از او بخواهید فعلا ً مساله شما را فاش نکند. او نیز برای سنجش شرایط و فراهم کردن زمینه برای سایرین، به زمان نیاز دارد. ممکن است فرد حامی نیاز داشته باشد از کمک یک مشاور استفاده کند یا اطلاعاتی را کسب کند. او اگر چه حامی شماست و شما را پذیرفته اما همچنان برای کمک به شما نیاز به اطلاعات دارد. عجله نکنید و به او زمان بدهید.

۴- با کمک و مشورت فرد حامی گام های بعدی را بردارید. با کمک فرد حامی، از انعطاف پذیرترین افراد خانواده آغاز کنید و برای آنها برون آیی کنید. سعی کنید این کار را وقتی انجام دهید که فرد حامی نیز در خانه حضور دارد. درباره افراد سخت تر که حدس می زنید پذیرش کمتری ممکن است داشته باشند، دست نگه دارید تا تعداد حامیان تان را در محیط زندگی تان افزایش دهید. لزومی ندارد تمام این فرایند در مدت کوتاهی رخ دهد.

۵- ضرورت سنجی کنید. از خودتان بپرسید « برای چه دارم به این فرد خاص این موضوع را می گویم؟» دقت کنید که در محیط کار یا تحصیل ممکن است به شما انگ زده شود یا با رفتارهای تبعیض آمیز مواجه شوید.

۶- زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید.

یکی از مهم ترین و در عین حال ساده ترین موضوعاتی که باید رعایت کنید ضرورت سنجیدن بهترین زمان و مکان است. به طور مثال، اگر یکی از اعضای خانواده بیمار شده، خواهرتان فردا کنکور دارد و قرار است به زودی به خانه جدیدی نقل مکان کنید( یا شرایط مشابه یعنی زمانی که افراد خانه پرمشغله اند و استرس زیادی دارند) وقت مناسبی برای آشکارسازی نیست. سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که فرد مورد نظرتان آرامش فکری و تمرکز لازم را دارد. همچنین یک مکان خصوصی و خلوت را انتخاب کنید. بهتر است با فردی که میخواهید برایش برون آیی کنید تنها باشید. همچنین مطمئن شوید که او عجله ای ندارد ( مادرتان را در حال آبکش کردن برنج وادار نکنید با شما به اتاق بیاید تا برایش آشکارسازی کنید!)

۷. جدی ، محکم و با اعتماد به نفس صحبت کنید. اجازه ندهید این طور به نظر برسد که در حال شوخی یا لودگی هستید. صحبت هایتان را از قبل مرور کنید. این میل شماست که خودتان را چگونه توصیف کنید . سعی کنید صادقانه درباره احساسی که نسبت به خودتان و هویت تان دارید سخن بگویید. قبل از شروع صحبت اصلی، تاکید کنید که می خواهید درباره موضوعی صحبت کنید که برایتان بسیار مهم است. اگر از قبل، برای فرد مورد نظر زمینه سازی کرده باشید، آشکارسازی بسیار راحت تر خواهد بود. چرا که فرد مورد نظر درباره موضوع یک پیش زمینه ذهنی دارد.

۷. اگر مکالمه خوب پیش نرفت آن را تمام کنید. اگر متوجه شدید رویکرد کسی که برایش آشکارسازی کرده اید مثبت نیست سعی کنید مکالمه را ادامه ندهید. جنگ و جدل و یا دعوا کردن کمکی به شما نخواهد کرد. این که شما به گریه بیفتید یا طرف مقابل تان شما را بازخواست کند هر دو بی نتیجه است. در چنین شرایطی بهتر است بگویید: « ممنون که گوش دادی . فکر میکنم الان آمادگی شنیدن صحبت های منو نداری. ترجیح میدم زمان مناسب تری درباره ش صحبت کنیم ».

۷- درباره موضوعاتی که ممکن است مورد سوال قرار بگیرید مطالعه کنید و آمادگی لازم داشته باشید که به سوالات پاسخ بدهید. سوالاتی همچون :

– یعنی میخوای تغییرجنسیت بدی؟ ( به این سوال بر حسب اینکه چنین تمایلی دارید یا خیر، پاسخ دهید)

– یعنی تو دراگ کویین/ دراگ کینگ هستی؟ جواب: نه. دراگ کسیه که با لباس جنس مخالف نمایش اجرا میکنه. اما من واقعا ً دوست دارم که لباسم، نقشم توی جامعه و [ درصورتی که ترنس سکشوال هستید ] بدن و هویتم رو تغییر بدم تا تبدیل به فردی از جنس مخالف بشم. )

– از کی فهمیدی اینجوری هستی؟ (درباره مدت زمانی که این حس را داشته اید و درگیری های درونی تان توضیح دهید.)

– چرا چنین چیزی رو انتخاب کردی؟ جواب: من انتخاب نکردمش. این حس در درون من هست. من میتونم انتخاب کنم که پنهان یا ابرازش کنم. ولی با قایم کردنش من شاد نیستم و زجر می کشم.

– مطمئنی که حست غلط نیست؟ ( اغلب گفته می شود بهتر است زمانی آشکارسازی کنید که مطمئن هستید. با این حال، ممکن است خیلی افراد، به ویژه نوجوانان؛ نتوانند بدون همکاری خانواده شان از امکاناتی مثل دسترسی به مشاوره و تحقیق بیشتر درباره هویت شان بهره مند شوند. اگر درباره حس تان تردید دارید، از گفتن آن نترسید. به ویژه اگر درحال آشکارسازی برای فردی هستید که احتمال زیادی می دهید حامی شما شود. به او بگویید که تردیدهایی دارید و نیاز به کمک او دارید تا به قطعیت برسید) .

– آیا من برایت مادر/ پدر/ والد / سرپرست بدی بوده ام ؟ ( به فردی که برایش آشکارسازی میکنید اطمینان دهید که ترنس بودن یک نوع تفاوت مانند چپ دست بودن است. این ربطی به نوع تربیت، محیط زندگی یا خطای اطرافیان ندارد).

– یعنی قراره عوض بشی؟ (به فردی که برایش آشکارسازی میکنید اطمینان دهید شما همان فرد با همان شخصیت و ویژگی ها هستید. رابطه شما با هم و علاقه ای که به هم دارید تحت الشعاع قرار نمی­ گیرد).

– من می ترسم. شنیده ام اتفاقات بدی برای ترنس ها می افتد! جواب: میتونم درکت کنم. اما با پنهان کردن این موضوع، این مساله برای من ناپدید نمی شه. علاوه بر این تحقیقات زیادی نشون داده که ترنس ها در صورتی که حمایت اطرافیان شون رو داشته باشند میتونند به اندازه سایر مردم شاد و سلامت زندگی کنند.

– من گیج شده ام. نمیتوانم بفهمم. نیاز به زمان دارم تا کمی درباره این موضوع فکر/تحقیق /مطالعه کنم. ( به فرد این فرصت را بدهید و انتظار بازخورد فوری مثبت نداشته باشید).

– چطور میتوانم به تو کمک کنم؟ (به فرد مورد نظر بگویید چه انتظاراتی دارید).

– من مشکلی با این مساله ندارم. اما فلانی را چطور راضی کنیم؟ با فامیل چه کنیم؟ جواب در و همسایه را چه بدهیم؟ ( در این مرحله بهتر است با کمک و همفکری درباره دغدغه هایی که او دارد صحبت کنید. میتوانید بگویید که فعلا ًعجله ای نیست و نباید شتابزده عمل کند. لازم نیست به همه افراد فامیل یا همسایه پاسخگو بود. همچنین از فرد حامی برای همفکری در این مرحله کمک بگیرید.)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com