“ای درختانِ عقیم ریشه‌تان در خاکهای هرزگی مستور

یک جوانه‌ی ارجمند ازهیچ‌جاتان رست نتواند

ای گروهی برگ چرکینِ تار چرکین پود

یادگار خشکسالی‌های گَردآلود

هیچ بارانی شما را شست نتواند

مهدی اخوان ثالث

چهل سال حاکمیت جهل و واپسگرایی، قربانی دیگری گرفت. سحر خدایاری که ملقب به “دختر آبی” شد، آتش به پیکر خود و دلهای ما کشید و درگذشت. ریشه‌یابی علل وقوع این حادثه موضوع این بیانیه نیست و ما تنها بر این موضوع پای می‌فشاریم که چرا باید جنون حکومت دینی، شرایطی فراهم آورد که جانی اینچنین شیفته، پایانی چنین دردناک برسرنوشت خود انتخاب کند؟

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران ضمن ابراز مراتب عمیق تاسف خویش از آنچه بر دختر مظلوم سرزمینمان رفته، دو نکته را یادآوری می‌نماید: 

۱. برای رهایی از این حکومت استبدادی و بیرحم هیچ راهی جز تقویت مقاومت مدنی و بی‌خشونت نیست و هسته‌های این مقاومت در هر جایی باید رشد و نمو داشته باشد. آیا ماموری که سحر را به جرم تلاش برای ورود به ورزشگاه و یا حتی توهین به مامور دولت، به سیستم قضایی تا بُن و ریشه فاسدی که سرانجام چنین تراژدی را رقم زد، تحویل داد میتواند سر آرام بر بالین بگذارد؟ مقاومت و «نه» گفتن به حکومت دیکتاتوری از همین نقطه آغاز می‌شود. ما از جمیع پرسنل خدوم نظامی و انتظامی که دل در گرو مردم ایران دارند درخواست داریم که در چنین مواردی، خود پاسدار حقوق حقه‌ی زنان سرزمینمان باشند و اسباب آزادی افراد برابری‌طلب و حق‌جویی همچون سحر را در موارد مشابه فراهم آورند.

۲. موقعیت اندوهبار پیش آمده شرایطی را ایجاد نموده که مردان و مخصوصا هواداران تیم‌های ورزشی، می‌توانند حمیت و التزام خود به برابری‌خواهی و رفع تبعیض بر علیه زنان ایران را از سوی ایدئولوژی حاکم نشان دهند و دستکم در چند بازی پیش روی لیگ یا ترتیبی برای خالی کردن استادیوم‌ها اتخاذ نمایند و یا در صورت حضور، با صدایی رسا بر حق زن ایرانی در داشتن حقوق برابر در تمام زمینه ها با مردان تاکید کنند و یاد و خاطره دختر آبی را به نحو مقتضی گرامی دارند. باید که این زنجیر گسسته گردد و اکنون که سحر خدایاری جان در چله کمان نهاده، موقع مناسبی ست که این موضوع ضد حقوق زنان یعنی “عدم مجوز حضوردر استادیوم‌های ورزشی برای زنان” یکبار وبرای همیشه مرتفع گردد.

امیدواریم در تمام میادین و مسابقات ورزشی در هفته‌های آتی، تماشگران و ورزشکاران با روبان یا بازوبندهای آبی یاد و خاطره سحر خدایاری را زنده نگاه دارند.

 در این میان ورزشکاران شجاعی که به این پیشامد اعتراض نموده‌اند نیز فرصت مطلوبی دارند که در همگامی با مبارزات خشونت پرهیز مردم ایران، گامی فراتر گذارند و تا احقاق حقوق حقه زنان سرزمینمان از حضور در مسابقات و میادین خودداری نمایند.

هجا بار دیگر ضمن تسلیت به عموم مردم ایران و مخصوصا خانواده و منسوبین “دختر آبی” از ملت ایران درخواست می‌نماید بر علیه این حجم از تبعیض و وقاحت و حماقت، مقاومت مدنی را در پیش گرفته و تکامل بخشند.

 

هیات سیاسی – اجرایی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

بیست و یکم شهریور ماه نود و هشت

۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی   

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com