به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۴ اردیبهشت تا روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، و بازداشت‌های  خودسرانه، قتل، صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.


همزمان با شروع به کار ابراهیم رئیسی(از قاتلین زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷) به عنوان رئیس قوه قضاییه، شمار اعدام در زندان‌های مختلف ایران افزایش یافته و این اعدام‌ها در بیشتر موارد به صورت مخفیانه انجام شده و توسط رسانه های حکومتی اطلاع رسانی نمی‌شود. اعدام‌های صورت گرفته از جمله در ارتباط با اتهاماتی همچون مواد مخدر، تجاوز و قتل انجام شده است. در میان زندانیان اعدام شده، نام دو کودک – مجرم زیر ۱۷ سال نیز به چشم می خورد که در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم  ۲ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند. سحرگاه روز شنبه ‍۱۴ اردیبهشت ماه حکم اعدام یک زندانی به نام علی علائی ۳۰ ساله به اتهام قتل در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمد. علی علائی از روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول های انفرادی زندان اردبیل منتقل شده بود.

صبح روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۸ یک زندانی به نام شاهین صمدی، ۳۴ ساله به اتهام قتل در زندان مراغه اعدام شد. این زندانی از سال ۹۴ در زندان مراغه محبوس بود.
همچنین در هفته گذشته ۴ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان اراک به صورت مخفیانه اعدام شده‌اند که رسانه های حکومتی تاکنون خبری از این اعدامها منتشر نکرده اند.

مشخصات این زندانیان به شرح زیر می باشد:

۱.سیدحمیدرضا حسینخانی ۳۷ساله
۲.مجید کاظمی ۴۲ساله ۱۳سال در زندان بوده است
۳.محمد همتی ۲۶ساله یک سال در زندان بوده است
۴.محمد داودآبادی ۲۶ساله یک سال در زندان بوده است

در تحول دیگری سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت از خطر اعدام دو شهروند خوزستانی خبر داد.

عفو بین‌الملل نام این دو زندانی را «عبدالله کرم‌الله کعب» و «قاسم عبدالله» ذکر کرده و گفته است که حکم اعدام علیه این دو هموطن عرب، براساس اعترافات آنها زیر شکنجه صادر شده است و هیچ سندیتی ندارد.

بازداشت‌ها

روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه یک جوان بلوچ به نام محمود نارویی توسط ماموران اداره آگاهی ایرانشهر بازداشت شد. وی پس از انتقال به اداره آگاهی توسط مامورانی که از وزارت اطلاعات آمده بودند مورد بازجویی قرار گرفت و به شدت شکنجه شد. شدت شکنجه ها به حدی بوده که وی را سه ساعت پس از بازداشت، خون آلود به بیمارستان خاتم الانبیا ایرانشهر منتقل و در بخش فوریت های پزشکی بستری نمودند.

روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، دو شهروند عرب اهوازی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان شادگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. این دو نفر به نام‌های موسی دورقی، ۲۷ ساله، فرزند نعمت الله و برادرش عیسی دورقی، ۲۲ ساله می‌باشند.

روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، حامد الهوردیپور فعال آذربایجانی اهل نقده، توسط ماموران اجرای احکام دادگستری تبریز بازداشت شد. گفته می‌شود این بازداشت جهت اجرای حکم ۷ ماه حبس وی صورت گرفته که در شهریور ماه ۹۷ در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی تایید شد بود.

 روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸، عادل عساکره، شهروند عرب و معلم شهر دارخوین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت این شهروند در ارتباط با مطالب منتشر شده در فضای مجازی در مورد بودجه حوزه علمیه و مراکز وابسته به آن و همچنین بردن نام مسئولین کشور بدون استفاده از القاب رایج بوده است.

روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت حکیم سواعدی ۳۱ ساله، متأهل و دارای سه فرزند از اهالی شهرک اهواز مدیر موسسه حقوقی «میثاق فجر انتصار اهواز» در محل کارش توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. حکیم سواعدی فوق لیسانس حقوق وکارشناس حقوقی اداره کار اهواز است. بازداشت این شهروند عرب از محل کارش در ادامه بازداشت‌های گسترده اخیر فعالان عرب و با هدف ایجاد فشار و وحشت در میان فعالان مدنی و فرهنگی این منطقه صورت می‌گیرد.

روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی معلمان بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲ ساله خود راهی زندان عادل آباد شیراز شد.

روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، سه تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز به نام‌های پژمان شهریاری، محبوب حبیبی و کوروش روحانی جهت اجرای حکم به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شدند.

روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، یکی از معلمان شهرستان مهاباد به نام یاسر امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت فردین عیوضی، شهروند اهل روستای تنگیسر از توابع سنندج پس از احضار به بخش اجرای احکام دادگاه، بازداشت و جهت سپری نمودن دوران محکومیت به زندان مرکزی این شهر منتقل گردید.

احضاریه ها و تهدیدها

روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی جهت پرونده ای که در دوران حبس علیه آنها گشوده شده بود به دادسرای اوین احضار شدند.

روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت سه شهروند کُرد به نام‌های سلمان عبدی و ایوب و آرمان احمدی اهل روستای تنگیسر از توابع منطقه ژاورود سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. این سه شهروند چندین ساعت از سوی نیروهای اطلاعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت، منزل شخصی نیوشا بهین آئین، شهروند بهایی ساکن اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. مامورین پس از تفتیش محل، تعدادی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ، تلفن همراه و کتب دینی ایشان را نیز با خود بردند. گفته می شود همزمان با  این اقدام خانم بهین آئین نیز به اداره اطلاعات اصفهان احضار شده است.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

 روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه دو تن از مسئولان بند ۱و ۲ زندان اردبیل به نام‌های فرهاد نوروزی و مهدوی جهت گرفتن انگشتری از زندانی سیاسی محمدصابر ملک رئیسی، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده که منجر به آسیب دیدگی در ناحیه دستش شده است.

وضعیت جسمی یکی از زندانیان سیاسی اهوازی به نام کریم ساعدی در زندان شیبان اهواز وخیم گزارش شده است. کریم ساعدی از فعالان مدنی اهل حمیدیه در بند ۵ زندان شیبان اهواز در بلاتکلیفی بسر می‌برد. یکی از کلیه های این زندانی مدت ۲۰ روز است که از کار افتاده و خون بالا می آورد. اما مسئولان زندان از انتقال وی به بیمارستان جهت درمان جلوگیری می کنند. این در حالی است که این زندانی نیاز فوری به انتقال به بیمارستان و رسیدگیهای اورژانس دارد.

محمد حبیبی معلم زندانی محبوس در زندان اوین و از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران با وجود دستور پزشک مبنی بر اعزام به بیمارستان و انجام آزمایشات در ارتباط با مشکلات کلیوی، با کارشکنی مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. علیرغم گذشت بیش از ۸ ماه از انتقال آقای حبیبی به زندان اوین، پرونده پزشکی وی کماکان از زندان تهران بزرگ به این زندان منتقل نشده است.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت صفر عبدالهی، زندانی ۲۲ ساله محبوس در زندان ارومیه به بهانه تبلیغ علیه نظام، بصورت تنبیهی از بند جوانان این زندان به بند ۱-۲ منتقل شد. گفته می شود بند جدید محل نگهداری زندانیان جرائم خشن است. آقای عبدالهی در جریان اعتراض به ادعای تعرض جنسی سرایدار یک مدرسه به یک دختر دانش آموز بازداشت و به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

صدور احکام

دو شهروند کرد اهل ارومیه به نام‌های بهزاد شهسوار و سیامند شهسوار به اتهام همکاری با احزاب کردی هر کدام به  تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت هفت شهروند بهایی ساکن بوشهر مجموعا به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در بهمن ماه سال ۹۶ بازداشت و در اسفندماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

بر اساس این حکم «مینو ریاضتی، اسدالله جابری، احترام شیخی (همسر اسدالله جابری)، عماد جابری، فریده جابری، فرخ لقا فرامرزی و پونه ناشری» هر کدام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

قتل

روز شنبه ۱۴ اردیبهشت نیروهای سپاه پاسداران مستقر در پاسگاه شوشمی از توابع نوسود به روی گروهی از کولبران آتش گشودند که در جریان آن یک کولبر به نام صادق عزیزی از اهالی روستای بیومته از توابع جوانرود کشته و سه کولبر دیگر مجروح شدند.

یک شهروند مینابی در اثر اصابت گلوله ناشی از شلیک مستقیم ماموران امنیتی بعد از سه روز بستری در بیمارستان محمدی بندرعباس فوت کرد.

روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، ماموران نیروی انتظامی دلگان به سمت موتور سیکلتی که سه سرنشین داشت آتش گشودند که در اثر آن هر سه سرنشین کشته شدند. یکی از آنها کودکی ۱۱ ساله بود.

اسامی کشته شدگان به شرح زیر می‌باشد:

علیرضا بامری فرزند ریگی ۱۱ ساله

امید بامری فرزند لال بخش ۲۳ ساله

و رحمان بامری فرزند ایوب ۲۲ ساله

روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت محمد عوض زاروزهی اهل سراوان که به کار سوختبری مشغول بود توسط ماموران امنیتی در مرز کلگان مورد شلیک مستقیم ماموران قرار گرفته و کشته شد.

همچنین روز جمعه ۲۰اردیبهشت مأموران امنیتی در نوار مرزی پیرانشهر بسوی کولبری بنام اسعد پورکه شلیک کرده و وی را بە قتل رساندند.

اسعد پورکه از اهالی روستای سوغانلو از توابع پیرانشهر بود در حالیکه بشدت مجروح شده بود جهت مداوا به بیمارستان پیرانشهر منتقل شد اما متاسفانه براثر شدت جراحات جان باخت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com