۲۴ فروردین ۱۳۹۲| عدالت برای ایران عمیقترین تسلیت های خود را به بازماندگان زلزله ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ بوشهر ابراز می دارد. مطابق گزارش ها، پس از زلزله ۶.۱ ریشتری، چهار پس لرزه، مناطق زلزله زده را بار دیگر به لرزه درآورد.گزارشها همچنین حاکی از آن است که زلزله یک روستا را به طور کامل از میان برده و حداقل ۳۷ کشته و ۸۰۰ مجروح در پی داشته است.

عدالت برای ایران از مقامات جمهوری اسلامی می خواهد که به مسئولیت قانونی خود در فراهم آوردن امکانات و خدمات متناسب برای کلیه زلزله زدگان و نیز حمایتهای لازم برای بازسازی خانه های خود  عمل کنند. عدالت برای ایران مقامات جمهوری اسلامی را ترغیب می کند که حقوق تمامی قربانیان زلزله را بدون درنظر گرفتن قومیت یا مذهبشان اعاده کنند. مطابق میثاق بین المللی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تامین امکانات بهداشتی، غذا و مسکن تناسب برای همگان از جمله وظایف دولت ایران شناخته شده است.

در مرداد ماه ۱۳۹۰، پس از وقوع زلزله در آذربایجان، علیرغم صدها کشته و چندین روستای کاملا از میان رفته، مقامات جمهوری اسلامی در کمک رسانی به زلزله زدگان بسیار کند عمل کردند. به علاوه، نیروهای انتظامی و امنیتی به طرز خشونت باری بیش از ۳۰ امدادگر را که یک کمپ امدادرسانی به زلزله زدگان در منظقه سرند برپا کرده بودند دستگیر کردند. متعاقب آن، ۲۰ تن از این امدادگران که عمدتا فعال حقوق بشر بودند با مجازات حبس رو به رو شدند. در پاسخ به اعتراضات جامعه بین المللی، جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که دستگیرشدگان، امدادگر نبوده اند بلکه مجرم یا جاسوسانی بوده اند که برای شبکه های خبری بیگانه کار می کرده اند. ماهها پس از زلزله آذربایجان، به دلیل عدم توجه مقامات دولتی به انجام مسئولیتهای قانونی خود در قبال زلزله زدگان، هنوز مردم منطقه برای بازسازی خانه و زندگی خویش دچار مشکلات فراوان هستند.

عدالت برای ایران جامعه بین المللی را ترغیب می کند تا اطمینان حاصل کند که دولت ایران به حقوق امدادگران احترام می گذارد. عدالت برای ایران به مقامات جمهوری اسلامی نیز توصیه می کند که تمامی اقدامات ضروری را برای جلوگیری از  گسترش فرهنگ و رویه  مصونیت و عدم پاسخگویی مسئولان خدمت رسانی به مردم در مناطق زلزله زده در قبال فساد دولتی انجام دهد.

 

در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، با این نشانی اینترنتی تماس بگیرید:

info@justiceforira.org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com