حضور یک زن در کاروان اعزامی استقلال به  عربستان و همزمانی ورود استقلالی ها با یک دیپلمات آمریکایی به فرودگاه ریاض باعث حواشی در سفر نماینده ایران به عربستان شد.

تیم فوتبال استقلال ایران برای شرکت در دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا تعداد نامتعارفی همراه داشت.

ماده ۴۶ آئین نامه مسابقات صراحتا میگوید که تعداد مجاز کاروان تیمها برای سفر باید ۲۹ نفر باشد (۱۸ بازیکن و ۱۱ نفر کادر فنی و پزشکی و مسوول) اما باشگاه ها میتوانند با هزینه خود تعداد نفرات را بیشتر کنند. با این حال توافق دو باشگاه میزبان و میهمان معمولا این تعداد را بالا می برد.

فراهم شدن امکان زیارت خانه خدا و حج عمره بدون نوبت و کم هزینه دلیل اصلی پرتعداد شدن کاروان تیم هاست و در آستانه چنین سفرهایی هر کس سعی میکند با استفاده از روابط خود با مدیران فدراسیون فوتبال و مسوولان باشگاه، سهمیه برای خود دست و پا کند.

پنج سال پیش پس از آنکه تیم ایرانی با یکصد نفر به عربستان رفت، فدراسیون فوتبال عربستان سعودی با ارسال نامه های به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران, مراتب اعتراض خود را به عملکرد غیرحرفه ای مسوولان فوتبال ایران اعلام کرد و پس از آن فدراسیون فوتبال در نامه ای با امضای محمد نبی (دبیرکل) تاکید کرد هیچ باشگاهی حق ندارد در سفر به عربستان برای بیش از ۵۰ نفر درخواست ویزا کند. اما این رویه بعد از ۲ , ۳ سال و وقتی فدراسیونی ها خود جایی در کاروان های اعزامی پیدا کردند, کم کم به دست فراموشی سپرده شد.

برای نمونه استقلال در هفته نخست سال ۱۳۹۲ در حالی راهی عربستان شد که طبق گزارش های رسمی اعضای این کاروان بیش از ۷۰ نفر بودند.

دو حراستی, دو دلال بازیکن, اطرافیان قلعه نویی, خبرنگاران مخصوص فتح اله زاده، دو- سه لیدر , دو سه کارمند باشگاه, همه اعضای هیات مدیره,  تعدادی از پیشکسوتان همسو, نماینده اسپانسر، مسوول کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال, رئیس سابق سازمان لیگ, دو لیدر و حتی یک نفر که در زمان مدیریت گذشته استقلال از واعظ آشتیانی یک پراید دستخوش گرفته بود تا هواداران را برای شعار دادن علیه قلعه نویی و فتح اله زاده سازمان دهی کند و … در کاروان اعزامی استقلالی ها به عربستان بودند .

عکس یادگاری بخشی از همراهان کاروان عریض و طویل استقلال در ورزشگاه ریاض

جالب است بدانید در کاروان استقلالی ها یک زن هم حضور داشته.  این در حالی است که شورای تامین ریاست جمهوری چند روز پیش قهرمان تنیس روی میز بانوان ایران را فقط به این دلیل که تنها زن تیم اعزامی به هنگ کنگ بود, از سفر بازداشت!

اما دلیل معطلی استقلالی ها در فرودگاه ریاض چه بود؟ الهلالی ها تعداد زیاد کاروان استقلال را دلیل معطلی آبی پوشان اعلام کردند اما حقیقت این بود که همزمان با ورود آبی ها به فرودگاه ریاض, یک دیپلمات آمریکایی با پروازی اختصاصی به فرودگاه ریاض رسید و سعودی ها برای اینکه ورود دیپلمات آمریکایی را تسریع کنند, خراب شدن دستگاه انگشت نگاری ترمینال VIP را بهانه کردند و بیش از نیمی از کاروان استقلال به ترمینال عمومی منتقل شدند که همین باعث معطلی ۳ ساعتی آنان شد.

انگشت نگاری از اتباع بیگانه تقریبا برای اتباع همه کشورها در عربستان قانونی اجباری است اما در فوتبال ایران این طور تلقی میشود که سعودیها برای کارشکنی از تیم های ایرانی اثر انگشت میگیرند. هرچند استقلالی ها با هماهنگی دایره گذرنامه نیروی انتظامی موفق شدند از الهلالی ها انگشت نگاری کنند و به نوعی معطلی در فرودگاه را تلافی کردند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com