ابعاد خسارات و ضایعات ناشی از سیل در ایران، براستی یک فاجعه ملی را به نمایش گذاشت و کمر مردم را که پیش از این نیز زیر بار فقر و فشار اقتصادی خم شده بود، در هم شکست. سیاست حکومت در قبال این خسارات و ضایعات از سویی کوچک نمایی میزان خسارتهای وارده به مردم بوده و از سوی دیگر وعده برای جبران آنها بوده است  تا از این طریق از خشم و اعتراضات مردمی بکاهد و برابعاد این فاجعه ملی سرپوش بگذارد. فاجعه ای که اجتباب پذیر بوده و تماما ناشی از بی‌کفایتی‌های مسئولان حکومتی می‌باشد. سیل ویرانگری که نتیجه چهل سال حاکمیت و چهل سال غارت و چپاول سرمایه های ملی مردم ایران می‌باشد.

ابعاد این فاجعه ملی را می‌توان از اظهارات برخی از مقامات حکومتی به خوبی درک کرد.

هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس گفت: «خسارت سیل اگر از جنگ تحمیلی بیشتر نباشد برابر است زیرا تمامی دار و ندار و کشاورزی و دام های مردم که وسیله معیشت شان بود از بین رفت.

هرچند که هنوز هیچ عدد و رقم کارشناسی شده‌ای درباره خسارت‌های مورد به مورد مناطق سیل‌زده منتشر نشده است و برآوردهایی که از میزان خسارتهای سیل تاکنون انجام شده بخش کوچکی از واقعیت را بیان می‌کند اما همین آمار و ارقام گویای ابعاد گسترده خسارتهاست. 

در یک آمار تکان دهنده عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور میزان خسارت‌های ناشی از سیل را به مقدار ۷میلیارد و ۶۱۹میلیون دلار اعلام کرد. این عدد بر اساس دلاری ۱۴هزار تومان بیش از یکصد تریلیون تومان می‌شود.

 

استان‌های درگیر سیل در دو ماه آغازین سال

بیشتر استانهای کشور از ابتدای سال نو، درگیر سیل بودند. اما مردم در استانهای لرستان، گلستان و خوزستان با ابعاد وسیعتری از سیلاب روبرو بودند.

تاکنون هیچ یک از ارگان‌‌های حکومتی میزان واقعی خسارت وارد شده به مردم و ابعاد خسارت سیل در دو ماهه اول سال ۹۸ را اعلام نکرده اند و مقامات محلی هر استان نیز با ضد و نقیض گویی هایی سعی کرده اند که گستردگی این فاجعه ملی را تا جایی که میتوانند کوچک نمایی کنند. اما همین آمار پراکنده ای هم که از سوی رسانه های حکومتی اعلام می‌شود نشان دهنده عمق ویرانگری‌های ناشی از سیلابی که است که بیش از دوسوم کشور را دربرگرفت.

 

تناقض گویی های مسئولان حکومتی در رابطه با خسارات سیل

وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه اعلام کرد: در بارش های اخیر در کشور ۲۴ استان، ۲۳۱ شهرستان و ۲۶۹ شهر و ۵ هزار روستا درگیر سیل شدند.

این در حالی است که وزارت کشور همان روز ۲۰فروردین اعلام کرد حدود ۴۰۰شهر و روستا در ۱۵استان ایران با مشکلات مواجه شده‌اند. در حالی‌که اسامی استانهایی که خبر سیلاب آنها تا همان روز از رسانه‌های حکومتی پخش شده بود، بالغ بر ۲۹استان بود.

در نمونه ای دیگر در حالی که سیل به اغلب استانهای کشور زیان وارد کرده محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کشور، از خسارت ۳۸هزار و ۵۲۸میلیارد ریالی سیل اخیر به بخش کشاورزی ۱۲استان خبر داد.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی خسارات سیل به بخش کشاورزی ۱۲ استان تا تاریخ ۱۱ فروردین را بیش از ۳۸۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است که بیشترین خسارت‌ها به بخش کشاورزی چهار استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان وارد شده است.

از سوی دیگر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد که سیل تا روز یکشنبه ۱۸ فروردین در مجموع ۶۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان و تولید کنندگان در ۱۹ استان وارد آورده است.

در یک نمونه دیگر اسحاق جهانگیری، معاون روحانی، روز دوشنبه ۲اردیبهشت ماه گفت بارش شدید باران در ۲۷استان بیش از ۴۰میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت.

بر اساس اعلام فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، طبق برآوردهای اولیه تا ۲اردیبهشت خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرک‌های صنعتی استان گلستان به‌ویژه در شهرستان آق‌قلا بیش از ۱۶۰میلیارد تومان است.

در نمونه دیگری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تا ۱۸ فروردین، سیل به ۱۵۱ هزار خانه آسیب زده است که از این تعداد ۵۴ هزار خانه بطور کامل تخریب شده‌اند.

نماینده مجلس از ایذه و باغملک به خبرگزاری ایلنا گفت۳۰۰هزار واحد مسکونی تنها در خوزستان غیرقابل استفاده شده‌اند.

این عدد و رقم های اعلام شده نشان می‌دهد که هیچ حساب و کتابی در کار نبوده است.

 

گوشه ای از خسارتهای سیل به بخش‌های مختلف کشور از زبان مقامات حکومتی

 

بخش کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی خسارات سیل به بخش کشاورزی ۱۲ استان تا تاریخ ۱۱ فروردین را بیش از ۳۸۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است

روز ۵ فروردین ماه، وزیر جهاد کشاورزی خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

۲۰ فروردین ماه رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون میزان برآورد انجام گرفته از خسارت سیلاب به بخش کشاورزی استان، حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان خسارت قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: سیل تاکنون ۱۹۵۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی گلستان خسارت وارد کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیلاب ۲ هزار میلیارد ریال به بخش‌های اقتصادی این استان خسارت وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: در حوزه کشاورزی نزدیک ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدیم.

مدیرکل سازمان کشاورزی استان ایلام روز ۱۳ فروردین از خسارت ۹۸ میلیارد تومانی سیل به کشاورزان این استان خبر داد.

کشاورزی همدان ۸۰۷میلیارد تومان خسارت دید.

 

جاده ها و راههای ارتباطی

یکی دیگر از خرابی هایی که سیل ویرانگر دو ماهه ابتدای سال جاری  وارد آورده است خرابی جاده ها و راههای ارتباطی کشور می‌باشد که رفت و آمد به بسیاری از روستاها را غیرممکن نموده است.

وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه اعلام کرد: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راههای کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده است.

رییس جمعیت هلال احمر در ۲۵ فروردین گفت: سیل بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به خطوط ریلی و جاده ای کشور آسیب زده است.

مدیر کل دفتر نگهداری ابنیه فنی راه‌های کشور اعلام کرد که تا یازدهم فروردین ماه، ۱۰ هزار کیلومتر از راههای کشور آسیب دیده است. مدیریت بحران کشور نیز روز ۱۵ فروردین گفت: ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب از بین رفته است.

در استان مازندران  ۵۲ کیلومتر از مسیر و راهها تخریب شده است.

در استان ایلام  ۱۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی آسیب‌دیده است.

در اصفهان ۱۳۱۶ کیلومتر از راههای استان خسارت دیده و میزان خسارت به سطح جاده‌های استان بیش از ۶۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

در استان گلستان ۵۰ کیلومتر از راههای استان تخریب شده و میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در محور‌های استان گلستان بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

در استان لرستان مجموعا ۶۰۰ کلیومتر از جاده های اصلی، فرعی و روستایی دچار خسارت ۱۰۰درصدی شده‌اند  و ۲۳۱۸ میلیارد تومان آسیب به حوزه حمل‌ونقل وارد آمده است.  

خسارتی که سیل به استان مازندران در بخش راه و راه آهن وارد آورده، جمعا ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است.

سیل به شبکه های ارتباطی استانهای لرستان و خوزستان به ترتیب ۱۲۵۰ و ۲۲۵ میلیارد تومان و شبکه های ارتباطی استان ایلام  ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

در استان همدان ۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها وارد شده است.

در استان خوزستان برآورد اولیه از خسارت وارد شده به جاده‌های استان ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

فرماندار شهرستان کلات در استان خراسان رضوی اعلام کرد: خسارت بارندگی ها و سیلاب اخیر در حوزه راه حدود ۵/۱ میلیارد تومان بوده است.

 

پلهای تخریب شده

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تاریخ ۱۸ فروردین اعلام کرده است. در هفته‌های اخیر براثر سیل ۴۰۰ پل خراب شده‌اند و  به پنج هزار پل هم خسارت وارد شده است.

وزیر راه و شهرسازی ۲۰ فروردین اعلام کرد که تا به امروز  ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است.   

در مازندران ۱۹ پل از ۳۰ پل موجود در استان آسیب ۱۰۰ درصدی دیده‌ است.

فرماندار بویراحمد گفت در حوزه راه ۵۵ دستگاه پل آسیب دیده است.

استاندار همدان روز ۱۴ فروردین گفت: بارش های سنگین چند روز گذشته و به دنبال آن جاری شدن سیلاب سبب تخریب ۱۴۰ پل در استان شد.

در اصفهان ۲ دستگاه پل کامل تخریب شده و ۴۱۴ ابنیه فنی و پل خسارت دیده است.

در چهارمحال و بختیاری دو پل به طور کامل تخریب شد.

 

واحدهای مسکونی تخریب شده و یا آسیب دیده

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تا ۱۸ فروردین، سیل به ۱۵۱ هزار خانه آسیب زده است که از این تعداد ۵۴ هزار خانه به کل تخریب شده‌اند

در استان چهارمحال بختیاری همه رودخانه های شهرستان کوهرنگ طغیان کرده است و ۳۶۰ مورد رانش زمین در این شهرستان بوقوع پیوست که ۱۵۰۰ خانه تخریب شد.

خبرگزاری ایرنا در چهاردهم فروردین ماه گزارش داد که ۵۰ هزار واحد مسکونی در استان خوزستان آسیب دیده اند.

در استان خراسان رضوی  به ۱۳۸ منزل مسکونی خسارت وارد آمد.

سرپرست مدیریت بحران استان کردستان روز ۱۵ فروردین اعلام کرد که ۷۶۰واحد مسکونی دچار تخریب و آسیب جدی شده است.

استاندار ایلام اعلام کرد که در سیل اخیر حدود ۲ هزار واحد مسکونی دچار خسارت شدند که نیاز با بازسازی کامل دارند.

در استان گلستان به ۲۰۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد.

بیش از ۶۵۰۰ واحد مسکونی در استان مازندران خسارت دید.

در همدان ۲۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شد.

در استان فارس ۱۶۰۰ واحد مسکونی آسیب دید.

در ایلام ۲۰۰۰ واحد مسکونی تخریب شد.

در اصفهان به ۴۹۲۶ واحد مسکونی خسارت وارد آمد

در کرمانشاه نیز ۳۲۰۰ واحد مسکونی آسیب دید.

در گنبدکاووس رییس هلال احمر از آسیب دیدگی ۳ هزار واحد مسکونی خبر داد.

رسانه های حکومتی اعلام کردند که در استان لرستان  به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است. ۴۹ روستا دچار رانش زمین شده است. این در حالی است که نماینده خامنه ای در یک ضد و نقیض گویی از آسیب دیدگی ۴۵۰۰ واحد مسکونی در این استان خبر داد و گفت ۳  هزار واحد روستایی و ۱۵۰۰ واحد شهری دچار خسارت شده اند.

این آمار و ارقام در شرایطی مطرح می‌شود که  نماینده پلدختر در ۱۵ فروردین اعلام کرد: ۲۰ روستای حاشیه رود کشکان کاملا زیر آب رفته و برخی روستاها صددرصد از بین رفته اند.

فرماندار دلفان در استان لرستان گفت: تنها ۵۷۰۰ واحد مسکونی و تجاری در دلفان خسارت دیده است.

نماینده الیگودرز گفت حدود ۴۰۰۰ منزل مسکونی در شهرستان الیگودرز بر اثر سیلاب تخریب شده است. 

 

شبکه آب و برق

وزیر نیرو در تاریخ ۲۵ فروردین ماه اعلام کرد که سیلاب هفته های اخیر ۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرد.

در استان لرستان تا ۱۵ فروردین  ۳۱۵ میلیارد تومان به حوزه آب و فاضلاب استان خسارت وارد آمد.

شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را تا روز ۵ فروردین بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت البته این ارزیابی اولیه برای روستا‌های قابل دسترسی بوده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در ادامه گفته است:  تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.

در مازندران ۴ و نیم میلیارد تومان خسارت به شبکه های برق وارد شده است.

سیل در استان سمنان به ۱۰۹ کیلومتر شبکه و ۵۲ ایستگاه توزیع برق آسیب زد.  مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: سیل، طوفان و کولاک ۹۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال به شبکه‌ها و تاسیسات برق رسانی استان سمنان خسارت وارد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیل به تاسیسات برقی این استان ۳۲ میلیارد ریال خسارات وارده کرده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: طغیان رودخانه‌ها در گیلان به تاسیسات آبرسانی روستایی بیش از ۶ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

فرماندار شهرستان کلات در استان خراسان رضوی اعلام کرد: خسارت بارندگی ها و سیلاب اخیر در حوزه آب روستایی ۱ میلیارد تومان بوده است.

سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت سیل در شهرها و روستاهای استان خوزستان (به‌جز اهواز) ۱۷ میلیارد تومان به شبکه و تجهیزات برق خسارت وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در روز ۲۰ فروردین گفت: ۱۰۴۳ دکل برق این شرکت در معرض سیلاب قرار گرفته که از این تعداد ۴۹۲ دکل به ترمیم نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیل به تاسیسات برقی این استان ۳۲ میلیارد ریال خسارات وارده کرده است.

 

اجتناب پذیر بودن فاجعه سیل

آمار و ارقام ذکر شده تنها بخش کوچکی از ابعاد این فاجعه ملی را نشان می‌دهد که در رسانه ها منتشر شده است و واقعیت بسا فراتر از آن است. فاجعه ای که به گفته خود مقامات حکومتی اجتناب پذیر بوده است. غیرطبیعی بودن حجم آب و سیلاب ناشی از این میزان بارندگی نشان از ویرانه‌سازی عظیم در ساختار طبیعت و حیات زیست‌محیطی ایران دارد. همه‌چیز گواه یک جنایت بزرگ ملی طی ۴۰سال حاکمیت ولایت فقیه می‌باشد که درآمدهای ملی و سرمایه‌های در گردش، از طبیعت و مردم ربوده شده و توسط مسئولان و مقامات حکومتی، چپاول شده و به غارت رفته و یا هزینه حفظ حکومت از طریق سرکوب مردم در داخل ایران و دخالت در امور سایر کشورها مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان گردیده است.

اجتناب پذیر بودن وقوع سیل و بدنبال آن خسارات ناشی از سیلاب را می‌توان از زبان مسئولان نظام به خوبی فهمید. اگر چه تمام تلاش آنها برای پوشاندن علت اصلی ویرانگر شدن سیل بوده  اما واقعیت صحنه آن‌چنان روشن بود که پس از وقوع سیل در گلستان و شیراز که خسارت‌های هنگفت مالی به بار آورد مقامات حکومتی به ناچار سکوت را شکستند و لب به اعتراف گشودند.

 

برخی از اظهارنظرهای مقامات حکومتی

جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در تاریخ ۱۰ فروردین گفت: در خصوص واقعه دروازه قرآن شیراز اتفاقی که رخ داد سیلاب از منظر طغیان رودخانه نبود، بلکه به‌خاطر دست اندازی و مسدود کردن یکی از مسیل‌های قدیمی شهر شیراز بوده است.

 

در همان روز محسن حیدری امام جمعه اهواز گفت: اگر درختان جنگلها قطع نمی‌شدند یا نهرها و رودخانه‌ها لایروبی می‌شدند تا حدود زیادی از وقوع سیل جلوگیری می‌شد. عواملی طغیان رودخانه‌ها را تشدید می‌کند؛   در سیل خوزستان این مسأله را مشاهده کردیم. بیش از ۱۰سال است که رودخانه‌های خوزستان لایروبی نشده‌اند.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد علل وقوع سیل در استان گلستان گفت: پر شدن سدهای گلستان و وشمگیر، لایروبی نکردن مصب رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا از جمله علت‌های وقوع سیل در مناطق مسکونی است.

 

یک کارشناس محیط‌زیست به نام محمد درویش در مقاله‌یی به اسم «احمقانه‌ترین سیل جهان از قم تا شیراز» نوشت: «نگارنده خود، وقتی در پاییز سال گذشته(۹۷) با مسئول پارکینگ رودخانه قم! صحبت کرده و به او وقوع چنین روزی را هشدار می‌دادم، با این پاسخ حیرت‌انگیز مواجه شدم:

آقای مهندس! نگران نباش؛ آن‌قدر پول از محل پارکینگ درآورده‌ایم که اگر همه تأسیسات ما را هم آب ببرد، دوباره بتوانیم با بخشی از آن، مجدداً خسارتها را جبران کنیم!» پیدا کنید آن نهاد قدرتمندی را که با اشراف به فاجعه چنین سازه‌ای بنا می‌کند که خود نیز می‌داند مردم را به کشتن می‌دهد اما چون پول خوبی در ‌می‌آورد، کسی جلودارش نیست!»

 

نقش سپاه پاسداران در تبدیل سیل گلستان و شیراز به یک فاجعه ملی

سپاه پاسداران نقش ویرانگر عظیمی در تبدیل سیل گلستان و شیراز به یک فاجعه ملی داشت. این امری است که از دید هیچ‌یک از ایرانیان پوشیده نماند.

در استان گلستان، سیل به شهر آق‌قلا بیشترین خسارتها را وارد کرد. علت انباشت آب و سیلاب ویرانگر آن، وجود یک مانع مصنوعی در دشت حدفاصل اینچه برون و آق قلا بود. آن مانع مصنوعی خط راه‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون بود که به‌صورت یک سد طویل ۸۲ کیلومتری جلوی حرکت طبیعی آب به سمت دریای خزر را گرفت و تمامی منطقه را زیر آب برد.

خط راه‌آهن توسط قرارگاه خاتم‌الآنبیا در سال ۱۳۹۳ ساخته شده بود که اساساً یک طرح کارشناسی نشده بود. طرحی که سپاه پاسداران بابت آن میلیاردها تومان هزینه مقاطعه‌کاری گرفته بود.

در شیراز نیز که به فاصله چند روز پس از گلستان و به فاصله کوتاهی پس از بارندگی دچار سیل‌زدگی شد، باز رد پای پاسداران در علت ایجاد سیل بخوبی دیده می شود. واقعیت آن است که در شیراز مسیل رودخانه وسط شهر را به اتوبان تبدیل کردند.

 به این صورت که مسیل کنار دروازه قرآن را پر کرده‌  و روی آن مراکز تفریحی تجاری متعلق به نیروی انتظامی (طلائیه) و چندین بوستان و مرکز مشابه دیگر ساختند در حالی‌که آن مسیل، محل تاریخی عبور آب‌ها و سیلاب‌های ناشی از بارندگی بوده و سالهای سال این کار را انجام می داده است.

علل بروز سیل و خسارت‌های ناشی از آن

 در طول حاکمیت ۴۰ساله‌ تمام زیر ساختهای اقتصادی مملکت ویران شد. سران حکومت با کوهخواری، زمینخواری، جنگلخواری، رودخانه ‌خواری و…  تمامی سرمایه های مردم ایران را به غارت بردند و باعث تبدیل شدن یک باران به سیلی غیرقابل مهار شدند. یکی از علت‌های اصلی بوجود آمدن چنین سیلابی سد سازی‌های بی رویه سپاه پاسداران بوده که ساختار اقلیمی منطقه را بهم‌زده و  باعث خشکسالی و نابودی مراتع و مزارع شدند.

از جنگل‌زدایی، تخریب مراتع، تبدیل آبخیزها و تالاب‌ها به مزرعه و دخل و تصرف غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها به‌عنوان برخی از دلایل وقوع سیل در ایران یاد شده است.

بر اساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، میزان وقوع سیل در ایران به روندی افزایشی رسیده است. به‌گفته این سازمان در حدود ۷۰سال گذشته تقریباً ۵۵۹۰فقره سیل در ایران رخ داده که حدود ۱۱۴۰مورد آن مربوط به دهه ۹۰ خورشیدی بوده است.

 

 چرا میزان واقعی خسارتها اعلام نمی‌شود؟

علت این امر را رحمانی فضلی وزیر کشور  به‌روشنی بیان کرده است. خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۳اردیبهشت ۹۸ از قول وی نوشت: «باید تلاش شود خسارتها واقع‌بینانه باشد و در اعلام خسارتها بزرگنمایی نشود شرایط کشور به گونه‌ای نیست که با دست و دلبازی هزینه کنیم….. نباید پول برای خرید به خانوار پرداخت شود….. ما درباره اسکان موقت کانکس را توصیه نمی‌کنیم…. توصیه می‌کنیم مردم منزل را اجاره کنند، برخی روستاها نیز ساختمانی برای اجاره نیست».

در واقع می‌توان دریافت که علت اعلام نکردن میزان واقعی خسارتها از طرف حکومت عزم آنها برای  پرداخت نکردن خسارت مردم است.

شایان ذکر است که در حالی که گزارشات متعددی از کمبود کمک رسانی و فقدان امکانات کافی برای سیل زدگان منتشر شده است، استاندار خوزستان با وقاحت شوکه کننده ای مدعی شد «صلیب سرخ جهانی به ما اعتراض کرده که بیش از حد به سیل‌زدگان رسیدگی می‌کنید».

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در رابطه با امدادرسانی به سیل‌زدگان در مصاحبه با شبکه خبر صدا و سیمای حکومتی روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت گفت: «صلیب سرخ جهانی در بازدیدهایی که داشته‌اند به ما اعتراض کرده‌اند که رسیدگی شما به سیل‌زدگان خیلی زیاد است و خارج از پروتکل‌های ماست و شما نباید این اندازه رسیدگی می‌کردید».

 

میزان خسارت جانی

از میزان خسارت جانی و جانباختگان در این سیل ویرانگر نیز هیچ آمار و ارقام دقیقی به دست نیامده و رسانه های وابسته به دولت تنها به شمار معدودی اشاره کرده اند.

صدا و سیمای حکومتی روز ۱۴ فروردین ماه اعلام کرد که «بر اساس آخرین آمار اورژانس کشور سیل در دو هفته اخیر در مجموع ۶۶ کشته و ۴۷۸ مصدوم برجای گذاشته است که از این تعداد ۲۲ نفر در شهر شیراز جان باختند.

این در حالی است که بنا به گزارشات منابع محلی و مراکز پزشکی و پزشکی قانونی بیش از ۱۵۰ تن از هموطنان تنها در جریان سیل در دروازه قرآن شیراز کشته شدند و بنا به گفته خود رسانه های حکومتی حدود ۲۰۰ خودرو در دروازه قرآن در سیلاب غرق شدند.

رسانه های حکومتی از ۱۴ کشته در استان لرستان خبر دادند. در پلدختر یکی از پزشکان بیمارستان پلدختر با بیان اینکه صدها تن در پلدختر قربانی سیل شدند در اینستاگرام خود در روز ۱۲ فروردین نوشت: «امروز پلدختر را با صدها و صدها کشته ترک کردم.»

اوج وقاحت و دروغ‌گویی‌های مسئولان و مقامات حکومتی آن جا مشخص می‌شود که به گفته شاهدان عینی در پلدختر، در حالی که شمار زیادی از مردم جایی برای پناه بردن نداشتند و به ناچار به پشت بام‌ها پناه برده بودند طعمه سیل شده و سیلاب کل روستا را فراگرفت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com