شما فکر میکنید آیا نیروهای سایبری رژیم میتوانند درصدی از  دوستان شما را شستشوی مغزی نمایند؟
برای پاسخ گوئی با این سئوال، باید پرسید چند در صد از دوستان شما مطالب و یا فایل های شما را پیگیری میکنند؟
با یک نگاه به تعداد دوستانتان مثلا در فیس بوک و یک نگاه به تعداد لایک هائی که هر بار با ارسال یک نوشته و یا یک فایل ” عکس یا فیلم” دریافت میکنید ؛ متوجه اختلاف فاحش آنان خواهید شد. کسانی که فایل های شما را لایک میکنند همان هائی میباشند که شما تقریبا تاریخچه موجودیت و یا شخصیت واقعی آنان را میشناسید. در خوشبینانه ترین حالت این تعداد حدودا پنج یا شش درصد کل دوستانتان میباشند. حال ۹۳ در صد مابقی دوستانتان ، به دسته های مختلفی تعلق دارند، این دسته ها شامل کسانی میشوند که فایل ها را میخوانند و هیچ علامتی از تائید و یا عدم تایید آنها مشاهده نمیشود، بخشی که نوشته های شما آنان را عصبانی نمیکند و لذا شما را تایید نمیکنند، برخی نوشته های شما را بلوک میکنند، شما با آنها دوست می باشید اما نوشته های شما بدستشان نمی رسد. و بلاخره کسانی که هر مطلب قابل توجهی را لایک میکنند. اما دسته ای هم وجود دارند که بدنبال روابط شما هستند، این دسته ممکن است با شما دوست نباشند، شما حتی آنها را بلوک کرده باشید. ولی آنها میتوانند شما را ببینند و برای دوستان شما بنویسند. اگر از طریق فیس بوک نتوانند از طریق مسنجر حتما این کار را میکنند‌.
نیروهای سایبری رژیم!
برخی نیروهای سیاسی هم نیروی سایبری دارند، اما وظایف آنان جذب نیرو، تائید نظریات همفکران خود در مباحث مختلف و شاید فراتر از این ها هم باشد. گفته میشود نیروی سایبری مجاهدین در فضای مجازی دقیقا به شیوه اطلاعات جمهوری اسلامی عمل میکنند. آنها مراکزی دارند که نفرات تشکیلاتی خودشان را ۲۴ ساعت گذاشته اند تا با آیدی های فیک به هر کس که مخالفشان هست اتهام بزنند . برای هر کس که کشته شده یک آیدی ساخته اند با اسم و عکس طرف که با آن برای مطالبی که میخواهند لایک جمع میکنند و از آن دنیا کامنت فحاشی می نویسند.

اما رژیم اسلامی با تجربه ای طولانی در امر تربیت جاسوس جلو تر از هر کس دیگری توانسته است نیروهای سایپری ویژه ای تربیت و در فضای مجازی فعال نماید. اطلاعات جمهوری اسلامی بسیار فعال است و آیدی های فیک را در بین ما سرازیر کرده است.
هر یک از آنها و یا هر دسته از آنها وظایف مختلفی بعهده دارند.
۱-دفاع علنی از مواضع رژیم در قالب مخالفان رژیم و گرد آوری مخالفانی که به سیاست های رژیم متوهم میباشند.
این کار را انجام میدهند تا با تشکیل گروه های فعال ظاهرا مترقی اولا زمینه را جهت دفاع استراتژیک از مواضع رژیم در میان طیف گسترده فعالین مترقی، زمینه نفوذ ایدئولوژیک در طیف های سطحی نگر را فراهم کنند و ثانیا” حمله های متحدانه به آن بخش از نیروهای پایدار را، از طریق طرح سئوالات انحرافی و ظاهرا منطقی سازماندهی کنند تا تزلزل در طرح انتقادات مخالف مشخص و کلا مخالفین را نتیجه گیری نمایند.
۲- شستشوی مغزی نیروهای مخالف رژیم که مواضع نیروهای انقلابی را پیگیری و در جلوگیری از رشد این نیرو ها و نظریات آنان فعالانه شرکت می نمایند.
۳-پرونده سازی های مجازی علیه نیروهای مخالف، مثلا” ضبط صدا، تهیه فیلم، و زمینه چینی برای به انحراف کشانیدن نیروهای جوان مخالف و فعال، نیروهای سایپری رئیم برای شناسائی فعالین داخل کشور سرنخ های مشخصی از ارتباطات مجازی این فعالین در خارج از کشور بدست میآورند و بدین وسیله پرونده های قطوری جهت ضربه زدن به فعالین داخل کشور تهیه مینمایند. این سرنخ ها بشدت مورد استفاده رژیم سرکوبگر قرار میگیرد.
۴-آنها برای ضربه زدن به نیروهای خارج از کشور فعالان اطلاعات ریز و درشتی از این فعالین بدست میآورند و از این راه جهت  تهمت زدن های غیر اخلاقی استفاده مینمایند. یکی دیگر از شیوه های این عناصر دادن اعلامیه و یا اطلاعیه از سوی یک سازمان و افشاگری های غیر واقعی علیه یکی از فعالان آن سازمان میباشد.  نمونه این گونه را من با دریافت پیامی از دوستی شاهد بودم. در پیام آمده بود که فلان شخص با این سازمان کوچکترین ارتباطی نداردو کلیه حرکات غیر اخلاقی و اخاذی او از دیگران مورد تائید این سازمان نمیباشد. جالب اینکه این مطالب در اعلامیه یک سازمان چپ گنجانیده شده بود.
۵- وارد شدن به صفحه مسنجر و ارتباط با دوستان فعالان فیس بوکی و دادن اطلاعاتی واقعی از خانواده ها و همچنین اطلاعات نادرست به دوستان گسترده شخص مزبور.
تمامی این مسائل دقیقا وجود دارد ، اما آمار آن مشخص نیست، دست کم ۵۰ درصد روابط مجازی فعال نیستند و نمیتوان گفت  چه رفتاری را نمایندگی میکنند.

رضا باقری

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com