سازمان حقوق بشر ایران، ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸: تعداد زیادی از بازداشت شدگان روزجهانی کارگر که در طی یک تجمع مسالمت آمیز با خشونت بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت بسر میبرند و به نظر میرسد تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی با فراخوان قبلی تشکل‌های مستقل کارگری و اعلام پشتیبانی تشکل‌های دانشجویی، فعالین مدنی و بازنشستگان در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش سندیکای شرکت واحد، جمعیت با شعار «اعتصاب، تجمع، تشکل، حق مسلم ماست» مقاومت کردند اما ماموران مجددا به آن‌ها هجوم بردند و معترضین را کتک زدند. نیروهای امنیتی کمی پس از آغاز تجمع به شرکت‌کنندگان هجوم برده و تعدادی از فعالان کارگری و دانشجویی را دستگیر کرده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها از تهران، رضا شهابی از فعالان شناخته شده کارگری، کیوان صمیمی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، اسدالله سلیمانی، و ناصر محرم‌زاده از جمله بازداشت شدگان هستند. شمار بازداشتیان به بیش از ۵۰ نفر میرسد.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «زنان بازداشتی به پلیس امنیت وزرا و مردان بازداشتی به پلیس امنیت گیشا منتقل شدند».

وی همچنین گفت: «بازداشت شدگان در فردای آن روز به دادسرای شهید مقدسی (اوین) منتقل شدند و پس از تفهیم اتهام، مردان به زندان تهران بزرگ (فشافویه)، زنان به زندان قرچک منتقل شدند و چند تن دیگر نیز به بنده‌های امنیتی زندان اوین منتقل شدند».

همچنین سندیکای شرکت واحد خبر داد که برای رضا شهابی و حسین سعیدی یک قرار بازداشت موقت به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و یک قرار ۲۰۰ میلیون تومانی به اتهام «تجمع غیرقانونی» تشکیل شده و هردو نفر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. سمانه طاهری، زینب امیری و ناهید خداجو نیز به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.

ناصرمحرم زاده، سیدرسول طالب مقدم ومحمدعلی اصلاغی دیگراعضای این سندیکا به زندان تهران بزرگ منتقل شده اند. فرهاد شیخی نیز با یک قرار بازداشت ۳۰ روزه و یک قرار کفالت به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. برای شیما ویژه، قرار بازداشت موقت صادر شده و به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

همچنین برخی بازداشتی‌ها بدون قید و شرط آزاد شده و برای برخی دیگر قرار کفالت یا وثیقه صادر شده که انتظار می‌رود با تودیع آن از زندان آزاد شوند.

در روز ۱۲ اردیبهشت ماه نیز به مناسبت روز معلم تجمعی در ۱۵ استان کشور برگزار شد. در تهران پس از پایان تجمع مقابل آموزش و پرورش، رسول بداقی، محمد فلاحی و مجتبی قریشیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که از سرنوشت ایشان اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، در یک سال و نیم گذشته، اعتراضات کارگری پر شمار و مستمری در ایران برگزار شده بود که بسیاری از آنها از جمله اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و کامیون‌داران، با دخالت و بازداشت برخی از معترضان به دست نیروهای امنیتی و نظامی پایان یافت.

تظاهرات مقابل مجلس در گرامیداشت روز جهانی کارگر و در اعتراض به تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری، خصوصی سازی و پولی سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالین صنفی برگزار شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com