در جریان برپایی نمایش انتخاباتی برای رئیس جمهوری بعدی در ایران بخشهای مختلف مردم ایران با کارزار رای ما سرنگونی است، سراسری و متحد مقابل حکومت ایستادند و به اشکال مختلف کیفرخواست خود را علیه بیش از ۴۲ سال حاکمیت این رژیم اعلام کردند.  به میدان آمدن مردم در چنین سطحی بطور واقعی نشان دیگری از فضای سرنگونی طلبی و بطور واقعی عزم مردم برای تکرار خیزش آبان ۹۸ بود که در آن مردم علیه فقر و گرانی و تبعیض و نابرابری به پا خاستند و با شعار جمهوری اسلامی نابود باید گردد، حکم به رفتن کل حاکمیت دادند. 

علیرغم خیزش مردم در برابر این مضحکه انتخاباتی، همانطور که انتظار میرفت کارگزاران حکومت ابراهیم رئیسی عضو کمیته مرگ در سال ۶۷ را از صندوق رای خود بیرون آوردند. رئیسی کسی است که به دلیل نقض فاحش حقوق بشر از جمله نقش مستقیمش در کشتارهای دهه ۶۰ از طریق عضویتش در «کمیته مرگ» سال ۶۷ و همچنین سرکوب اعتراضات در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

رئیسی کسی است که فرمان قتل هزاران انسان آزادیخواه  در سال ۶۷ را صادر کرد تا پایه های حکومت وحشی و جنایتکار اسلامی را تحکیم کند. از همین رو در مضحکه انتخاباتی امسال مادران دادخواه با شعار رای ما سرنگونی است در پیشاپیش صف اعتراضات مردمی علیه نمایش انتخاباتی حکومت بودند.

رئیسی کسی است که «عفو بین‌الملل» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی به جای قرار گرفتن تحت تحقیقات کیفری به خاطر جرائم بین‌المللی، در منصب ریاست جمهوری قرار گرفته است. این سازمان در بیانیه خود عدم وجود پیگرد قانونی علیه رئیسی را «نمودی فجیع از قصور جامعه بین‌المللی در رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران» دانست.

تحت ریاست رئیسی بر قوه قضائیه از اسفند ۱۳۹۷ تا کنون  هزاران نفر از کارگران و جوانان و زنان و مردم معترض، و افراد اقلیت‌های مذهبی و قومی دستگیر شده، شکنجه شده و به حبسهای طویل المدت محکوم شده اند. بنا بر قوانین ارتجاعی اسلامی برای کارگران و مردم معترض احکام شنیع شلاق صادر شده و اجرایی گردیده است و اعدام ها رکورد داشته است. یک نمونه آن  اعدام نوید افکاری جوان قهرمان محبوب مردمی در سال گذشته به خاطر شرکت در اعتراضات مردمی در سال ۹۷ است. هنوز دوبرادر دیگر او وحید و حبیب افکاری در بازداشت بسر میبرند و جانشان در خطر است.  همچنین در د وره ریاست رئیسی  به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی مصونیت مطلق داده شد و  ۱۵۰۰ نفر از مردم معترض طی خیزش مردمی آبان ۹۸ به قتل رسیدند  و هزاران انسان معترض بازداشت و زندانی شدند. سازمان عفو بین الملل در گزارشی تحت عنوان “ویرانگران انسانیت” از دستگیری‌های گسترده، ناپدیدسازی و شکنجه در پی اعتراضات مردمی خبر داد و در بیانیه خود اعلام نمود که ابراهیم رئیسی می‌بایست در خصوص جنایات علیه بشریت، شامل قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه در ابعاد گسترده و سازمان‌یافته، تحت تحقیقات کیفری منطبق با موازین و قوانین بین‌المللی قرار بگیرد، از جمله توسط کشورهایی که اصل صلاحیت قضایی جهانی را اعمال می‌کنند.

جمهوری اسلامی و رئیسی جلاد به عنوان رئیس جمهور، مطلقا مردم ایران را نمایندگی نمیکنند، بلکه این حکومت آشکارا سرکوبگر وقاتل مردم است و باید در سطح جهان بایکوت شود. رئیسی و تک تک سران حکومت ایران باید در دادگاههای بین المللی محاکمه شوند.

انتظار کارگران و  مردم ایران از جهانیان اینست که رئیسی جلاد را به رسمیت نشناسند و با بایکوت جهانی جمهوری اسلامی فعالانه از مبارزات مردم علیه این حکومت چپاول وغارت و جنایت و سرکوب حمایت کنند.

 کمپین برای آزادی کارگران زندانی از تمام اتحادیه های کارگری و نهادهای انساندوست در سراسر جهان میخواهد که حمایت و پشتیبانی خود را از این خواست برحق مردم ایران اعلام کنند. جمهوری اسلامی باید از تمام مراجع بین المللی از جمله سازمان جهانی کار اخراج گردد. خوشبختانه تا کنون تعدادی از اتحادیه های کارگری و چهره ها و شخصیت های شناخته شده کارگران در کشورهای مختلف همبستگی خود را با کارزار ما برای بایکوت جهانی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند. امروز انتظار ما اینست که فعالتر از قبل همصدا با ما خواستار عدم به رسمیت شناخته شدن رئیسی جلاد به عنوان رئیس جمهوری ایران و محاکمه و در یک دادگاه بین المللی شوند. چنین جهت گیری ای به فضای حق طلبی در ایران بسیار کمک میکند.

در ایران نیز در ادامه اعتراضات تا کنونی باید تلاش کرد که این صدا جهانی شود و  جمهوری اسلامی در سطح بین المللی به انزوای کامل کشیده شود.

 

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

Shahla.daneshfar2@gmail.com

http://free-them-now.com

۳۰ خرداد ۱۴۰۰- ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)