سازمان حقوق بشر ایران، ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۸: نرگس محمدی که به تازگی تحت عمل جراحی برای خارج کردن رحم قرار گرفته بود، در زندان به عفونت مبتلا شده و دسترسی به داروی آنتی بیوتیک ندارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، نرگس محمدی، صبح روز ۲۵ اردیبهشت ماه تحت عمل جراحی خارج کرج رحم قرار گرفت و بدون پایان دوره درمان به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. خانواده این فعال حقوق بشر زندانی خبر دادند که عدم دسترسی او به مراقبت و داروی کافی باعث شده تا به عفونت مبتلا شود.

حمیدرضا، برادر نرگس محمدی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «زخم‌های نرگس عفونت کرده و آزمایش خونی که انجام شده نشان داده که عفونت وارد خون وی شده است و این خیلی خطرناک است».

این منبع در ادامه گفت: «برای ساده ترین عمل، اولین کاری که می‌کنند این است که آنتی بیوتیک تجویز کنند، ولی بهداری زندان هیچ داروی آنتی بیوتیکی به نرگس محمدی نداد. حتی پس از اینکه چهار روز از اعلام نتیجه آزمایش خون گذشته بود».

حمیدرضا محمدی، در توضیح موارد غیرقانونی که در پرونده خواهرش اتفاق افتاده افزود: «الان با اینکه نرگس ۵ سال از حبسش را گذرانده و اجازه نمی‌دهند به مرخصی هم بیاید غیر قانونی است. معاینه نرگس توسط پزشکان متخصص چندین سال به تاخیر افتاد. عمل کیسه صفرای وی، یک سال و خورده‌ای، نزدیک به دو سال به تاخیر افتاد. درخصوص عمل رحم، پزشکان پیشتر گفته بودند که استفاده از وارفارین به منظور رقیق کردن خون و خونریزی‌های ماهانه‌ای که داشته، این دو تا زندگی وی را به خطر میانداخت. چون هم باید رقیق کننده خون میخورد و هم برای متوقف کردن خونریزی، منعقد کننده خون میخورد و این داروها با هم تداخل داشت. آنها دو سال نرگس را در آن شرایط نگهداشتند و بعد از آنکه شرایط یه شدت وخیم شد و زندگی وی در خطر بود، بالاخره اجازه دادند تا عمل رحم انجام شود… الان هم ساده ترین داروها را در اختیارش قرار نمی‌دهند».

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر که به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه و مدنی‌اش، به‌ویژه علیه اعدام، به ۱۶ سال زندان (تجمیع به ۱۰ سال) محکوم شده و از سال ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد، تنها یکبار در مهر ماه ۱۳۹۷ از مرخصی استفاده کرده است.

نرگس محمدی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در (لگام) کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام بوده است. دادگاه همکاری او را با این کمپین مسالمت‌آمیز که تنها در راه لغو مجازات اعدام فعالیت می‌کند، مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» به حساب آورده است. او همچنین به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس دیگر نیز محکوم شده است.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط و لغو حکم ناعادلانه نرگس محمدی شده بود. وی پس از سال‌ها زندان که بصورت نا عادلانه و غیرقانونی به وی تحمل شده از مشکلات جسمی عدیده‌ای رنج می‌برد که نیاز به درمان در خارج از زندان دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com