در جریان نشستی که برخی سازمان های غیردولتی و تشکیلات محلی جوانان فعال در حوزه حقوق بشر و به طور خاص مبارزه با خشونت علیه زنان با کمیسرعالی حقوق بشر ملل متحد داشتند، به نکات مهمی در رابطه با نقش جوانان و سازمان های آنها در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان و دختران اشاره شد.

به گزارش مهرخانه، در این نشست فعالان جوانی از کشورهای: هند، مکزیک، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی و سوئیس حضور داشتند که برخی از فعالیت های خود را در جهت مقابله با خشونت علیه زنان تبیین کردند.

فعالان جوان در جهت ایجاد تحول در جوامع مختلف در راستای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران مورد توجه قرار گرفته اند. از جمله راهکارهای کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد در راستای پیشگیری از اقسام خشونت علیه زنان، «تغییر رفتار» عنوان شده است تا با رویکردها و کلیشه های موجود و تبعیض مقابله شود.

در این جهت نقش جوانان حیاتی ارزیابی شده تا از طریق اعتراضات اجتماعی و یا اقدامات رسانه ای، هنجارهای سیاسی و اجتماعی و کلیشه های رایج را به چالش کشانند.

چنانچه در پی حوادث اخیر تجاوز به یک دختر ۲۳ ساله در هند و یک دختر ۱۷ ساله در آفریقای جنوبی که منجر به مرگ هر دو شد، شاهد اعتراضات عمومی گسترده ای علیه تهاجمات خشونت آمیز علیه زنان در سطح عمومی بودیم که در موارد عدیده ای توسط جوانان سازمان دهی گردید و تحولی در رویکرد عمومی جهان به شمار می رفت. مطالبه ایشان نه فقط مجازات جرایم جنستی، بلکه پایان دادن به مفروضات فرهنگی ناظر بر نادیده گرفتن خشونت علیه زنان بود.

همچنین بنابر تصریح برخی فعالان جوان، تاکنون کمپین هایی در راستای ارتقای آگاهی افراد توسط سازمان های جوانان در مدارس و دانشگاه ها شکل گرفته است که تأثیر زیادی بر افراد جوان داشته و نکته قابل تأمل آنکه با مشارکت مردان جوان در فعالیت های این چنینی انجام تحولات عمیق تر در این رابطه پیش بینی می شود و نرم های جنسیتی زیان آور راحت تر به چالش کشیده خواهند شد.

در این نشست، علاوه بر فعالیت های انجام گرفته، بر نقش مؤثر رسانه نیز تأکید ویژه شده است؛ چراکه با استفاده ازآن امکان جلب مشارکت بیشتر و نیز ارتقای آگاهی در مورد خشونت و برابری جنسیتی بیشتر فراهم می شود. چنانچه در رابطه با حادثه اخیر تجاوز به دختر هندی، شاهد بودیم که چگونه رسانه نقش آفرینی کرد و رسانه های جمعی ابزاری شدند برای نوشتن و ارسال مقالات، عکس ها و فیلم های اعتراضات که تنها با فشار دادن یک کلید در دسترس همگان قرار گرفت.

از جمله مهم ترین دغدغه های مربوط به فعالان جوان، تأمین مالی فعالیت ها و اقدامات ایشان عنوان شده و اینکه در سطوح محلی جهت اداره تشکیلات خویش نیازمند بودجه هستند و این امر با توجه به وقت زیاد و نیروی انسانی که گروه های مزبور در اختیار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com