یافتن راه چاره امنیتی برای گوشی موبایل کار عاقلانه ای است اما بررسی ها نشان داده که باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید.

بررسی اخیر برنامه های ضد تروجان موجود در Google Play نشان داد که بیشتر این برنامه ها در حد و اندازه این نام نیستند و حتی ارزش و لیاقت فضای اشغال شده در گوشی را هم ندارند.

شرکت AV-Comparative، به صورت انتخابی، ۲۵۰ برنامه امنیتی که در Google play در اختیار عموم قرار داشتند را با ۲۰۰۰ بدافزار متداول استفاده شده در آندروید، مورد آزمایش قرار داد. تنها ۸۰ برنامه موفق به عبور از ابتدایی ترین آزمایش این شرکت شدند، این برنامه ها توانستند حداقل ۳۰ درصد نمونه ها را به عنوان تروجان شناسایی کنند علاوه بر این هیچ برنامه ای را به اشتباه تروجان شناسایی نکردند.

مهمتر اینکه تنها ۲۳ برنامه توانستند با سربلندی از این تست بیرون آیند، آنها موفق به شناسایی تمامی دستورات مخرب گردیدند.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که ضد تروجان های رد شده در این آزمایش، چه استفاده ­ای دارند؟ بیشتر این برنامه ها تنها برای تحمیل تبلیغات طراحی شده ­اند. به عبارت دیگر، به جای محافظت از شما در برابر تروجان های بانکی، ­باج­افزار ها یا دیگر تهدیدات و خطرات، اغلب برنامه های جعلی هستند که با نشان دادن بیش از حد تبلیغات شما را کلافه می کنند.

البته برخی از این برنامه ها که با نام ضد ویروس موبایل معرفی شده ­اند، توسط گوگل شناسایی شده و به زودی از Google Play حذف خواهند شد.

اغلب برنامه­ ها برای تشخیص تروجان ها نام بسته های مشاهده شده را با داده های لیست سیاه و لیست سفید موجود مقایسه می­ کردند. که مطمئنا این روش تشخیص تروجان به قدری ابتدایی است که دور زدن آن برای سازنده های تروجان ها کاری ندارد. شایان به ذکر است که کاربر با نصب این قبیل برنامه ها، خیالش از جهت حفظ امنیت دستگاهش آسوده می­ گردد.

ممکن است دانستن این نکته که بسیاری از برنامه ­های تبلیغ گر خود را حافظ امنیت موبایل معرفی می­ کنند برایتان تازگی نداشته باشد.

علاوه براین، تعدادی از برنامه هایی که در این آزمایش نمره پایینی آوردند کار توسعه دهندگانی است که از روی سرگرمی دست به برنامه ­نویسی و تولید برنامه می ­زنند. آنها به جای تمرکز بر روی کیفیت نرم­ افزار امنیتی، انواع گوناگونی از برنامه ها را توسعه می ­دهند که تنها هدف آن درآمد زایی برای خودشان است. برخی دیگر تنها می­ خواهند در رزومه کاری خود، توسعه برنامه های امنیتی هم به چشم بخورد.

دقت داشته باشید، امتیاز دهی کاربران یا دفعات دانلود لزوما معیار خوبی برای انتخاب برنامه نیست. طبق بررسی های به عمل آمده بر روی ۲۵۰برنامه استفاده شده در آزمایش، اکثریت دارای امتیاز ۴ یا بیشتر در Google Play بودند. یک برنامه کلاهبرداری قبل از شناسایی شدن، ممکن است چندین بار دانلود شده باشد.

مطالب مطرح شده ممکن است نگران کننده باشد، اما این نتایج به ما یادآور می­ شوند که باید از محصولات مشهور با پیشینه اثبات شده در امر حفظ امنیت گوشی های موبایل استفاده کنیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com