۲۶ شهریور ۹۷ برای اولین بار گروهی از جوانان گمنام اپوزسیون جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای موجودیت شبکه‌ی برانداز “فرشگرد” را اعلام نمودند.

در معرفی خودشان تاکید داشتند که حزب و جناح نیستند بلکه شبکه‌ای هستند از براندازانِ معتقد به برگزاری میدان میلیونی و کعبه‌ی آمال و الگوی مبارزاتی‌شان در این راه جنبش آتپور صربستان است که منجر به سقوط دیکتاتوری میلوسویچ شد.

شاخصه‌های منحصر بفردی که در اعضای این شبکه‌ی برانداز بود از جمله جوانی اعضا، تحصیلات بالا، آشنایی تمامی اعضا با رسانه‌های نوین ارتباطی و قدرت کلامی این افراد در مصاحبه با تلویزیون‌های مختلف باعث شد توجهات رسانه‌ای را به خود معطوف نمایند تا جایی که با حمایت افراد شاخصی همچون رضا پهلوی نیز روبرو شدند و تا چند هفته به صدر اخبار تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از ایران راه یافتند. جوانانی که با شور و حرارت از کارزار میدان میلیونی می‌گفتند و مردم ایران را به نافرمانی مدنیِ خشونت پرهیز دعوت میکردند.

باری… اکنون که یکسال از آغاز به کار این شبکه گذشته است میخواهیم نگاهی داشته باشیم بر عملکرد یکساله‌ی جوانان برانداز مجموعه‌ی فرشگرد. با این توضیح که شاید یکسال برای قضاوت کارنامه‌ی یه سازمان سیاسی مدت زمان کمی باشد اما مرور کارهایی که طی این یکسال انجام شده چندان خالی از لطف هم نیست.

اولین موضوعی که طی یکسال گذشته در مورد فرشگرد به چشم می‌آید تعداد اعضای این شبکه در بیانیه‌ی ابتدائی آن است که در ابتدا با ۴۰ نفر شروع به کار کرد اما در حال حاضر از ۴۰ نفر امضا کننده‌ی ابتدائی که نامشان در سایت رسمی این شبکه موجود است فقط ۳۳ نفر باقی مانده است که خود جای سوال دارد و البته یک نفر که از نیمه‌ی راه و بدون اطلاع رسانی به این جمع اضافه شده است.

اینکه چه چیزی باعث جدائی این افراد از این شبکه شده و اینکه همکاری آنان چرا حتی به یکسال هم نرسیده است سوالی است که اذهان را بخود مشغول کرده است. مگر غیر از این است که “اتحاد” یکی از شعارهای اصلی مبارزاتی این گروه بود؟!

از این موضوع که بگذریم به کارنامه‌ی عملی این گروه خواهیم رسید. شرکت افراد ثابتی از گروه در تلویزیون‌های مختلف و مصاحبه با رسانه‌های جمعی، دو دیدار و مصاحبه با شخص رضا پهلوی، دیدار تعدادی از اعضا با برایان هوک نماینده ویژه مربوط به مسائل ایران، حضور تعدادی از اعضا در کلاس‌های آموزش مبارزات مدنی، فعالیت در توییتر و هشتگ زنی و همچنین دعوت به دیوارنویسی و برچسب زنی در سطح شهرهای داخل ایران از مهمترین اقدامات اعضای این شبکه بوده است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه اندازه این اقدامات مثمر ثمر بوده است؟ علیرضا کیانی از اعضای این شبکه چندی پیش در پاسخ به این سوال گفت اقدامات توییتری ما باعث شد مسئول دفتر رهبر ایران واکنش نشان داده و بگوید “ما اجازه نمی‌دهیم حکومت پهلوی برگردد (نقل به مضمون) “! اما فقط همین…؟!

موضوع دیگر روحیه‌ی نقدپذیری و گفتگوی اعضای این شبکه در بستر فضای مجازی است که با انتقادات فراوان روبرو بوده است. بطوریکه بسیاری اذعان دارند که در ابتدا فرشگردی‌ها را افرادی تحصیلکرده، مدرن، معتقد به گفتگو و انتقادپذیر و اهل چالش می‌دانستند، اما با گذشت چند ماه از معرفی آنان در حین گفتگو آماج حملات تند، بدون سند و بعضا مورد فحاشی آنان قرار گرفته‌اند و در نهایت نیز توسط آنان بلاک شده‌اند.

این چنین رزومه‌ای برای کسانی که مدعی آزادی بیان و آزادی اندیشه و اعتقادات شخصی هستند چگونه می‌تواند مورد قبول واقع شود و بدتر از همه‌ی اینها اینکه اعضای فرشگرد اسم رضا پهلوی را هم با این اعمالشان لکه دار می‌کنند اگر روال بر همین منوال باشد!

این موضوعات بعنوان مرور بخشی از اقدامات یکسال گذشته‌ی این شبکه بوده و البته نقدهایی که می‌تواند به بهبود عملکرد آنان کمک کند لکن عزیزان فرشگردی مختارند که بپذیرند یا بلاک کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com