از اولین روزهای سال، رویدادهایی در کشور به وقوع می‌پیوندد، که شتاب بالایی خواهند داشت، و همه‌ی آنها، شرایط را به سوی تحولی مهم در ایران خواهد بُرد. برخی از رویدادها تقریبأ غیر مترقبه و خارج از اراده حادث شدند، مانند بروز سیلی که زندگی ۱۲ میلیون نفر را به هم ریخته، و تا همین جا معادل چهل هزار میلیارد تومان، یعنی یک سوم از درآمد نفت کشور، پیش‌بینی شده، در بودجه سال ۹۸ خسارت وارد کرده است. ضعف و ناتوانی دستگاه دولتی و حاکمیتی در مدیریت سیل، و خشم مردم، زنگ‌های خطر امنیتی را به صدا درآورده است.

اما حوادث تاکنونی سال جدید:

سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا قرار می‌گیرد. نیروهای شبه نظامی تحت امر نیروی قدس سپاه تحت پوشش یاری به سیل‌زدگان وارد ایران می‌شوند، و بعد آرایش امنیتی در شهرهای سیل‌زده می‌گیرند. فرمانده‌ی سپاه عوض می‌شود. و آمریکا دیگر تعلیق تحریم خرید نفت از ایران را تمدید نمی‌کند، و درآمد کشور از نفت تقریبا به سوی صفر می‌رود. به نظر می‌رسد این رویدادها پیش‌لرزه‌هایی است که در سال جدید نظام را دچار بحران حیاتی _ مماتی کرده، و تا قبل از پایان امسال زلزله‌ی اصلی در کشور رخ خواهد داد!

سال ۹۸، سالِ «پایان تصمیم‌گیری در دقیقه نود حاکمیت می‌باشد»، زیرا به پایان وقت مصالحه، مذاکره، و عقب‌نشینی، رسیده است. پس، گزینه‌های اجباری که پیشِ روی حاکمیت قرار دارند، عبارت است از: یکی، رویاروییِ با آمریکا و متحدانش، و آغاز یک برخورد نظامی، با سنگین‌ترین هزینه‌ها برای ایران. یکی هم، تسلیم آبرومندانه و تن دادن به تمام شروط دوازده گانه‌ی مایک پمپئو از طرف نظام، و تبدیل شدن به یک حاکمیت بی‌هویت از لحاظ ایدئولوژی، و استحاله به سمت یک نظام معمول و متعارف!

هرگونه رویداد سیاسی بین‌المللی و داخلی در پیوند با ایران را، باید در راستای یکی از دو احتمال بالا تحلیل کرد. رویداد انتخاب سردار حسین سلامی تندرو، به عنوان فرمانده‌ی سپاه، برای تقویت سناریوی رویارویی با آمریکا و متحدانش است، و از سوی مقابل نیز، تشدید و وضع تحریم‌های نفتی و پتروشیمی جدید از سوی امریکا، جهت لبریز کردن کاسه‌ی صبر مقامات ایران، و دست زدن ایران به اقداماتی تهدیدآمیز برای نفتکش‌ها در خلیج فارس، که می‌تواند جرقه‌ی آغازینی برای اشتعال آتش جنگ در منطقه باشد!

“گویا، گزینه تسلیم آبرومندانه، فعلاً در دستور کار حاکمیت نیست!”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com