– گرایش جنسی و هویت جنسیتی یک طیف است که در آن تنوع فراوان یافت می شود. اگر احساس می کنید به راحتی در یک دسته بندی خاص ( همجنسگرا، دوجنسگرا و یا دگرجنسگرا و… ) قرار نمی گیرید دلیلی ندارد خود را داخل هیچ کدام تعریف کنید. اجازه ندهید بر شما برچسبی گذاشته شود تا زمانی که خودتان آمادگی پیدا کنید و بخواهید برچسبی را برای خود انتخاب کنید.

– احساس می کنید مثل بقیه نیستید؟ یادتان باشد که شما خودتان هستید و قرار نیست نقش دیگری را بازی کنید، خود بودن و پذیرش خود با تمام ویژگی های منحصر به فرد می تواند مایه ی افتخار باشد.

– هنگامی که گفت و گوی درونی دارید به خود بگویید قبل از اینکه دیگران شما را بپذیرند باید خودتان خودتان را قبول داشته باشید. به خود بگویید اگر من نتوانم گرایش خودم را بپذیرم و با خودم احساس راحتی کنم، برای دیگران نیز پذیرش کامل من دشوارتر می شود. این حق شماست که عاشق شوید؛ هیچ کس حق ندارد که به شما بگوید احساس عشق را چگونه تجربه کنید. به خودتان بگویید: “من یک انسانم با احساسات، قدرت تشخیص و اشتیاق برای زندگی، مثل انسان های دیگر. من فردیت و خصوصیات منحصر به فرد دارم. هیچ کس حق ندارد به جای من برای زندگیم تصمیم بگیرد. این واقعیت که من همجنسگرا/ دوجنسگرا/ پنسکشوال هستم تنها یک جنبه از وجود من را تشکیل می دهد، درست مثل جنبه ی خلاقیتم، مثبت نگریم، علایقم یا رنگ چشمانم. من ممکن است مانند خیلی از دوستانم نباشم ولی من انتخاب می کنم که زندگیم را مطابق با واقعیت درونیم و طبق آنچه من را دروناً راضی می کند پیش ببرم. این زندگی من است و من خوشبختی را برای خودم انتخاب می کنم.”

– به یاد داشته باشید که لازمه ی همجنسگرا/ دوجنسگرا/ پنسکشوال بودن پیروی کردن از کلیشه های جنسیتی محدود کننده نیست. بسیاری از افرادی جامعه ال جی بی تی قابل تمایز از افراد دیگر جامعه نیستند. آنها ممکن است علایق، اهداف و رویاهایی مشابه با دوستان خود داشته باشند. شما ممکن است از نظر ظاهری و رفتاری نشانه هایی داشته باشید که جامعه آن را منتسب به زنان یا مردان می دانند. رفتارها، علایق و نوع پوشش افراد جنسیت ندارند. تا جایی که امنیت شما به خاطر نمی افتد خودتان باشید. آیا پسران به طور ذاتی عاشق فوتبال هستند و به دختران در خیابان متلک می پرانند؟ خیر. جامعه به علایق آنها از کودکی جهت می دهد و این پیام را به آنها می دهد که این کارها مردانه اند. خود را مجبور به هیچ کار و عادتی نکنید و به خاطر تخطی کردن از عادت های اجتماعی خود را سرزنش نکنید.


– با خودتان صادق باشید تا ارزش هایتان برایتان روشن شوند. شناخت ارزش هایتان به شما کمک می کند که به جای اینکه دنباله رو آنچه که جامعه مهم می داند باشید بر اساس اولویت بندی های خودتان زندگی کنید. با خود خلوت کنید و روی یک کاغذ ارزش هایتان را بنویسید.

– اجازه ندهید به جامعه که به شما بقبولاند که شما باید روش و گرایش خود را تغییر دهید. اگر کسی سعی کرد سلیقه و نظر خود را به شما تحمیل کند مثل این نظر که “گرایش شما غیر طبیعی ست، گناه است، یا یک نوع اختلال روحیست” سعی کنید از او فاصله بگیرید و جای دیگری دنبال حمایت بگردید. در هیچ منبع معتبری نوشته نشده که می توان گرایش به همجنس را “درمان” کرد. اگر کسی به شما گفت این کار ممکن است ، راه خود را از او جدا کنید.
– روش هایی که در دهه ی شصت و هفتاد میلادی در غرب برای “تغییر” گرایش جنسی به طور گسترده استفاده می شدند، به مراجعین صدمه های فراوانی وارد می کردند. در واقع درمانهایی که سعی در تغییر گرایش فرد دارند در آمریکای شمالی و اروپا در حال ممنوع شدن هستند. امروزه همجنسگرایی اختلال شمرده نمی شود و به این ترتیب با آن مثل اختلال برخورد نمی شود.

– به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید. افراد دیگری در محله و شهر شما هستند که تجربه ی شما را دارند و اگر هدفمندانه بگردید با آنها آشنا خواهید شد. آنگاه اگر نیاز داشتید می توانید از آنها حمایت بگیرید. اگر مشکل امنیتی وجود ندارد و فکر می کنید کسی در اطرافیانتان، از خانواده گرفته، تا فامیل، دوست و همکلاسی ذهن بازتر و پذیراتری نسبت به گرایش شما و تجربیات شما دارد از فرصت در میان گذاشتن تجربیاتتان با او صرف نظر نکنید. صحبت کردن با فردی که تجربه های شما را داشته در دوره های سخت می تواند بسیار مفید باشد و در نهایت خواهید دید که میلیون ها نفر با شرایط مشابه شما دست و پنجه نرم می کنند.

– سعی کنید یک گروه یا اصطلاحاً پاتوقی که در آن احساس راحتی می کنید پیدا کنید، جایی که دیگر افراد ال جی بی تی نیز حضور دارند. سعی کنید دوستان جدید از این گروه ها پیدا کنید، با این کار شما شبکه ای از افراد حمایت گر و مشوق دور خود تشکیل می دهید. شما هم می توانید در مقابل از دیگر اعضای شبکه حمایت کنید.

– در فضای مجازی به دنبال گروه هایی که توسط اعضای ال جی بی تی اداره می شوند باشید. در این راه حتماً توصیه های امنیتی در فضای مجازی را جدی بگیرید.
– برای آشکارسازی به هر کسی اعتماد نکنید. قبل از آشکارسازی سعی کنید شناختی از ذهنیت افراد در مورد تنوع در گرایش های جنسی پیدا کنید. اگر فکر می کنید گفتن به فرد آشنایی، می تواند به جای جلب حمایت، پاسخ منفی یا طرد او را به همراه داشته باشد، بیشتر موقعیت را بسنجید. بعضی افراد در کل دید بسته ای نسبت به جهان و پدیده ها دارند و ممکن است عکس العمل توهین آمیزی داشته باشند. یک قانون خوب برای آشکارسازی این است که اگر ته دلتان راضی نیست، برای شخص مورد نظرتان آشکارسازی نکنید. ممکن است بعد از گذشت زمان احساستان تغییر کند، یا هرگز تغییر نکند. مهم ترین مسئله این است که برای خودتان آشکارسازی کنید. هنگامی که گرایش جنسی خود را می پذیرید و تصویر سالمی از خود پیدا می کنید، زمان و چگونگی آشکارسازی برایتان خود به خود روشن می شود.
– وقت و انرژیتان را برای کسانی که آمادگی پذیرش شما را ندارند تلف نکنید. متأسفانه، انسان ها می توانند بی انصاف و کوته بین باشند. در زندگی شما کسانی وجود خواهند داشت که نوع زندگی شما را قبول نخواهند کرد و این را رو در روی شما خواهند گفت. به جای اینکه انرژی خود را برای این آدم ها تلف کنید، از آنها عبور کنید.

– عصبانی شدن شما تنها موجب رضایت آنها می شود. برای اینکه آنها را شکست دهید باید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و قوه ی منطق خود را از دست ندهید. نشان دادن ضعف (از کوره در رفتن) در مقابل کارهای آنها، تنها این افراد را خوشحال تر می کند. اگر نتوانستید از آنها بگذرید سعی کنید نسبت به آنها بی تفاوت عمل کنید. گویی آنها حتی در زاویه ی دید شما هم نیستند. در بلند مدت خیلی احساس بهتری خواهید داشت.
– اطراف خود را پر از اشخاصی کنید که برای شما اهمیت قائل هستند. این اشخاص کسانی هستند که بدون شرط شما را دوست دارند، خوشبختی شما برای آنها مهم است. فکر نکنید خودخواهی است اگر مسائل خود را به آنها بگویید. گاهی با آنها حرف بزنید. به آنها تکیه کنید.

– در صورت امکان؛ آشکارسازی کنید. این یکی از بزرگ ترین قدم هایی ست که می توانید برای پذیرش خود بردارید. آشکارسازی به این معنی نیست که باید خود را با استانداردها و سلایق دیگران هماهنگ کنید. سعی نکنید خود را تغییر دهید یا آرزو کنید که ای کاش مثل بقیه ی افراد بودید که باب میل دیگران شوید. در دنیا بیش از ۷.۶ میلیارد انسان زندگی می کنند و شما نمی توانید همه ی آنها را از خود راضی نگه دارید. کسانی که برای شما اهمیت قائلند شما را آنطور که هستید قبول خواهند کرد. البته از لزوم آگاه سازی و ایجاد آمادگی ذهنی به ویژه در نسل های گذشته نباید غافل شد.

– اگر کسانی نمی تواند یکی از چندین و چند جنبه ی وجودشما را که همان گرایش جنسی شماست درک کنند و نمی توانند به شما با همه ی خصوصیاتتان احترام بگذارند، سزاوار این نیستند که زمان خود را صرفشان کنید. این مشکل شما نیست که این افراد نمی توانند این جنبه از شما را بپذیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com