حضور شاهزاده رضا پهلوی در کنفرانس سه روزه ققنوس در کانادا  با موفقیت های بسیاری همراه بود که طی آن بسیاری از اندیشمندان و صاحبان فکر و علم گرد هم آمده بودند تا برای فردای ایران، نوید پیشرفت را به همگان بدهند و ایران دوستان حقیقی را به فردایی بهتر امیدوار سازند.

حضور شاهزاده در چنین تجمعاتی نه تنها تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشبرد اهداف علمی آن خواهد داشت، که باعث توجه حداکثری جامعه ی ایرانی خارج کشور به پروژه های دانش بنیان می شود و کمک بسیاری خواهد کرد تا روش های مبارزاتی وی نیز با استدلالات محکم علمی تلفیق شده و مخاطبان شاهزاده را با دست پُرتری برای بحث با مخالفان ایشان روانه ی مناظره ها کند.

دلایلی از این دست مسبب این بوده اند که شخصیت های مطرح سیاسی همواره در مورد حضور و یا عدم حضور در یک نشست، مصاحبه، همایش، بزرگداشت و یا حتی دیدارهای دوستانه، ملاحظات خاصی را داشته باشند که علی القاعده تاثیر بسزایی در حفظ جایگاه سیاسی شان نیز دارد.

از همین رو انتظار می رود شاهزاده رضا پهلوی نیز به تبعیت از پدران ایرانساز خود محمدرضاشاه و رضاشاه کبیر ، بیش از پیش به این مهم مبادرت ورزیده تا باتوجه به افول روزافزون جمهوری اسلامی در نتیجه ی فشار تحریم های بین المللی و امید به سرنگونی رژیم در آینده ی نزدیک، خود را برای اداره ی ایران فردا آماده سازند.

شاید تا پیش از این دیدار با برخی افراد و یا حضور در تلویزیون ها و برنامه های مختلف و گفتگو در زمینه های متفاوت خللی در حفظ جایگاه ایشان وارد نمیکرده و یا حتی در بعضی موارد لازم هم بوده است!، اما با اتفاقات اخیر در منطقه و افزایش فشارها بر نظام حاکم ایران و اثبات ناکارآمدی این نظام و همچنین موج استقبال نسل جوان ایران که این روزها با سردادن شعار “رضاشاه روحت شاد” در هر مکان و زمان نمود عینی پیدا کرده است، بنظر می رسد شاهزاده رضا پهلوی باید بیش از پیش بر حفظ شان جایگاه خویش نزد ایرانیان اهمیت داده و در همین راستا از حضور در محافلی که مناسبتی با جایگاه ایشان ندارد، خودداری کنند.

البته که این هیچ تضادی با روحیه ی دموکرات ایشان نداشته و ندارد. امروزه کمتر کسی است که روحیه ی “معتقد به گفتگوی با همه ی طیف های سیاسیِ” ایشان را زیر سوال ببرد. اما از طرف دیگر هم کمتر کسی پیدا می شود که مثلا از دیدار شاهزاده با چند شخصیت تجزیه طلب در تلویزیونی که محل بودجه اش منتسب به کشورهای نفتی است، خوشحال شود. چرا که بعد از باب شدن چنین دیدارهایی فرصت را برای زدن برچسب تجزیه طلبی به وی توسط رژیم فراهم می کند.

یا کمتر کسی است که از اظهارنظر های کمی عجولانه ناشی از مشورت با مدیر تلویزیونی که بعدا مشخص می شود در ماجرای برلین اطلاعات نادرست داده، خوشحال شود. چرا که فرصت زیر سوال بردن تحلیل های ایشان را برای رژیم فراهم می کند. البته که در آن ماجرا پاسخ شاهزاده خصوصی بوده و قرار نبوده رسانه ای شود، اما مدیر آن تلویزیون از روحیه ی پاسخگویی وی سو استفاده کرده و پاسخ ایشان را که نتیجه ی اطلاعات نادرست وی بوده ، از برای خریدن اعتبار برای خود و تلویزیونش منتشر میکند.

از همین روست که در مطلب پیش رو تلاش شده است این موضوع یادآوری شود که امروزه بسیاری به صورت خواسته و یا ناخواسته موجب تخریب جایگاه شاهزاده رضا پهلوی و در مقام بالاتر اصلی ترین گزینه ی آلترناتیو جمهوری اسلامی می شوند. نباید گذاشت این روند ادامه یافته و به وجهه ی ایشان آسیبی برسد، حتی اگر مخالف سلطنت باشیم! چرا که تخریب رضا پهلوی به معنای تخریب کل اپوزسیون و به نفع جمهوری اسلامی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com