به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه پنجم تا روز جمعه ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق شهروندی توسط نهادها و ارگانهای وابسته به نظام از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان همچنان جریان داشته است. 


اعدام

در هفته ای که گذشت دست کم ۸ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند. 

سحرگاه روز یکشنبه ۶ مرداد ماه یک کودک مجرم ۲۲ ساله به نام تورج در زندان نور اعدام شد. دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه در حالی این کودک مجرم را اعدام کرده است که برای سرپوش گذاشتن بر احکام غیرقانونی و ضد انسانی خود تاریخ ارتکاب به جرم و سن این زندانی اعدام شده را طوری اعلام کرده است که نشان دهد به سن قانونی رسیده است.

سحرگاه روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه سه زندانی در زندان مرکزی مشهد به اتهام قتل به دار آویخته شدند. یکی از زندانیان به نام یونس-م ۳۴ ساله بود که در سال ۸۶ به اتهام قتل دستگیر شده بود. مشخصات زندانی دیگر داوود ۳۰ ساله اعلام شده که در سال ۸۹ مرتکب به قتل شده بود. از مشخصات زندانی سوم اطلاعی در دست نیست.

صبح روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه حکم اعدام یک زندانی به اتهام قتل در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانی حدودا ۳۰ ساله، محمد قدرتی نام داشت که طی روزهای گذشته از زندان ورامین جهت اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

سحرگاه روز چهارشنبه ۹ مرداد ماه، حکم اعدام یک زندانی بنام حمید سماعی(سمائی) در زندان امیرآباد گرگان به اجرا درآمد. این زندانی حدود ۱۰ سال قبل در جریان یک نزاع دسته جمعی به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حمید سماعی، بارها اتهام خود را رد و اظهار بی گناهی کرده بود. افرادی هم در دفاع از او شهادت دادند ولی سرانجام در دادگاه به اعدام محکوم شد.

سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ماه حکم اعدام دو زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان لاکان رشت به اجرا درآمد. نام یکی از این زندانیان کوشا متقی اعلام شده اما از مشخصات زندانی دیگر اعدام شده اطلاعی در دست نیست. این دو زندانی روز پنج‌شنبه سوم مرداد ماه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

بازداشت‌ها

بامداد روز شنبه ۵ مرداد ماه شماری از جوانان و فعالان عرب اهل شهر حمیدیه توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند. بازداشت این فعالان تحت عنوان دیوار نویسی صورت گرفته است. برخی از بازداشت شدگان از اعضای کمیته های مردمی هستند که در جریان سیل به سیل‌زدگان کمک کرده و در ساختن سیلبندها در شهر حمیدیه کمک های فراوانی کرده بودند.

اسامی شماری از بازداشت شدگان سعید سیاحی ٢٠ ساله و برادرش مسعود سیاحی ١٧ ساله و مرتضی شاخی ١٩ ساله می‌باشد.

روز شنبه ۵ مرداد زهره بهبودی، خبرنگار روزنامه خراسان و فعال رسانه ای در شهرستان کلات، به دلیل شکایت پزشک قانونی این شهر بازداشت و روانه زندان وکیل‌آباد مشهد شد. گفته می‌شود وی در کانال شخصی خود به بازنشر مطالبی درباره وضعیت نامناسب اورژانس و پزشکی قانونی شهرستان کلات اقدام کرد که با شکایت پزشک قانونی شهرستان مواجه شد.

روز شنبه ۵ مرداد دو شهروند کُرد اهل اشنویه  به نام‌های فتاح علیکرد و یونس شریفی جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود به زندان این شهرستان منتقل شدند. این دو شهروند بهمن‌ماه سال ٩٧ به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران توسط دستگاه قضایی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه ماه حبس کاهش یافته بود.

روز شنبه ۵ مرداد، ماموران لباس شخصی به منزل پروین ادوایی فعال مدنی در شهر مریوان یورش برده و ضمن تفتیش منزل، وی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.  پروین ادوایی طی چند سال گذشته در حوزه حقوق زنان و کودکان و محیط زیست در شهر مریوان فعال بوده است.  

روز یکشنبه ۶ مرداد ماه، اسرین درکاله، فعال حقوق زنان توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل شخصی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

روز یکشنبه ۶ مرداد ماه، لیلا حسین‌زاده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و جهت اجرای حکم ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شد.

در هفته‌ای که گذشت یک شهروند اهل سنت به نام یاسین عظمی ۲۰ ساله در شهرستان جوانرود واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. یاسین عظمی پیش از این در سال ۹۶ نیز بازداشت شده و به مدت دو سال در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه تحمل حبس کرده بود.

وی نهایتاً از بازداشت قبلی با تودیع قرار ۱۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شده بود.

روز دوشنبه ۷ مردادماه، دو شهروند از اهالی شهرهای اهواز و باوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.ند مشخصات این شهروندان علی بریهی ۳۷ ساله از اهال کوی زرگان اهواز و ایوب مدحجی ۳۲ ساله اهل شهرستان باوی عنوان شده است.

روز دوشنبه ۷ مردادماه، شاپور احسانی راد، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای احسانی ‌راد بعد از بازنشستگی با توجه به سطح نازل مستمری بازنشستگی از تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در بخش سرایداری یک مجتمع مسکونی مشغول به کار شده بود که مأموران امنیتی در همان محل وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

روز سه شنبه ۸ مردادماه، علی‌اکبر کریم‌پور، مسئول روابط عمومی و تبلیغات سپاه انصار الحسین همدان، از بازداشت ۲۰ تن از شهروندان زن در یک مهمانی در همدان خبر داد. وی مدعی شد که یک شبکه ترویج سبک زندگی غربی را منهدم کرده‌اند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 

عوامل زندان مرکزی ارومیه روز یکشنبه ۶ مرداد پیمان میرزازاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه را به شعبه ۴ اجرای احکام ارومیه منتقل کرده و حکم ۱۰۰ ضربه شلاق وی را اجرا کردند. آقای میرزازاده در اعتراض به صدور و اجرای حکم شلاق و حبس که به اتهام «توهین به مقدسات» و «شرب خمر» توسط شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی ارومیه علیه وی صادر شده است، دست به اعتصاب غذا زده است.

روز دوشنبه ۷ مردادماه زنان زندانی سیاسی، یاسمن آریانی، ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان در پی یک درگیری در زندان قرچک ورامین به تحریک مسئولین زندان و به دست زندانیان جرائم عادی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در این حمله، حال عاطفه رنگریز که دارای بیماری آسم است به وخامت گرایید و به بیمارستان منتقل شد.

روز دوشنبه ۷ مرداد جلسه دادگاه سیدتوحید قریشی زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت بدون اجازه دفاع از خود برگزار شد. این جلسه دادگاه بدون رعایت حقوق قانونی این زندانی، مبنی بر اجازه دفاع از خود و با قطع کردن دفاعیاتش از طرف قاضی مقیسه و تهدیدات مکرر از جانب وی همراه بود. این در حالی است که قاضی مقیسه و نماینده دادستان حاضر در جلسه هیچگونه اسناد قانونی و محکمه پسند و ادله اثبات اتهام برای محکوم کردن توحید قریشی را در دست نداشتند.

زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز که روز ۲۶ تیر ماه سال جاری، در زندان مرکزی کرج، بصورت ناگهانی دچار سکته قلبی شده بود، صبح روز دوشنبه ۷ مرداد ماه، مورد ضرب و شتم مسئولان زندان قرار گرفته و کشان کشان به زیرهشت منتقل شد.

روز دوشنبه ۷مردادماه پس از اعتراض زندانیان رأی باز زندان سراوان نسبت به رفتارهای تبعیض آمیز و سختگیرانه از طرف مسئولان زندان، زندانیان معترض به قرنطینه زندان سراوان منتقل شدند.   زندانیان رأی باز علاوه بر گذاشتن وثیقه چند صد میلیون تومانی و روزانه ۸ ساعت کار بدون حقوق باید مبلغ ۵۰۰ تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان به حساب انجمن حمایت زندانیان و اداره تعاون واریز کنند.

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی که پیشتر پس از انجام سونوگرافی مشخص شده بود هر دو کلیه‌اش به شدت آسیب دیده و نیازمند رسیدگی پزشکی است، همچنان از دریافت خدمات پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده و وضعیت جسمانی وی رو به وخامت است.  این زندانی علاوه بر مشکلات کلیوی به دیسک کمر، اسپاسم عضلات کمر و تنگی کانال نخاعی مبتلا بوده و سال گذشته نیز از ناحیه کتف راست دچار شکستگی شده است. با این حال علیرغم تجویز فیزیوتراپی توسط پزشکان و نیاز به درمان با بی توجهی مسئولین زندان مواجه شده است. 

روز دوشنبه ۷ مردادماه، منصور چوپانی، زندانی اهل سنت در اعتراض به عدم پاسخگویی به درخواست عفو مشروط و انتقال وی به زندان محل سکونتش دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی از مدت‌ها پیش درخواست خود مبنی بر عفو مشروط و انتقال به زندان محل سکونتش را به مسئولین زندان ارومیه و مقامات قضایی استان آذربایجان غربی ارائه داده است، با این حال تاکنون نسبت به این درخواست بی توجهی شده است.

صدور احکام

دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه حکم دو بار اعدام در ملاءعام را برای یک زندانی به دلیل کشتن دو مامور دریابانی میناب صادر کرد. این دو مأمور خرداد ماه سال جاری در جریان یک درگیری کشته شدند.

روز یکشنبه ۶ مردادماه، حکم ۸ ماه حبس نیما صفار، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان، عیناً در دادگاه تجدیدنظر تایید و به وی ابلاغ شد. جلسه دادگاه این فعال مدنی در تاریخ ۱ مردادماه سال جاری در شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان گلستان برگزار شده بود.

مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، که در زندان قرچک ورامین به‌ سر می‌برند، به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» مجموعاً به ۵۵ سال زندان محکوم شده‌اند. این حکم بدون حضور وکلای این سه زن، و تنها با حضور مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی ابلاغ شده‌ است.

علیرضا کفایی، معلم بازنشسته و رئیس انجمن اسلامی معلمان گچساران به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک شهر یاسوج، علیرضا کفایی با شکایت دفتر امور حقوقی و قوانین شورای نگهبان، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

قتل 

 روز شنبه ۵ مردادماه ماموران نیروی انتظامی در پل خواجوی اصفهان در مقابل چشمان مردم، با شلیک گلوله، یک جوان ۱۹ ساله به نام محمدحسین مجیری را که متوجه ایست آنها نشده بود، به قتل رساندند.

بیانیه سازمان عفو بین الملل در خصوص دفاع مصطفی پورمحمدی از اعدام های سال ۶۷

 سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه ای اظهارات اخیر مصطفی پورمحمدی، مشاور رئیس قوه‌ی قضائیه و وزیر سابق دادگستری ایران، در دفاع از اعدام‌های فراقضایی گسترده سال ۱۳۶۷ را گواه تکان‌دهنده‌ای در تأیید این نکته دانسته است که مقام‌ها و مسئولان ایرانی در آن زمان و تا به امروز عامدانه قوانین بین‌المللی حقوق بشر را مورد بی‌اعتنایی آشکار قرار داده‌اند. به گفته‌ی عفو بین‌الملل، این اظهارات همچنین بار دیگر به شکل برجسته نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد درگیر در آن کشتارها خود را مصون از محاکمه و مجازات می‌بینند.

در قسمتهایی از این بیانه آمده است: «این سازمان به ویژه نگران آن بخش از اظهارات مصطفی پورمحمدی است که مدافعان کشف حقیقت و دادخواهی را به دفاع از «تروریسم» و «همدستی» با دشمنان ایران در منطقه متهم می‌کند و هشدار می‌دهد که این افراد مورد تعقیب کیفری و محاکمه قرار خواهند گرفت. این اظهارات، به موازات انتصاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست قوه‌ی قضائیه در فروردین ۱۳۹۸ (کسی که همانند مصطفی پورمحمدی در اعدام‌های فراقضایی گسترده سال ۱۳۶۷ دخالت داشته)، بازماندگان کشتارها، اعضای خانواده‌های اعدام‌شدگان و مدافعان حقوق بشر را بیش از پیش در معرض این خطر قرار می‌دهد که صرفاً به دلیل تلاش برای کشف حقیقت و برقراری عدالت مورد آزار و تعقیب قضایی قرار گیرند.»

این بیانیه می‌افزاید: «مقام‌های سابق و فعلی ایران نباید اجازه پیدا کنند تا از طریق پخش نظام‌مند اطلاعات غلط و تهدید و تلافی‌جویی علیه کسانی که به دنبال افشای حقایق اعدام‌های گسترده سال ۱۳۶۷ هستند، خود را از هر گونه پاسخ‌گویی مصون نگه دارند».

از همین رو، عفو بین‌الملل بار دیگر از سازمان ملل و کشورهای عضو درخواست می‌کند که علناً و قاطعانه در مقابل مصونیت سازمان‌یافته‌ افراد متهم به ارتکاب جنایات علیه بشریت در ایران موضع‌گیری کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com