سازمان حقوق بشر ایران، ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸: عبدالرضا قنبری، معلم، استاد دانشگاه، شاعر و منتقد فرهنگی که هفتمین سال زندان خود را در زندان رجایی شهر کرج پشت سر می‌گذارد به بند زندانیان سیاسی منتقل شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، عبدالرضا قنبری، ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸ به‌دلیل شرکت در اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری که به جنبش سبز معروف شد، در محل کار خود در مدرسه‌ای در پاکدشت بازداشت شد.

وی پس از تحمل سه ماه سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل و در طی یک رویه دادرسی ناعادلانه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران عینا به تایید رسید اما پس از چهارسال توسط دیوان عالی کشور شکسته شد و به شعبه هم عرض ارسال شد. این‌بار شعبه ۱ دادگاه انقلاب تهران به پرونده عبدالرضا قنبری رسیدگی و حکم ۱۵ سال زندان برای وی صادر کرد.

این حکم نیز با اعتراض عبدالرضا قنبری روبرو شد و او در نهایت در دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی پس از قطعی شدن این حکم بدون داشتن حکم تبعید به زندان برازجان و سپس زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

از آنجا که در قانون مجازات اسلامی جدید مورد اتهامی که عبدالرضا قنبری به‌خاطر آن محکوم شده بود (ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی) حذف شده و دیگر وجود نداشت او در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۴ پس از تحمل بیش از ۶ سال حبس آزاد شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «پس از آزادی، عبدالرضا قنبری پیگیر بازگشت خود به آموزش و پرورش و شغل معلمی شد، اما حراست این سازمان به وی گفت، چون اتهام محاربه در پرونده داشته، نمی‌توانند وی را مجددا استخدام کنند. برای همین وی در صدد اعتراض مجدد به این حکم برآمد تا اتهام محاربه از روی پرونده برداشته شود، اما در کمال تعجب شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به‌جای برداشتن اتهام محاربه که دیگر در قانون وجود نداشت، حکم ۱۰ سال زندان او را به ۱۵ سال افزایش داد و در تاریخ ۲۱ مهر ۹۷ قنبری را مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند».

عبدالرضا قنبری پس از مدتی به زندان رجایی شهر کرج، بند ۱۰ که به زندانیان غیر سیاسی اختصاص دارد انتقال یافت. وی در این مدت بارها درخواست رعایت اصل تفکیک جرایم و انتقال به بند سیاسی را مطرح کرد که با مخالفت مسئولان زندان روبرو شد و در نهایت طی روزهای گذشته پس از اعلام اعتصاب غذا به بند ۴ این زندان که به زندانیان سیاسی و عقیدتی اختصاص دارد منتقل شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com